کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نامه سازمان نظام به رئیس مجلس در خصوص اعطای مجوز مشاوره به حوزه

18 مرداد 1401 ساعت 2:02

دکتر محمد حاتمی در نامه ای به رئیس مجلس نسبت به تصمیم جنجالی عده ای از نمایندگان مبنی بر اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی بصورت مستقل به حوزه های علمیه ابراز نگرانی کرد.


متن نامه سازمان نظام بشرح زیر است:
 

جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام


اخیرا" طرحی را تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی بصورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور قرار گیرد، ارائه نموده است. این مهم با اضافه شدن یک تبصره ذیل ماده 1   قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاورب جمهوری اسلامی ایران محقق میشود.

باستحضار می رساند این طرح واجد اشکالات زیر موجب نگرانی های زیادی در جوامع دانشگاهی و علمی خصوصا در بین روانشناسان و مشاوران کشور گردیده است:

الف: روانشناسی و مشاوره به عنوان یک علم و حرفه در 50 سال اخیر ییشرفتهای زیادی نموده است با توسعه آزمایشگاهها، تحقیقات و نظریه ها اکنون نقشی مهم در ارتقا سلامت روان و بهبود کیفت زندگی ایفاء می نماید و همانند یزشکی کسانی میتوانند در این کار تخصصی انجام وظیفه نمایند که با موفقیت در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری مبانی علمی از جمله نظریه ها، سنجش، آسیب شناسی، رشد، رویکردهای درمانی و....  و همچنین با گذراندن دوره های کارورزی نهایتا صلاحیت علمی و حرفهای آنان احراز گردد.

ب: سلامت روان امری خطیر و حساس است، هرکسی نمی تواند در آن ورود نماید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای مرکزی توصیه اکید فرمودند "سلامت روان امری حساس و خطیر است و شورای مرکزی در تدوین ضوابط و اجرای آن باید دقت لازم را بنمایند " بنابراین قوانین سازمان برگرفته از اسناد بالادستی همچون فرمایشات رهبر معظم انقلان اسلامی و قانون تشکیل مصوب مجلس شورای اسلامی در جهت صدور پروانه فعالیت پس از گذراندن دوه های دانشگاهی ، عملی و شرکت در برد تخصصی سازمان جهت احراز صلاحیت آنان است. روان درمانی و مشاوره صحبت کردن، یند و اندرز و نصیحت نیست بلکه فراهم سازی فضای درمانبخش  بر مبنای صدها مولفه درمانی و مشاوره ای است که  افراد فاقد این تختصص جز بدتر کردن حال مراجع کاری نمی کنند.


ج: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یادگار رهبر معظم انقلان اسلامی و مولود مجلس شورای اسلامی در مدی 18 سال فعالیت ییشرفت های زیادی نموده است، شورای مرکزی یکی از کمیسیونها را تحت عنوان روانشناسی ومشاوره در بستر فرهنگ دینی و اسلامی اختصاص داده که تعدادی ازروحانیون متخصص روانشناسی عضو آن هستند و این کمیسیون می تواند فصل ارتباط حوزه و سازمان که خواسته های دو طرف را اجرایی نماید.

همچنین برای اجرای اخلاق حرفه ای مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی و بومی سازی رشته گامهای بلندی تاکنون بر داشته ایم و اصولا " مشاوره و روانشناسی در بستر فرهنگ دینی و اسلامی ارائه می شود.

امری ناگستننی است بجای انفکاک ضرورت دارد ظرفیت دو مجموجه در جهت کیفی سازی و بومی سازی رشته بکار گرفته شو.د این سازمان با داشتن 42 هزار عضو رسمی کارشناسی ارشو به بالا و 300 هزار دانشجو دارای بزرگترین سرمایه اجتماجی کشور است هم اکنون به جای امید به آینده و تلاش برای بهبود آسیب های اجتماعی و فردی به شدت نگران طرح ارائه شده توسط تعدادی از نمایندگان در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به حوزه های علمیه است و در صورت تحقق این امر، دو دستگی و اختلاف موجب صرف انرژی دو طرف برای اقناع مخاطب در رفع اختلاف و بحث های بی حاصل علیه یکدیگر است. از این رو به هیچ عنوان چنین اقدامی به صلاح سلامت جامعه نخواهد بود.


د: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در طی فعالیت اکنون دارای دستورالعمل های تخصصی، کمیسیونهای تخصصی 16 گانه، تربیت متخصصان خبره، دفاتر استانی، هیات های نظارت مرکزی و استانی و غیره که تمام ساختارها شکل گرفته است که هیچکدام از این ساختارها در حوزه علمیه وجود ندارد. سازمان برامر خدمات روان درمانی ومشاوره نظارت های سخیگیرانه ای دارد و از طریق هیات های بدوی استانی و تجدید نظر با کوچکترین خطایی برخورد می کند و این ساختاری که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته در دنیا بی نظیراست، نباید با طرح های شتابزده و نابهنگام این دستاوردها را تضعیف کرد. سازمان در طی سالهای ماضی با تمام ارگانها و نمادها، دانشگاهها از جمله حوزه های علمیه با انعقاد تفاهم نامه همکاری پیوسته ای داشته است. قدر مسلم طرح تعدادی از نمایندگان محترم با روح فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ییوند دانشگاه و حوزه مغایرت دارد.  جداسازی آن صدمات جبران ناپذیری بر دوطرف وارد می آورد.

ر: روحانیت معظم در طول تاریخ شیعه پاسخگوی مسایل و یرسشهای دینی و راهنمای دینی بوده و هستند، مشاوره دینی و اسلامی جز وظایف ذاتی روحانیت معظم بوده ممانعتی در این امر وجود نداشته و همه ما از کودکی تحت مشاوره های دینی و اسلامی بوده ایم، نباید این ساختار و نقش مهم، آنان را به هم زد که جفای بزرگی به روحانیت و مردم خواهد شد، اما اگر مراد مشاوره و روان درمانی است این امر یروسه ای که هرکسی نمی تواند به آن ورود کند اگر تخصص نداشته باشد حال مراجع را بدتر می کند و نگاه مردم را نسبت به روحانیت تغییر می دهد.

روحانیت وظیفه ای بس مهمتر در سطح بالاتر دارد نباید او را درگیر اختلالات روانی کرد، که امری تخصصی و جداگانه است. اکنون بیش، از 100 نفراز روحانیون عضو سازمان و بعضا دارای یروانه فعالیت می باشند. سازمان از وجود ذیقیمت آنان اسفاده بهینه را می نماید. اتفاقا اینها که هم تحصیلات حوزوی داشته اند د و هم تحصیلات روانشناسی و توانسته اند از کمیسیونهای تخصصی یروانه فعالیت دریافت نمایند. جز بهترین روانشناسان ما هستند و در قضیه کرونا بیشترین خدمت را نمودند، یس هرکس تحصیلات روانشناسی داشته باشد از سازمان یروانه می گیرد دیگر ضرورتی برای این طرح وجود ندارد.

ی: درحال حاضر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ییام نور و دانشگاههای غیر انتفاعیهای با داشتن اساتید مجربو امکانات مناسب و با بهره بری از آخرین نتایج تحقیقات علمی و آموزش مبادرت به تربیت دانشجویان می نمایند، خوب است حوزه های علمیه در این مقاطع تحصیلی با نیاز وزارتین در جهت تربیت دانشجویان و مهارت آموزی آموزی آنان کمک نمایند.

بهرحال در صورت تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی موجی از نارضایتی ها ایجاد خواهد کرد و در محافل علمی دنیا بسیار ضربه پذیر و شکننده خواهیم شد که لطمه ای جبران ناپذیر به جایگاه علمی و دانشگاهی رشته  و موجب ناخرسندی دانشجویان و به  مخاطره افتادن آینده شغلی آنان می گردد.

 
جناب آقای دکتر قالیباف،تقاضا دارد، بدلیل اهمیت موضوع  و دلایل متقن در غیر ضروری بودن این طرح و مخالفت صریح جوامع دانشگاهی، انجمن ها،صنوف ،اساتید ،دانشجویان،روانشناسان و مشاوران امر به توقف و از دستور خارج کردن آن صادر گردد . قبلا اقدام شایسته جنابعالی موجب امتنان و تشکر می باشد.

 


کد مطلب: 59622

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59622/نامه-سازمان-نظام-رئیس-مجلس-خصوص-اعطای-مجوز-مشاوره-حوزه

میگنا
  https://www.migna.ir