جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۹:۴۱
کد مطلب: 59849
۵
میزان خودکشی در ایران از متوسط جهانی، کمتر است

نشست علمی تخصصی با موضوع پیشگیری از خودکشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد

آگاهی بخشی، مسئولیت اجتماعی،پیشگیری از خودکشی
نشست علمی تخصصی با موضوع پیشگیری از خودکشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد
به گزارش میگنا مرکز مشاوره دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی ایران و اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری سازمان‌های علمی و تخصصی ذی‌ربط در پیشگیری و مداخله در بحران خودکشی، نشست «علمی – تخصصی» آگاهی‌بخشی، مسئولیت اجتماعی و پیشگیری از خودکشی را روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ در سالن VIP مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار کرد.

نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران
میزان خودکشی در ایران کمتر از متوسط جهانی است

دکتر حمید پورشریفی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینکه باید با آگاهی بخشی جامعه، آمار این موضوع را کاهش دهیم و باید بدانیم که آیا خودکشی قابل پیشگیری است ؟ گفت: خودکشی به شرط، قابل پیشگیری است. اگر بتوانیم بر موانع غلبه کنیم، می توان این موضوع را حذف کرد، استیگما یا انگ، موضوعی مهم در خودکشی است و " برچسب، نگاه کلیشه ای، جدا سازی یا تبعیض "، مواردی هستند که افراد درگیر فکر خودکشی را به این فعل وا می دارد .

وی افزود: ببینید چقدر افراد بخاطر بیماری های جسمی و روانی راهی مراکز درمانی می شوند، چقدر از افراد به دلیل بیماری جسمی درگیر مشکلات روانی می شوند، اما متاسفانه بیماران روانی به خاطر انگ و استیگما از حضور در مراکز درمانی منع می شوند.

دکتر پورشریفی در ادامه اظهار داشت: در برخی مناطق کشور می بینیم که به واسطه طلاق، جشن طلاق برپا می کنند و در برخی مناطق کشور می بینیم که جمله با لباس سفید به خانه شوهر رفتن و با لباس سفید برگشتن را مطرح می کنند و مواجهه افراد با یک فعل نشان می دهد که در بحث خودکشی نیز برچسب، نگاه کلیشه‌ای، جدا سازی، و تبعیض می توانند فکر خودکشی را منجر به فعل خودکشی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: برای پیشگیری از خودکشی باید فرد در مشاوره مورد گفت و گو قرار بگیرد و با رفتار منطقی و اینکه " فکر خودکشی چیزی از شان انسانی ما کم نمی کند " و اینکه " عادی‌سازی افکار خودکشی، عمل خودکشی نیست"، فرد را کمک کنیم.

وی اظهار داشت: همه ما میدانیم که در طول روز ۴ هزار فکر ناخواسته داریم، ما می توانیم به عنوان یک انسان رفتار ناخواسته منفی داشته باشیم، خیلی از افراد به واسطه عدم تحمل، عدم حل مساله و ناامیدی و غیره با این فکر مواجه می شوند، هر انسانی تحت فشار قرار می گیرد و باید با حل مساله، مشکل را حل کند.


وی تصریح کرد: همه مسئولان و شهروندان باید باورهای نادرست در مورد خودکشی را بشناسند و با عمل خود، امید بسازند.

دکتر پورشریفی افزود: خودکشی یکی از عوامل شایع مرگ و میر در نوجوانان و جوانان می باشد، بیشتر افرادی که به خودکشی دست میزنند، نسبت به این کار و کشتن خود تردید دارند، آنچه این افراد در پی پایان دادن آن هستتند، پایان دادن به احساسات طاقت فرسا یا شرایطی است که به نظر تحمل ناپذیر می باشد.


به گفته وی، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که هر سال حدود یک میلیون نفر بر اثر خودکشی می‌میرند، متخصصان می‌گویند خودکشی می تواند یک امر مسری باشد، اما آنها معتقدند که اگر نشانه های خودکشی را بشناسیم، می توانیم از مرگ عزیزان پیشگیری کنیم و با هدیه دادن امید و گفت و گوی موثر او را از این اقدام منصرف کنیم. این در واقع ، رسیدن به بن بست فکری، انگیزشی و روانی، باعث فکر خودکشی فرد می شود، و این مساله منجر به قطع امید و ترس از آینده می شود و با اقدامات صحیح می توان فرد را از این عمل دور نمود.
 
در این نشست تخصصی مسئولان و متخصصان از سازمان‌های مختلف چون دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اداره کل امور تربیتی،مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، امور اجتماعی و فرهنگی فرماندهی انتظامی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان آتش‌نشانی، روحانیون و انجمن‌های «علمی – تخصصی» حضور داشتند.


گفتنی است شعار امسال روز جهانی پیشگیری از خودکشی «با عمل امید بیافرینیم» تعیین شده است.
 



تهیه و تنظیم خبر: گلرخ
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن