کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنها با گذراندن دروس دانشگاهی نمی‌توان روانشناس شد!

دانشجویانِ روانشناسی نیازمند برگزاری دوره‌های کارورزی

18 شهريور 1401 ساعت 23:01

نماینده دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه مطابق با دریافت پول خدمات مناسب ارائه نمی‌دهد، گفت: فقط به صرف گذراندن دروس دانشگاه نمی‌توان روانشناس شد و نیازمند شرکت در دوره‌های کارورزی و کارگاه‌ها بدون پرداخت هزینه هستیم.


آناهیتا صادق‌زاده، نماینده دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و ورودی ۱۴۰۰ در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره برخی از مشکلات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: برای تمامی دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در رشته روانشناسی بالینی مبلغ شهریه ثابت به یک میزان نیست و برای برخی دانشجویان افزایش شهریه ثابت را شاهد هستیم.
 
این دانشجو با بیان اینکه از دیگر مشکلات دانشگاه ارائه خوابگاه‌های محدود در ترم‌های دو و سه است، افزود: برای دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد اتمام دروس در مدت دو سال از اهمیت برخوردار است، چون هنوز از سوی دانشگاه برنامه‌ریزی دقیق در زمینه افزایش میزان خوابگاه‌ها وجود نداشته و اقدامات هر روز به روز دیگر موکول شده و  نمی‌توان برنامه‌ریزی مناسب را در  دستور کار قرار داد.

این دانشجو با بیان اینکه هنوز برای دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دوره کارورزی برگزار نشده است، تاکید کرد: برای دانشجویان روانشناسی از ترم یک برگزاری دوره کارورزی اهمیت دارد، اما هنوز در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

صادقپور درباره کارورزی دانشجویان افزود: برای دانشجویان از ترم‌های نخست قرار بر ایجاد دوره‌های کارورزی بود، اما هنوز این مقوله ایجاد نشده است. هنوز دلیل بروز این نارسایی مشخص نیست. در حالی که دانشگاه علوم پزشکی از کلینیک برخوردار و جزو برترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. با این تفاسیر برای دانشجویان در واحدهای دانشگاهی شهرستان‌ها دوره کارورزی در تهران برگزار می‌شود، اما هنوز این اتفاق برای دانشجویان کاورزی در ترم یک تهران رخ نداده است. برگزاری واحدهای عملی در کنار واحدهای تئوری در رشته‌های تحصیلی تکمیل کننده روند یادگیری هستند.

صادق‌زاده با بیان اینکه در زمان انتخاب رشته و ثبت‌نام بر پذیرش ۲۰ دانشجو تاکید شده است، ادامه داد: برخی دانشجویان از طریق استعداد درخشان یا آزمون سنجش تحت پذیرش قرار گرفته و هم اکنون ورودی ۶۰ نفر است. از سوی دیگر شهریه چندین برابر ظرفیت افزایش داشت. با این تفاسیر کاهش میزان شهریه یا ثبات در مبلغ شهریه از اهمیت برخوردار است.

این دانشجو با بیان اینکه اخذ شهریه ثابت متفاوت از دانشجویان ورود رشته روانشناسی بالینی باعث بروز نارضایتی در بین دانشجویان شده است، گفت: برای تمامی دانشجویان در ترم گذشته به‌رغم تسویه حساب در زمان اخذ کارت ورود به جلسه  آزمون بدهی به مبلغ  ۳۰۰-۲۰۰ هزار تومان جای سوال داشت و توضیحی از سوی دانشگاه در زمینه چرایی این مبلغ ارائه نشد.

وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی به رغم فعالیت اساتید مجرب نیازمند ارتقای سطح کیفی اقدامات هستیم. از سوی دیگر باید مبلغ شهریه هم متناسب با توانایی افراد باشد تا دانشجویان انصراف ندهند، چون تحصیل در مقطع دکتری در رشته روانشناسی بالینی با پرداخت ترمی ۵۰ میلیون تومان برای قشرخاص امکان‌پذیر است.

این دانشجو درباره دیگر خدمات مورد نیاز دانشجویان تاکید کرد: دانشگاه در محله قیطریه با کلاس‌های کوچک در ساختمانی قدیمی تشکیل شده است. در حالی که دانشجویان نیازمند سالن اجتماعات و اتاق مطالعه هستند و  انتظار می‌رود دانشگاه مطابق با میزان دریافت پول به نسبت خدمات مناسب ارائه دهد.

به گفته این دانشجو برای برخی دروس همچون روش تحقیق برگزاری دوره‌های اس پی اس اس، روش مناسب مقاله نویسی و ... از اهمیت برخوردار است. همچنین افراد برای فعالیت به عنوان روانشناس بالینی باید در کارگاه‌های مختلف خارج از دانشگاه ثبت نام کرده و به عنوان روانشناس به فعالیت بپردازند و فقط به صرف گذراندن دروس دانشگاه نمی‌توان روانشناس شد، بلکه گذراندن دوره‌های مختلف خارج از دانشگاه اهمیت دارد. دانشگاه تا حد قابل توجهی باید مسائل همچون برگزاری کارگاه‌ها را پوشش دهد. هرچند برگزار کارگاه‌ها در دانشگاه همچون دوره‌های خارج از دانشگاه مستلزم پرداخت هزینه است.


کد مطلب: 59862

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59862/تنها-گذراندن-دروس-دانشگاهی-نمی-توان-روانشناس

میگنا
  https://www.migna.ir