جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۹
کد مطلب: 59602
۱
دوستی های دوران کودکی، بر وضع اقتصادی دوران بزرگسالی اثر می گذارند

دوستی دوران کودکی و تاثیر آن بر وضع اقتصادی

محمدرضا دلفیه
دوستی دوران کودکی و تاثیر آن بر وضع اقتصادی
پژوهشگران آمریکایی در یک تحقیق جدید و بسیار جالب توجه، دریافته اند اگر افراد در دوران کودکی، دوستانی از طبقه اجتماعی و درآمدی بالاتر از خود داشته باشند، وضعیت اقتصادی مناسب تری در آینده خواهند داشت.

 بزرگ شدن در جامعه ای که در آن، افراد دارای موقعیت اجتماعی-اقتصادی پایین و بالا با یکدیگر در تعامل هستند، ممکن است شانس کودکان را برای بهبود وضعیت اقتصادی آینده شان بهبود بخشد. این یافته، بر اساس تجزیه و تحلیل حدود 21 میلیارد دوستی فیس بوکی در ایالات متحده حاصل شده است.
امروزه تصور می‌شود که قدرت شبکه اجتماعی و اجتماعات افراد که از آن با عنوان سرمایه اجتماعی یاد می شود، در زمینه‌های مختلفی از جمله اقتصاد، بهداشت و آموزش تأثیر مهمی دارد.

با این حال، تاکنون مطالعات موجود تنها بر روی نظرسنجی‌های نسبتاً کوچک یا مجموعه داده‌هایی که فقط جوامع خاص را پوشش می‌دهند متمرکز بوده و لذا اندازه‌گیری تاثیرات سرمایه اجتماعی دشوار بوده است.
اما اکنون محققانی از دانشگاه هاروارد آمریکا، با استفاده از داده‌های گسترده پلتفرم اجتماعی فیس‌بوک، چندین معیار متمایز سرمایه اجتماعی را برای هر کد پستی، دبیرستان و کالج در ایالات متحده ایجاد و تجزیه و تحلیل کردند. 
در این تحقیق از داده‌های محافظت‌شده حریم خصوصی بر اساس نمونه‌ای از بیش از ۷۰ میلیون کاربر فیس‌بوک در ایالات متحده در سنین بین ۲۵ تا ۴۴ سال استفاده شد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با ترکیب چندین معیار مانند درآمد متوسط، کد پستی، مدل تلفن همراه مورد استفاده و تحصیل در دانشگاه تعیین شدند.
محققان دریافتند: معیاری که آن‌ها «ارتباط اقتصادی» نامیده‌اند و در واقع، بر اساس نسبت دوستان با موقعیت اجتماعی-اقتصادی بالا در میان افراد با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تعریف می شود، یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های تحرک درآمدی صعودی است که تا به امروز شناسایی شده است. 
به گفته آن ها، اگر بچه‌هایی با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین در مناطقی رشد کنند که ارتباط مناسبی با کودکان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا داشته باشند، درآمد آن ها در بزرگسالی تا 20 درصد افزایش می‌یابد.
گروهی دیگر از محققان آمریکایی نیز در همین خصوص نتیجه گرفته اند که محققان و سیاست گذاران می توانند از حوزه هایی که دارای سطوح بالایی از سرمایه اجتماعی هستند بیاموزند و به جوامعی که به دنبال بهبود پیوند اقتصادی و سایر اشکال سرمایه اجتماعی هستند کمک کنند این یافته های جالب توجه در مجله جهانی و طراز اول Nature منتشر شده اند.
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور طبقه اجتماعی( Social clas) یا (کلاس اجتماعی) عبارتست از نوعی قشربندی که در آن قشرها به وسیله مقررات قانونی ایجاد نمی‌شوند و عضویت بر مبنای موقعیت موروثی است.
طبقه اجتماعی؛ گروه‌بندی وسیعی از افراد هست که دارای منابع اقتصادی مشترکی هستند نظام‌های طبقاتی انعطاف‌ناپذیرترین نظام‌های قشربندی هستند. محدودیت‌های رسمی در مورد ازدواج میان گروهی بین افراد متعلق به طبقات مختلف وجود دارد.

طبقه یک فرد در هنگام تولد انتسابی هست و فقط تا اندازه‌ای اکتسابی است. تحرک اجتماعی صعودی یا نزولی در ساخت طبقاتی معمول نیست. طبقات به تفاوت‌های اقتصادی میان گروه‌بندی‌های افراد و نابرابری در تملک و کنترل منابع مادی بستگی دارند. طبقات اقتصادی معمولاً از طریق میزان برخورداری از ثروت یا متوسط درآمد تفکیک می‌شوند.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...