پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۲
کد مطلب: 59695
۱

بیش از ۳۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا دچار اختلال روانپزشکی شده‌اند

بیش از ۳۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا دچار اختلال روانپزشکی شده‌اند
دکتر محمدرضا فیاضی بردبار در جمع خبرنگاران مشهد اظهار داشت: قرنطینه‌های طولانی مدت در بحران کرونا یکی از عوامل چالش‌زا در سبک‌های زندگی و اختلالات روانشناختی در سطح جامعه است، عواملی همچون عوارض مستقیم ویروس کرونا، ترس از عواقب کرونا، درگیری همزمان همه افراد خانواده به کرونا، ترس‌ها و اضطراب‌های ناشی از بیماری، محدودیت‌ها و عوارض برخی داروهایی که برای درمان کرونا استفاده می‌شود، نیز از عوامل شیوع مشکلات روانپزشکی چند سال اخیر در سطح جامعه بوده است.

فیاضی بردبار با بیان اینکه بر اساس مطالعه مدون روانپزشکی و مراجعه حضوری به درب منازل مردم، حدود 22.7 از افراد جامعه از هر 4 تا 5 نفر یک نفر دچار اختلال روانپزشکی هستند خاطرنشان کرد: این آمار مربوط به دوران قبل از کرونا است اما براساس مطالعات جدید روند شیوع اختلالات روانپزشکی در دوران کرونا افزایش چشمگیری داشته است و بیش از 30 درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌ حداقل به یک اختلال روانپزشکی دچار شده‌اند.

متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برنامه‌ریزی برای مراجعه به موقع و هماهنگ افراد و دریافت مشاوره های سلامت روان راهبردی موفق در ارتقای سلامت روانی افراد و شادابی و سرزندگی آنان و از طرفی ارتقای شاخص های سلامت روان در سطح جامعه خواهد بود.

این متخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه، هر زمان افراد احساس کنند که عملکرد آنان دچار اختلال شده و یا با قبل متفاوت شده است به مشاوره روانپزشکی نیاز دارند تصریح کرد: با وجود آمارهای افسردگی و شیوع بالای اختلالات روانی در جامعه، همچنان شهروندان به دلیل انگ موجود در مورد اختلالات روانپزشکی و برخی از باورهای غلط و نامعلوم به روانپزشکان و متولیان بهداشت روان مراجعه نمی کنند.

فیاضی بردبار ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و مطالعات صورت گرفته در کشور از زمان شیوع یک اختلال روانپزشکی در یک فرد تا زمان مراجعه اول به یک روانپزشک به طور متوسط 7 سال طول میکشد که این باعث حاد شدن این اختلال و تاثیرات منفی آن در زندگی فرد، خانواده و جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بانوان بار اختلالات روانپزشکی به ویژه افسردگی بیش از سایر بیماری‌ها است اظهار کرد: با مراجعه منظم به روانپزشکان و روانشناسان و دریافت مشاوره های به موقع بار این اختلالات کاهش خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...