شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ / ۰۵:۳۷
کد مطلب: 59857
۰
گزارش پژوهش

رابطه اعتیاد کودکان به شبکه های اجتماعی با فقر و محرومیت عاطفی

فرگل غفاری
رابطه اعتیاد کودکان به شبکه های اجتماعی با فقر و محرومیت عاطفی
نتایج بررسی های جدید بین المللی نشان می دهند کودکان و نوجوانانی که دچار محرومیت های اقتصادی هستند و همچنین از طرف خانواده و همسالان، حمایت چندانی نمی شوند، بیشتر در خطر اعتیاد به استفاده از شبکه های اجتماعی قرار دارند.
بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده، کودکان و نوجوانانی که زمینه های بیشتری از محرومیت خانوادگی و توجه را دارند، بیشتر احتمال دارد که به شبکه ها و رسانه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ اعتیاد نشان دهند.
این یافته ها ارتباط بین نابرابری اقتصادی و استفاده های معتادگونه از پلتفرم های شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان را نشان می دهد.
بر اساس این تحقیق، وضعیت فوق در مدارسی که تفاوت های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی بین همکلاسی ها وجود دارد بدتر است.
محققان دانشگاه پادوای ایتالیا که هدایت این تحقیق را به عهده داشته اند می گویند این نتایج که بر اساس بررسی بیش از 179 هزار دانش آموز در 40 کشور جهان به دست آمده اند، نشان از آن دارند که استراتژی های جدیدی برای استفاده از رسانه های اجتماعی مورد نیاز است تا تأثیر چنین محرومیت هایی را کاهش دهد.
به گفته آن ها، سیاست گذاران، باید اقداماتی را برای کاهش نابرابری ها به منظور محدود کردن الگوهای ناسازگار استفاده از رسانه های اجتماعی توسط نوجوانان ایجاد کنند.

طبق این تحقیق، علیرغم آن که شکاف های دیجیتالی در بسیاری از کشورها سریع تر بسته می‌شود، اما نابرابری‌های اقتصادی پابرجا مانده و به عنوان یک عامل اجتماعی تعیین‌کننده قوی برای سلامت و رفاه نوجوانان باقی می‌مانند. 
استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی یا به اختصار PSMU، به طور رسمی به عنوان یک اعتیاد رفتاری شناخته نمی شود. با این حال، به عنوان یک مسئله بهداشتی در نظر گرفته می شود که جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان همچنین در پژوهش خود، نقش حمایت همسالان و خانواده را به عنوان تعدیل کننده این رفتارها، بسیار مهم ارزیابی کرده اند.
به بیان آن ها، تلاش‌های پیشگیرانه مبتنی بر مدرسه ممکن است تفاوت‌های طبقاتی اجتماعی عینی و درک‌شده را در میان همکلاسی‌ها هدف قرار دهد. همچنین بایستی به قدرت حمایتی همتایان و هم سالان و همچنین خانواده در این خصوص به عنوان یک عامل محافظتی تاکید کرد.

این یافته ها در مجله معتبر Information, Communication and Society منتشر شده اند.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!