پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
کد مطلب: 59596
۰

نکته‌های رفتاری با کودکان مبتلا به سرطان

نکته‌های رفتاری با کودکان مبتلا به سرطان
مریم محمد علی، سرپرست واحد روانشناسی مؤسسه محک در گفت وگو با خبرگزاری فارس بیان داشت: در بررسی نحوه معاشرت با کودکان بیمار، نبایدهایی وجود دارد که همواره ضمن آگاهی از این موضوع باید این نبایدها در تمامی برخوردهای والدین و اطرافیان کودک رعایت شود تا تأثیرات منفی رفتار آنها متوجه کودکان نشود.

وی درباره رفتارهایی که نباید در برخورد با کودک مبتلا به سرطان اتفاق بیفتند بیان کند: پس از مواجهه با بیماری کودک، نباید به او توجه بیش از حد نشان داد.

محبت های افراطی سبب می شود او تصور کند در شرایط غیرعادی قرار گرفته است و این مسئله حس حسادت، ترحم و دلسوزی های غیرمعمول را در خواهرها و برادرهایش به دنبال دارد.

بنابراین توصیه می شود تمامی اعضای خانواده در حین فرآیند درمان، رفتاری بسیار عادی داشته باشند.

سرپرست واحد روانشناسی مؤسسه محک با بیان آنکه انجام آزمایش های متعدد، بستری شدن در بیمارستان، دریافت داروهای شیمی درمانی و غیره کودک را به فردی حساس، زودرنج و آسیب پذیر تبدیل می کند، افزود:در این شرایط رفتار منطقی توأم با مهربانی و همدلی به همراه شفاف سازی وضعیت و همچنین ارائه توضیحات کامل در خصوص فرآیند درمان توصیه می شود.

محمدعلی گفت:یکی از دغدغه های مهم کودکان مبتلا به سرطان، عدم پذیرش شان در گروه های دوستانه و هم کلاسی هاست، آگاه کردن دوستان صمیمی از شرایط آنها کمک می کند تا مانند سابق در این جمع ها حضور داشته باشند. این موضوع کمک زیادی به روند بهبودی آنها خواهد کرد.

وی ادامه داد:حضور مکرر در بیمارستان و دریافت دارو، باعث می شود کودک خود را شبیه سایر همسن و سال هایش نبیند؛ به خصوص اگر مجبور باشد به دلیل طول درمان تا مدت ها به مدرسه نرود؛ این امر در کاهش اعتماد به نفس کودک تأثیر می گذارد و همچنین جهت تسهیل در مسیر درمان و حفظ اعتماد به نفس بیمار، بهتر است در طول مسیر از راهنمایی روانشناسان کمک گرفته شود.

سرپرست واحد روانشناسی محک با بیان آنکه اگر درمان بیماری با تغییرات ظاهری همراه باشد، مهم ترین چالش کودک، پذیرش مجدد در جمع های دوستانه خواهد بود، تأکید کرد: در این صورت بهتر است او را در گروه های متشکل از بیماران قرار دهیم.

محمد علی افزود: در این جمع ها او افراد شبیه خودش را می بیند، با آنها ارتباط برقرار کرده و از تجربیات وی استفاده می کند.
در این راستا محک همواره سعی داشته است با بهره گیری از امکانات مختلف به این هدف، توجه جدی داشته باشد.

وی یادآور شد: روانشناسان محک همواره با بررسی دانش علوم رفتاری در پی آن هستند که بهترین و بروزترین روش های برخورد با کودکان مبتلا به سرطان را در دستور کار خود قرار دهند تا فرزندان محک در حین درمان و همچنین پس از قطع درمان، با آسیب های روحی کمتری مواجه شده و قوی تر از پیش، برای یک زندگی متعادل آماده شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد