کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فعالیت های ذهنی و خستگی

رهاامیدوار

سینا , 22 مرداد 1401 ساعت 8:48

خستگي ذهني حالتي روان شناختي همراه بااحساس خستگي در ذهن، فقدان انرژي و کاهش هوشياري بوده که با نقصان عملکرد همراه است و طي فعاليت هاي شناختي به وجود مي آيد


یافته های جدید محققان فرانسوی نشان می دهند که خستگی ناشی از کارهای فکری و ذهنی طولانی مدت، توهم ذهن نیست و واقعا به دلیل تجمع مواد مضر در مغز رخ می دهد.

هیچ جای تعجبی ندارد که پس از یک کار سخت بدنی، احساس خستگی کنید، اما نظرتان درباره یک کار سخت ذهنی چیست؟ نشستن و به سختی فکر کردن برای ساعت ها معمولا باعث می شود که فرد احساس خستگی و فرسودگی کند. اکنون، محققان شواهد جدیدی برای توضیح این موضوع دارند و بر اساس یافته‌هایشان، دلیل این که شما از تفکر شدید احساس خستگی ذهنی و نه خواب‌آلودگی می‌کنید، آن است که همه چیز در ذهن شما اتفاق نمی افتد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهند وقتی کار شناختی شدید برای چندین ساعت طول بکشد، باعث ایجاد مواد جانبی بالقوه سمی در بخشی از مغز می‌شود که به عنوان قشر پیشانی مغز شناخته می‌شود.
 این اتفاق به نوبه خود کنترل شما را بر تصمیمات تغییر می دهد. به عبارتی با شروع خستگی شناختی، شما به سمت اقدامات کم هزینه تر که نیازی به تلاش یا انتظار ندارند، سوق داده می شوید.
به گفته پژوهشگران دانشگاه Pitié-Salpêtrière در پاریس، نظریه‌های تأثیرگذار پیشین معتقدند که خستگی، نوعی توهم است که توسط مغز ساخته می شود تا ما را وادار کند هر کاری را که انجام می‌دهیم متوقف کنیم و به فعالیت لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم.
آن ها می افزایند: اما یافته‌های ما نشان می‌دهند که کار شناختی، منجر به تغییری واقعی در شیمی مغز و عملکرد واقعی ما می‌شود، امری که به دلیل تجمع مواد مضر در مغز رخ می دهد.

بنابراین خستگی، در واقع سیگنالی است که باعث می‌شود ما کار را متوقف کنیم، اما برای هدفی متفاوت از آن چه نظریه های قبلی می گفتند. این هدف، حفظ یکپارچگی عملکرد مغز است.
محققان برای جستجوی شواهدی از این موضوع، از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی (MRS) برای نظارت بر شیمی مغز در طول یک روز کاری استفاده کردند. آن ها به دو گروه از مردم نگاه کردند: آن هایی که نیاز به تفکر سخت داشتند و آن هایی که وظایف شناختی نسبتا آسان تری در طول روز داشتند.
این محققان، علائم خستگی از جمله کاهش گشاد شدن مردمک چشم را فقط در گروهی که کار سخت فکری انجام می دادند مشاهده کردند. آن ها همچنین سطوح بالاتری از گلوتامات را در سیناپس های قشر پیش پیشانی مغز داشتند. 
این محققان می گویند: این اطلاعات همراه با شواهد قبلی، از این ایده حمایت می‌کند که تجمع گلوتامات، فعال‌سازی بیشتر قشر جلوی مغز را پرهزینه‌تر می‌کند، به طوری که کنترل شناختی پس از یک روز کاری سخت از نظر ذهنی دشوارتر می‌شود.
به گفته آن ها، استراحت و خواب به خوبی می توانند این مواد مضر را از مغز بیرون کنند. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد گلوتامات در طول خواب از سیناپس ها حذف می شود.
این تحقیق نشان می دهد که نظارت بر متابولیت های بخش جلویی مغز می تواند به تشخیص خستگی شدید ذهنی کمک کند.
چنین توانایی ممکن است به تنظیم برنامه های کاری برای جلوگیری از فرسودگی کمک نماید.محققان فوق که نتایج تحقیق جالب خود را نشریه Current Biology منتشر کرده اند، در انتها توصیه نموده اند که افراد در زمان خستگی باید از تصمیم گیری های مهم خودداری کنند.

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور خستگی ذهنی  کاهش کارایی ذهنی و جسمی عملکردی در یک دوره زمانی خاص است. وقتی فرد از نظر ذهنی خسته است ، توانایی او در کنار آمدن با خواسته های شناختی محیط یا وظایف شغلی ، شدت یا مدت زمان کاهش می یابد.
خستگی ذهنی نتیجه تعامل بین فرد و کاری است که انجام می دهد ، درک کار به عنوان وظیفه ای که انجام می دهد و همچنین شرایطی که فرد آن را انجام می دهد

 


کد مطلب: 59651

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59651/فعالیت-های-ذهنی-خستگی

میگنا
  https://www.migna.ir