جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۶
کد مطلب: 59869
۲

عوامل مهم کاهش دسترسی به خودکشی کدام است؟

مرجان فتحی، عضو انجمن علمی روانپزشکی و دبیر علمی کمیته پیشگیری از خودکشی این انجمن، در همایش روز جهانتی پیشگیری از خودکشی که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه خودکشی با اقدام به خودکشی تفاوت دارد، یادآور شد: خودکشی منجر به فوت است، اما مواردی که فرد خودکشی کرده و فوت نمی‌کند، اقدام به خودکشی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 84 درصد جمعیت جهان در کشورهای با درآمد پائین زندگی می‌کنند، افزود: 79 درصد خودکشی در همین کشورها صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه 52 درصد این خودکشی‌ها مربوط به افراد زیر 45 سال است.

دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکی با بیان اینکه 90 درصد نوجوانان در کشورهای بادرآمد پایین زندگی می‌کند، بیان داشت: 90 درصد خودکشی بین نوجوانان در میان همین نوجوانان در همین کشورها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: طی سال‌های 2010 تا 2016 خودکشی در جهان 9 درصد کاهش داشته است، فتحی با اشاره به اجرای برنامه ملی پیشگیری از خودکشی از سال 86 در کشور، خاطرنشان کرد: در ایران مشاهده شده 63 درصد خودکشی مربوط به زنان و 36.5 درصد مربوط به آقایان بوده است؛ ضمن اینکه افراد متأهل رتبه اول و افراد مجرد رتبه دوم خودکشی را دارا هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح تحصیلات افراد خودکشی‌کننده دیپلم و زیردیپلم است، بیان داشت: شهرها شاهد خودکشی بیشتری از روستاها هستند؛ ضمن اینکه در ایران مشاغل آزاد بعد از آنها زنان خانه‌دار بیشترین خودکشی را دارا هستند.

دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکی با اشاره به عوامل خودکشی، اظهار داشت: عوامل زیستی، جنسیت، محیط ناامن، فقر و مشکل اقتصادی از جمله علل بروز خودکشی است؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم اگر اختلالات روانپزشکی به موقع شناسایی شوند و دسترسی به درمان تسهیل شود می‌توانیم از بروز خودکشی پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر اقدام به خودکشی می‌تواند 8 برابر با اقدام مجدد برای خودکشی تبدیل شود، یادآور شد: افراد باید بیاموزند که چگونه با موقعیت‌های زندگی برخورد کنند؛ ضمن اینکه مصرف الکل به عنوان تقویت‌کننده خودکشی محسوب می‌شود.

فتحی با تأکید بر اینکه تا زمانی که صحبت کردن از خودکشی را انگ بدانیم، نمی‌توانیم برنامه پیشگیری سودمندی داشته باشیم، ابراز داشت: مردم باید اطلاعات لازم را داشته باشند؛ به ویژه کارکنان مراکز بهداشتی و پزشکان عمومی باید توانمندی‌های لازم برای مداخلات را آموزش ببینند.

وی با اشاره به این موضوع که باید غربالگری افراد مستعد به خودکشی در محیط‌های کار، خانه، مدرسه و دانشگاه صورت گیرد و این افراد هر چه زودتر به خدمات مشاوره مراجعه کنند؛ گفت: مرکز خدمات جامع سلامت مراکزی هستند که تیمی از مراقبان سلامت شامل پزشک و روانشناس در آنها حضور دارند و خدمات مشاوره‌ای رایگان ارائه می‌دهند؛ضمن اینکه پیگیری درمان و روند بهبود افراد اقدام به خودکشی‌کرده، پس از ترخیص از بیمارستان بسیار مفید است.

دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکی با اشاره به اقدامات لازم در کاهش دسترسی به خودکشی توسط افراد، بیان داشت: محدودیت در مصرف موادمخدر و الکل، ایمن‌سازی پل‌ها و مکان‌ها، بیمارستان‌ها و زندان‌ها و همچنین محدودیت در دسترسی به داروهای خطرناک از جمله عوامل مهم کاهش دسترسی به خودکشی است.

وی با بیان اینکه جرم‌زدایی از خودکشی و اینکه نباید آن را جرم بدانیم بسیار مهم است، ابراز داشت: کاهش خشونت‌ها و کودک‌آزاری، افزایش آموزش‌های ارتباطی بین زوجین و مدیریت مشکلات خانوادگی، ایجاد تلفن بحران و مراقبت از خانواده‌های بازماندگان از خودکشی از جمله برنامه‌هایی است که در حال انجام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن