کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونگی تقویت تاب آوری کودکان

نادیا زکالوند

جامعه 24 , 9 شهريور 1401 ساعت 15:44

محققان دانشگاه استرالیای جنوبی روش‌هایی معرفی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به کودکان علت درد‌ها و روش کنترل آن‌ها را توضیح دهیم


چه بخواهیم، چه نخواهیم زمین خوردن و کبود شدن بدن، بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی کودکان است. اما هیچ پدر و مادری دوست ندارد، فرزندش درد بکشد. آموزش مدیریت درد در دوران کودکی، به کودک یاد می‌دهد در بزرگسالی چگونه به درد‌های خود واکنش نشان دهد.
محققان دانشگاه استرالیای جنوبی روش‌هایی معرفی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به کودکان علت درد‌ها و روش کنترل آن‌ها را توضیح دهیم.
با این روش‌ها کودکان می‌آموزند در برابر این درد‌ها که هرازگاهی در زندگی روزمره به سراغ‌شان می‌آیند به‌درستی رفتار کنند و انعطاف‌پذیری آن‌ها پس از آسیب افزایش یابد.
آموزش مدیریت درد به کودکان
در استرالیا از هر ۴ کودک و هر ۵ بزرگسال، ۱ نفر به درد‌های مزمن، مانند سردرد، کمردرد یا درد‌های شکمی مبتلاست؛ بنابراین برخورد صحیح با درد می‌تواند سلامت جامعه را بهبود بخشد.
محققان استرالیایی، کودکان ۲ تا ۷ ساله را و درد‌هایی که گاهی در زندگی روزمره‌شان به آن‌ها مبتلا می‌شوند بررسی کردند. این بررسی با گفتگو با متخصصان بهداشت، رشد، تاب‌آوری، والدین و همچنین مربیان این کودکان از نقاط مختلف جهان همراه بود.
محققان می‌خواستند بدانند با چه روشی می‌توان از درد کودکان کاست و به آن‌ها یاد داد چگونه با درد یا صدمات جزئی خود برخورد صحیح و منعطفی داشته باشند و به نوعی تاب‌آوری آن‌ها افزایش یابد.

این محققان بعد از بررسی‌ها، ۵ رویکرد مناسب که می‌تواند انعطاف‌پذیری کودکان در برابر درد‌های ناشی از صدمات جزئی را افزایش دهد معرفی کردند:

۱. آموزش مفهوم درد به کودکان
به کودکان یاد بدهید، درد، سیستم هشدار بدن است و برای اینکه به ما خطر را گوشزد کند، وجود دارد. درضمن خودتان باید توجه کنید که صدمه و درد همیشه در یک راستا نیستند و معمولا احساس درونی‌مان می‌تواند روی مقدار دردی که حس می‌کنیم، اثرگذار باشد.
اگر کودک‌تان گرسنه، خسته یا وحشت‌زده باشد، ممکن است درد را بیش از آنچه که هست احساس کند. این موضوع را به کودک‌تان با زبانی که می‌تواند درک کند بگویید. مثلا، به او بگویید، «به دلیل ترس تو از زخم یا جراحت، درد را بیشتر از آنچه که وجود دارد حس می‌کنی.»
۲. درد و جراحت کودک را تایید کنید
باید از نظر احساسی، خودتان را تا حد کودک پایین بیاورید که بتوانید او را کاملا درک کنید. با این روش می‌توانید صادقانه، درد یا صدمه‌ای را که دیده و همچنین احساس او از درد را درک کنید.
موقع گفتگو با کودک مطمئن شوید او احساس امنیت کند و بداند حرف‌های او را خوب می‌شنوید و از او محافظت می‌کنید. اما در عین حال سروصدای زیادی به راه نیندازید.
در ضمن کودکان و همچنین اتفاق‌هایی که برای آن‌ها می‌افتد با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین برای حفظ تعادل از قضاوت خودتان بهره ببرید.
۳. اطمینان دادن به کودکان
آن‌ها را مطمئن کنید که بدن‌شان واقعا حیرت‌انگیز است و جراحت‌هایشان به‌مرور خوب شده و درمان می‌شوند و درد از بین می‌رود.

۴. توجه به رشد احساسی کودک
به کودکان اجازه دهید از احساسات‌شان حرف بزنند و از آن‌ها بخواهید به هشدار‌های بدن‌شان خوب توجه کنند. در این روش از کودک بخواهید در مورد احساس خود صحبت کند. همچنین مراقب واکنش‌های خودتان در برابر صدماتی که کودکان می‌بینند باشید و احساسات خود را به آن‌ها نشان ندهید. معمولا واکنش‌های شوکه‌شده و پر از ترس، ممکن است موجب وحشت کودک شود.
۵. دخیل کردن کودک در مدیریت درد و جراحت‌هایشان
کودکان را متناسب با سن‌شان تشویق کنید تا در مورد درد‌ها و جراحت‌هایشان تصمیم‌گیری کرده و به این وضعیت واکنش مناسبی نشان دهند. مثلا، به او یاد بدهید که چگونه زخم‌های سطحی‌شان را تمیز کرده و چسب زخم بزنند یا با پارچه خیس محل زخم‌شان را بمالند.
این کار نه‌تنها حواس آن‌ها را از درد تا حد زیادی منحرف می‌کند، بلکه به آن‌ها یاد می‌دهد در برابر جراحت‌های سطحی و درد‌های ناشی از آن‌ها چه واکنشی از خود نشان دهند.
با کودک‌تان از کمک‌های اولیه و فرایند‌های درمانی گفتگو کنید، روی زخم‌شان چسب زخم گذاشته و به آن‌ها بگویید، این وسیله از زخم‌شان تا زمانی‌که کاملا خوب شود، محافظت می‌کند و اینکه می‌توانند با وجود این چسب زخم، حرکت یا بازی کنند.
محققان استرالیایی می‌گویند، والدین و مراقبان کودک در یاد دادن مفهوم درد به کودکان نقش مهمی دارند. چه کودک از روی دوچرخه بیفتد، چه از واکسن وحشت کند، تمام این دردها، فرصت‌هایی عالی فراهم می‌کنند تا والدین واکنش‌های صحیح در برابر درد را به کودکان بیاموزند.

 همچنین کودکان باید بدانند هر وقت بدن‌مان صدمه می‌بیند، سیستم هشدار بدن به شکل درد فعال می‌شود و به ما می‌گوید، نقطه‌ای از بدن‌مان صدمه دیده و باید از آن مراقبت کنیم. اما در عین حال باید به کودکان بگویید هر صدمه‌ای، دردناک نیست. ممکن است قسمتی از بدن‌مان به دلیلی آسیب ببیند، اما درد خاصی تجربه نکنیم.
وقتی به کودکان از همان خردسالی مدیریت درد‌ها را یاد بدهید، او در بزرگسالی در برابر درد واکنش‌های مثبت و فعالی خواهد داشت و به‌مرور یاد می‌گیرد درد‌های خود را به‌درستی مدیریت کند.


کد مطلب: 59796

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59796/چگونگی-تقویت-تاب-آوری-کودکان

میگنا
  https://www.migna.ir