چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
کد مطلب: 59881
۰

۱۲ درصد افراد جامعه از نوعی افسردگی رنج می‌برند

دکتر فاطمه رسولی با اشاره به باور غلط در مورد خودکشی اظهار کرد: اغلب مردم فکر می‌کنند خودکشی قابل پیشگیری نیست ولی بیشتر افرادی‌که به هر دلیل دست به این کارمی زنند، بارها و بارها در خصوص تمایل به این اقدام با خانواده یا دوستانشان صحبت کرده‌اند. آمار خودکشی منجر به مرگ در مردان بیشتر است.

وی با بیان اینکه خودکشی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ در بین مردم و سومین علت مرگ و میر در بین جوانان است، گفت: آمار خودکشی در بین زنان بیشتر از مردان است ولی خودکشی منجر به مرگ در بین مردان بیشتر از زنان است چون مردها اغلب از روش‌های خطرناک تری برای خودکشی استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه احتمال خودکشی در چه کسانی بیشتر است، توضیح داد: افرادی که دارای اختلال روانپزشکی خاص مثال افسردگی اساسی هستند، بیشتر به سمت انجام خودکشی تمایل دارند. ۱۲ درصد افراد جامعه از نوعی افسردگی رنج می‌برند.

این روانشناس گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود ۱۲ درصد از افراد جامعه دارای یک نوع از افسردگی از جمله اساسی، فصلی و ... هستند و همین ممکن است باعث بروز افکار خودکشی در آنها شود.

وی با توضیح در خصوص علایم بارز افسردگی افزود: ناامیدی نسبت به آینده، عدم احساس لذت از اتفاقات مثبت زندگی و رسیدن به این حس که هیچ چیز باعث خوشحالی فرد نمی‌شود از علایم افسردگی است.

کارشناس روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به دیگر دلایل افسردگی گفت: افراد افسرده در اغلب ساعات روز احساس غمگینی دارند، دوست دارند تنها باشند و ارتباط مناسبی با همکاران در محیط کاری خود برقرار نمی‌کنند و به طور کلی دارای خلق منفی هستند.


فرد افسرده همیشه کم اشتها نیست
هر چند در اغلب موارد کسانی که دارای افسردگی هستند دچار بی اشتهایی می‌شوند ولی این مساله ممکن است به صورت برعکس هم باشد و فرد افسرده دچار پرخوری مفرط شود.

وی با بیان اینکه اغلب افراد افسرده با مشکل غلبه افکار منفی مواجه هستند، توضیح داد: نباید تصور کنیم فردی که دست به خودکشی ناموفق می‌زند، بعد از ترخیص از بیمارستان دیگر افکار خودکشی در ذهن نخواهد داشت چون با بازیابی توان خود ممکن است مجددا به فکر این اقدام بیفتند.

حواسمان به سالمندان خانواده باشد
وی گفت: مصرف مواد مخدر و اختلالات تکانشی که باعث می‌شود فرد به راحتی نواند احساسات خود را کنترل کند و دچار فوران خشم و هیجان ناگهانی می‌شود هم از دلایل زمینه ساز خودکشی است.

اگر کسی در خانواده یا دوستان درباره قصد خود در مورد بخشیدن اموالش صحبت می کند یا به دنبال تنظیم وصیت نامه است، این احتمال که به دنبال خودکشی است، بعید به نظر نمی‌رسد.

این دکتری روانشناسی توضیح داد: نباید فکر کنیم که خودکشی صرفا مختص جوانان است بلکه در طول سال‌های گذشته شاهد افزایش آمار خودکشی در میان سالمندان هستیم چون در این سنین افراد دچار درون گرایی شده که افراطی بودن آن خطرناک است.


  در زمان هجوم افکار خودکشی چه کنیم؟
رسولی در پاسخ به اینکه اگر دچار افکار خودکشی شدیم چه کنیم، گفت: اغلب افراد ممکن است در طول زندگی خود افکار خودکشی را تجربه کنند. به عنوان مثال فردی که دچار شوک ناگهانی می‌شود، دچار خطای شناختی شده و این احساس در او تقویت می‌شود که این وضعیت دائمی خواهد بود.

وی اظهار کرد: ممکن است برخی اوقات و در برخی اتفاقات هر یک از ما توانایی حل مسئله را از دست دهیم و یا از کاه کوه بسازیم و فکر کنیم مشکلی که برای ما به وجود آمده هرگز حل نخواهد شد.

در این شرایط ممکن است در کنترل هیجانات خود دچار مشکل شویم و اگر به خود مسلط نشویم، افکار منفی در ما تقویت می‌شود.

این روانشناس تاکید کرد: در این شرایط بهتر است با روانشناس یا فردی مورد اعتماد صحبت کنیم و افکارمان را با او در میان بگذاریم. وی افزود: باید مدام به خود یادآوری کنیم؛ هر مشکلی راه حلی دارد و حتی اگر زمان ببرد با توانایی‌هایی که داریم می توانیم این مسئله را هم حل کنیم و اگر به تنهایی قادر به این کار نیستیم از دیگران کمک بگیریم.

در زمان وقوع مشکل اولین کار این است که بتوانیم موضوع پیش آمده را به درستی تعریف تا با توجه به آن راه حلی پیدا کنیم.

این رونشناس با اشاره به عوامل حفاظت کننده در مقابل افکار خودکشی گفت: فردی که دارای شخصیتی مستقل است، به صحبت کردن با دیگران در زمانی که به مشکل بر میخورد اعتقاد دارد، در خانواده ای زندگی می کند که اعضای آن با هم همدل هستن و به عقاید و خواسته های هم احترام می گذارند و در محل کار هم موفق است و درآمد خوبی دارد، کمتر احتمال دارد که به سمت خودکشی سوق پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...