سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۱
کد مطلب: 59810
۱

چــه سنی برای عاشق شدن مناسب است؟

چــه سنی برای عاشق شدن مناسب است؟
هیچ محدودیت سنی برای عاشق شدن برای ازدواج وجود ندارد. هر شخصی با هر سنی می‌تواند در هر شرایطی عشق را تجربه کند و به‌دنبال عشق، زندگی زیر یک سقف مشترک را شروع کند. گاه یک فرد ۵۰‌ساله و گاه یک نوجوان ۱۶‌ساله در یک دوره زمانی کاملا شبیه هم عمل می‌کنند آن هم تنها درصورت مسئله!
 
یعنی عاشق شدن و تشکیل زندگی دادن اما این‌که عاشق شدن و ازدواج در سنین پایین یا سنین بالا می‌تواند چه تفاوت‌هایی داشته باشد؛ داستانش کاملا متفاوت است. اگر شما به تازگی عاشق شده‌اید و قصد ازدواج با فرد مورد علاقه‌تان را دارید و به‌دنبال این تصمیم‌تان، دیگران با زبان انتقاد به شما گفته‌اند: الان خیلی زود است» بهتر است قبل از این‌که در این مورد موضع‌گیری کنید قدری بیشتر روی نکاتی که برای‌تان شرح می‌دهیم، تامل کنید.

در پایان این مقاله متوجه می‌شوید که بهترین سن برای انتخاب فرد مورد علاقه‌تان چه زمانی است و آیا الان شرایط ازدواج را دارید یا نه!
 
 

وقتی همه چیز را فدا می‌کنی
در سنین پایین، افراد به دلیل نداشتن تجربه‌های کمتر اسیر احساسات زودگذر می‌شوند. درست است که عشق و ازدواج در سنین پایین پرسوز و گداز‌تر از ازدواج در سنین بالاتر است اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که همین احساسات مهیج و پرسوز و گداز و ازدواج‌های زودهنگام می‌تواند پایانی تلخ و ناخوشایند را هم برای طرفین داشته باشد. در سنین پایین انسان‌ها واقع بین نیستند و اگر پایان یک ارتباط زناشویی به جدایی ختم شود، افراد قادر به درک درستی نیستند و وقفه بلندمدت تری را در زندگی افراد به جا می‌گذارد ولی در سنینی که افراد به رشد اجتماعی بیشتری رسیده اند، با وجود سختی و درد شکست ازدواج، راحت‌تر با این اتفاق کنار می‌آیند.
 
ترس از تنهایی یکی از علت‌های عاشق شدن و ازدواج در سنین پایین است و همین ترس باعث می‌شود در مواردی که حتی فرد مورد علاقه‌تان مناسب با معیارهای شما نیست، در کنارش بمانید و خودتان را قربانی یک ارتباط زناشویی ناموفق بدانید اما اگر فرد با تجربه‌ای باشید به‌خوبی تصمیم می‌گیرید و خود را برای تجربه‌ای بهتر آماده می‌کنید. چه خوش‌مان بیاید یا نه در سنین پایین به خصوص تا 20‌سالگی چنین درک درستی از ازدواج و عشق در ما وجود ندارد و به همین دلیل عاشق شدن در این دوره پر دردسر‌تر از سنین بالاتر است.

آدم مناسب، زمان مناسب
این انتخاب شماست که در سنین کم به‌دنبال عشق و ماجراجویی‌های آن بروید یا در سنی که کاملا با تجربه هستید دل به کسی ببندید و باقی‌مانده مسیر را با همسر ایده‌آلی که انتخابش کرده‌اید، ادامه دهید اما یادتان باشد آدم مناسبی که شما قرار است عاشق و دلباخته‌اش شوید و به‌عنوان همسر او را به همه معرفی کنید، در زمانی مناسب به سمت شما خواهد آمد. در سنین بسیار کم که هنوز دیدگاه‌ها و ایده‌های فکری فرد شکل نگرفته، انتخاب‌ها هم به همان اندازه می‌تواند ناپخته و نادرست باشد.
 
ممکن است فردی که شما در 17‌سالگی علاقه به ازدواج با او را داشتید چند‌سال بعد مثلا در 25 سالگی، به‌نظرتان کامل و مناسب نیاید اما دلیل این تغییر عقیده به دلیل بد بودن یا نامناسب بودن فرد مورد علاقه‌تان نیست بلکه این اتفاق به دلیل تغییراتی است که همزمان با رشد اجتماعی و فردی شما صورت گرفته است.
 
معیارهای شما مدام در حال تغییر هستند تا زمانی که شما به یک ثبات درستی از زندگی برسید. فردی که در 20 سالگی برای ازدواج عاشقش شده‌اید با فردی که شما در سنین بالاتری نسبت به او علاقه‌مند شده‌اید، کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. زیرا معیارها و نوع دیدگاه شما در مورد انتخاب افراد تغییر بزرگی کرده است. پیشنهاد ما به شما این است در سنینی ازدواج کنید که شناخت کافی از اطراف خود و آدم‌های زندگی‌تان داشته باشید. هرچه‌قدر شما کامل‌تر باشید، فرد مناسبی که وارد زندگی‌تان می‌شود، به معیارهای شما نزدیک‌تر خواهد بود و ارتباطی ماندگار‌تر را تجربه خواهید کرد.
 

تو آدم درستی باش!
بیشتر از این‌که به‌دنبال زمانی مناسب برای عاشق شدن و تشکیل زندگی مشترک باشید و ذهن‌تان را درگیر پیدا‌کردن یک فرد ایده‌آل برای ازدواج کنید، این نکته را در ذهن‌تان بسپارید که تا زمانی که شما درست عمل نکنید و فرد ایده‌آلی نباشید، فرد مناسبی برای شما پیدا نخواهد شد. بیشتر ما به‌دنبال این هستیم که دیگران چه چیزی به ما می‌دهند.
 
ما همیشه به این سوال فکر می‌کنیم که وقتی زمان درست عشق ورزیدن رسید و شخص مورد علاقه‌مان را برای ازدواج پیدا کردیم، چه چیزهایی از سمت عشق‌مان در انتظارمان است اما هرگز به این فکر نمی‌کنیم که ما در این عشق قرار است چه کارهایی را برای عشق‌مان انجام دهیم. این‌که همیشه به‌دنبال دریافت خدمت باشیم و خودمان دست روی دست بگذاریم، کار درستی نیست و حتی با وجود زمان درست و شخص مناسب، عشق خوبی در انتظارمان نخواهد بود. اگر چیزی ندهید نمی‌توانید چیزی هم دریافت کنید.

دلیل درست، زمان درست
تنها انتخاب زمان مناسب و فرد مناسب برای عاشق شدن و ازدواج کافی نیست بلکه مهم‌ترین موردی که باید در عاشق شدن در نظر گرفت، دلیل قابل‌قبولی است که شما به خاطر آن عاشق می‌شوید و ازدواج می‌کنید. بگذارید این موضوع را دوباره با مقایسه‌ای بین عشق در سنین پایین و در سنین بالا برای‌تان توضیح دهیم. یکی از دلایلی رایج عاشق شدن و ازدواج در سنین پایین احساس تنهایی است و افرادی که مثلا در سنین 16 تا 20 سالگی دلباخته کسی می‌شوند و با او ازدواج می‌کنند، به‌دنبال پر کردن خلأ تنهایی خود هستند و این دلیل خوبی برای علاقه‌مند شدن به او نیست چون به‌تدریج علاقه جای خود را به سردی خواهد داد.
 
در این دوره زمانی افراد به جای این‌که بعد از شناخت طرف مقابل‌شان، عاشق و دلباخته‌اش شوند، در عوض ابتدا عاشق او می‌شوند و به‌تدریج او را می‌شناسند. به همین دلیل چون عشق قبل از شناخت شکل گرفته، حتی اگر فرد عاشق ویژگی‌های بدی را در فرد مورد علاقه‌اش ببیند اصلا به چشمش نمی‌آید و به‌اصطلاح ساده تر«کور و کر می‌شود» اما در سنین بالاتر این موضوع کاملا برعکس است.
عشق در افرادی که به دلیل سن بالا پختگی و تجربه بیشتری دارند، خیلی منطقی‌تر و قابل‌قبول‌تر است. افراد در سنین بالاتر بعد از این‌که به شناخت کافی از فرد مورد نظرشان رسیدند، دلباخته او می‌شوند و این نوع علاقه روز به روز با شناخت بیشتر، بهتر و عمیق‌تر می‌شود اما گاهی اوقات دلیل عاشق شدن و ازدواج‌های سریع و بدون شناخت، به خاطر خواسته‌های غلطی است که هم در سنین پایین این موضوع صدق می‌کند و هم در سنین بالا. عده‌ای عاشق می‌شوند چون دوست دارند با آن‌ها به‌خوبی رفتار شود، آن‌ها دوست دارند عشق خود را برای دیگران توصیف کنند و از توجه دیگران برخوردار شوند. مراقب باشید که دلیل درستی برای عاشق شدن بیابید چون در غیراین صورت عشق چیزی جز تنفر برای‌تان باقی نمی‌گذارد.

پول واقعا مهم نیست؟
گاهی اوقات به سن قابل‌قبول و منطقی برای عاشقی و ازدواج رسیده‌اید و از همه لحاظ خودتان را آماده عشق ورزیدن و تشکیل یک زندگی مشترک می‌دانید اما هنوز دیدگاه درستی از اطراف ندارید. شما برای عشق و انتخاب همسر ایده‌آل‌تان نیاز به تجربه دارید و این تجربه با نگاه به تجربه‌های دیگران تا حدودی به دست می‌آید ولی باز هم نسبی است و نمی‌توان تنها روی آن‌ها تکیه کرد.

در سنینی خاص وقتی به پول فکر می‌کنید آنقدر غرق در عشق هستید که این موضوع را کاملا بی‌اهمیت فرض می‌کنید و اگر سنی داشته باشید که تجربه شکست مالی را داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که ازدواج بدون پول هیچ سرانجامی نخواهد داشت. این تجربه در سنین پایین به دست نمی‌آید و تنها با رشد اجتماعی فرد شکل می‌گیرد.
 
با این همه باز هم نمی‌شود مانع عاشق شدن و تمایل افراد کم سن و سال برای ازدواج شد و افراد را به‌دلیل داشتن سن پایین از عشق ورزیدن منع کرد ولی دانستن تفاوت‌های عشق در سنین پایین و بالا می‌تواند کمک زیادی به انتخاب‌های شما کند. این‌که حالا چه سنی دارید مهم نیست، این‌که چه دلیلی برای علاقه‌مندشدن دارید و چقدر آگاهانه این مسیر را برای انتخاب همسر مورد علاقه‌تان انتخاب کرده‌اید، پایان خوب یا بد را برای‌تان رقم خواهد زد.
مرجع : مجله تپش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.