چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۶
کد مطلب: 59931
۲

استرس مدرسه رفتن و روشهای کاهش آن

استرس مدرسه رفتن و روشهای کاهش آن
مدرسه رفتن، برای برخی از بچه‌ها کاری پر از استرس و نگرانی است که ممکن است منجر به شکست تحصیلی شود یا حتی هراس از مدرسه را با خود به دنبال داشته باشد.
 
فشار اجتماع، فشار والدین، فشار معلم‌ها و .... هر کدام به نوبه خود ممکن است باعث ایجاد یا تشدید این استرس‌ها بشود. ضمن اینکه طی دو سال اخیر، به دلیل نگرانی‌ها از گسترش کووید، بسیاری از کودکان از خانه و به شکل آنلاین درس خوانده‌اند و محیط مدرسه را تجربه نکرده‌اند.
آنچه اهمیت دارد این است که نشانه‌های این استرس را در میان فرزندانتان تشخیص دهید و به دنبال راه‌حلی برای رفع آنها باشید. از این رو بهتر است در کنار هم به بررسی برخی از دلایل نگرانی کودکان از مدرسه بپزدازیم.

مدرسه رفتن برای داشتن شغل
امروز، با توجه به افزایش نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان، از نظر والدین رفتن به مدرسه برای کسب مهارت‌ها و شایستگی‌ها و در نهایت یافتن شغل مناسب ضروری است.
در این شرایط زمانی که از یک کودک می‌پرسیم چرا به مدرسه می‌روی، عموما یک پاسخ پرتکرار را از آنها می‌شنویم و آن هم این است: «برای اینکه در آینده شغل داشته باشم». به گزارش سیناپرس،به این ترتیب دیگر کودکان برای یادگیری علوم مختلف و کشف جهان به مدرسه نمی‌روند. همین تقلیل انگیزه از یادگیری به صرف یافتن شغل، به بی‌علاقگی آنها به مدرسه رفتن و هراس از محیط آموزشی دامن می‌زند.
قدرت تجربه
برای کودک، اصل در لذت بردن و به زبان خودمان، خوش گذراندن است. اگر شکست تحصیلی به موضوعی بسیار مهم تبدیل شود، مدرسه رفتن برای کودک به وظیفه‌ای بسیار نگران‌کننده تبدیل خواهد شد.
علاوه بر فشار والدین برای موفقیت، گرفتن دیپلم با نمرات خوب و پذیرفته شدن در دانشگاه‌های معتبر، تنش‌هایی که ممکن است معلم بر دانش‌آموز وارد کند نیز به سهم خود به استرس و نگرانی او دامن می‌زند.
شنیدن جملاتی نظیر: «با این درس خواندن تو هرگز به جایی نمی‌رسی» یا «بعید است که بتوانی نمرات خوبی در دیپلم بگیری» یا «فکر نمی‌کنم با این درس خواندن، در سال‌های آینده بتوانی در رشته خوبی در دانشگاهی معتبر پذیرفته شوی»، از سوی معلم نگرانی‌های او از مدرسه رفتن را تشدید می‌کنند. کودک آنقدر تجربه زندگی ندارد که بتواند به ترس‌ها و نگرانی‌های حاصل از این طرز تفکر، غلبه کند.
در نهایت ممکن است فرزندتان دیگر هیچ تمایلی برای مدرسه رفتن نداشته باشد، زیرا او خود را در این نبرد، از پیش باخته می‌داند و دیگر انگیزه‌ای برای مدرسه رفتن در خود نمی‌یابد.

نمره، منبع تولید استرس
یکی دیگر از موضوعاتی که باعث استرس و نگرانی بچه‌ها می‌شود، نگرانی از نمره‌هاست. خصوصا در شرایطی که والدین به‌طور جدی و موشکافانه نمره‌های آنها را بررسی می‌کنند.
در چنین شرایطی نمره به منبعی برای تولید استرس تبدیل خواهد شد، حتی ممکن است این شرایط  تا حدی پیش برود که اگر کودک عملکرد خوبی در مدرسه نداشته باشد و نمره خوبی نگیرد، علاقه‌اش به پدر و مادرش را نیز از دست بدهد.
طبیعی است که برخی از بچه‌ها پیش از مدرسه و شروع درس، کمی نگرانی داشته باشند اما این ترس نباید به هراس از نمره و امتحان تبدیل شود. اگر استرس تحت کنترل و قابل مدیریت باشد، نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند به کسب مهارت‌ها و قابلیت‌های بیشتر نیز کمک کند اما «استرس شدید» آسیب می‌زند، حتی ممکن است تبدیل به بیماری شود. در این شرایط استرس داشتن، شکست را با خود به دنبال دارد و نشانه مهمی از ضعف تلقی خواهد شد.
اگر بگذارید شرایط به همین منوال به پیش برود یا حتی بدتر شود، کودک زمانی که امتحان دارد نمی‌خواهد به مدرسه برود. دلهره و نگرانی از گرفتن نمره پایین، می‌تواند او را به سمت فوبیای مدرسه و افسردگی سوق دهد.

اهمیت سرگرمی برای مقابله با استرس
زمانی که استرس خیلی شدید و تبدیل به هراس می‌شود، باید مورد درمان قرار گیرد. اگرچه اگر کمی زودتر به فکر بودید و دنبال راه‌حل می‌گشتید، کار به اینجا نمی‌کشید.
اگر می‌خواهید شرایط بهتر شود، با فرزندتان زمان بیشتری بگذرانید، به او پیغام‌های مثبت بفرستید و در صورت شکست، او را سرزنش نکنید. به عنوان پدر و مادر، خوب است که چند سوال از خود بپرسید تا بتوانید شرایط را بهتر ارزیابی کنید.
آیا فرزندم در خارج از مدرسه فرصت انجام کار دیگری را دارد؟ آیا او فعالیت‌هایی دارد که در آن رتبه‌بندی و رقابت وارد بازی نمی‌شود و آیا می‌تواند صرفاً برای استراحت و تفریح ​​تمرین کند؟
یافتن تعادل بین فعالیت‌های اوقات فراغت و فعالیت‌های مدرسه مهم است. برای کاهش فشار تحصیلی به یک نقطه مقابل در مدرسه نیاز داریم.

فرزند شما باید اعتماد به نفس خود را بازیابد و متوجه شود که مدرسه همه چیز نیست و او می‌تواند در زمینه‌های دیگر نیز موفق شود. اگر موفقیت‌هایی در کنار تحصیلاتش داشته باشد، بر شکست‌های خود غلبه خواهد کرد. کودک وقت خود را در سرگرمی‌ها تلف نمی‌کند. بلکه تفریحات و سرگرمی‌ها، می‌توانند او را از وحشت، افسردگی و ترس از مدرسه نجات دهند.
اگر او در خارج از مدرسه موفقیت‌هایی را تجربه کند، می‌تواند از شکست‌های خود فاصله بگیرد، او می‌تواند سایر توانایی‌های خود را کشف کند و آنها را بارور سازد. او در خارج از مدرسه وجود خواهد داشت، احساس بهتری دارد... و در ادامه در مدرسه هم بهتر عمل خواهد کرد!
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی