سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ / ۲۳:۴۲
کد مطلب: 59863
۲

نور آبی موجب تسریع روند پیری می شود

نور آبی موجب تسریع روند پیری می شود
به گزارش مدیکال نیوز، نور آبی طول موجی از نور در طیف مرئی است. این نور طول موج کوتاهی دارد، یعنی مقادیر بیشتری انرژی تولید می کند.
 
پیش از این، انسان فقط در طول روز در معرض نور آبی خورشید قرار می گرفت. اما از زمان ظهور فناوری، ما اکنون در شب و روز در معرض نور آبی مصنوعی به خاطر استفاده از وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر و تلفن های هوشمند هستیم.
اکثر مردم از اهمیت محافظت از خود در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید آگاه هستند، اما خطرات بالقوه قرار گرفتن در معرض نور آبی نامشخص است.

مطالعات اخیر بر روی مگس میوه معمولی، Drosophila melanogaster، نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی در طول عمر آنها منجر به تسریع پیری می شود.

یافته ها حاکی از کاهش طول عمر و تخریب عصبی مغز، حتی در مگس های جهش یافته بدون چشم است. این بدان معنی است که نور آبی علاوه بر چشم، می تواند به سلول ها و بافت ها نیز آسیب برساند.

این گونه مگس میوه معمولاً در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در بسیاری از فرآیندهای سلولی و رشدی با انسان و سایر حیوانات مشترک است.

برای بررسی تفاوت‌ها، محققان الگوهای متابولیت مگس‌ها را که به مدت ۱۰ یا ۱۴ روز در نور آبی ثابت یا تاریکی ثابت نگه داشته شده بودند، مقایسه کردند.

آنها اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی را بر مسیرهای متابولیتی در سر مگس های جهش یافته بدون چشم مورد مطالعه قرار دادند تا تأثیر آن را بر روی بافت های غیر شبکیه مشاهده کنند.

محققان تغییرات چشمگیری را در متابولیت‌های مشاهده شده در سر مگس‌هایی که به مدت ۱۴ روز در نور آبی نگهداری می‌شوند، از جمله سطوح بسیار بالا متابولیت‌های مهم شناسایی کردند که نشان‌دهنده اختلال در تولید انرژی است. این مگس ها بعداً علائم تخریب عصبی را نشان دادند.

دکتر «جون یانگ»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه ایالتی اورگن، می گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی می‌تواند باعث کاهش تولید انرژی در میتوکندری شود که برای سلامت سلولی مضر است. این اولین تحقیقی است که نشان می دهد نور آبی می تواند سطح متابولیت های ضروری در مگس ها را تغییر دهد. این متابولیت ها ترکیباتی هستند که برای عملکرد سلولی نه تنها در مگس ها بلکه در پستانداران نیز ضروری هستند.»

وی در ادامه افزود: «این تغییرات نشان می‌دهد که سلول‌ها در سطحی کمتر از حد مطلوب فعالیت می‌کنند که ممکن است باعث مرگ زودرس شود. تحقیقات ما همچنین اولین موردی است که نشان می‌دهد نور آبی ممکن است بر سلول‌های خارج از شبکیه تأثیر بگذارد.»
محققان همچنین کاهش قابل توجهی در سطح چندین انتقال دهنده عصبی شناسایی کردند که نشان می دهد نور آبی ممکن است هموستاز مغز را مختل کند.

این مطالعه نشان می دهد که اجتناب از نور آبی بیش از حد ممکن است یک راهکار ضد پیری خوب باشد که ممکن است با کوتاه کردن زمان استفاده از نمایشگرها و کم کردن نورهای محیطی به دست آید. استفاده از نور گرم با طول موج‌های آبی فیلتر شده روی نمایشگرهای رایانه و صفحه‌نمایش تلفن، بسیار مهم است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.