سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۲
کد مطلب: 59936
۰

حسادت بیمارگونه، علل، علائم و درمان

حسادت بیمارگونه، علل، علائم و درمان
افرادی که حسادت بیمارگونه دارند نیاز به روان درمان دارند. سندرم اتللو به دلیل شخصیت نمایشنامه شکسپیر که با حسادت ناسالم و باور همیشگی به خیانت شریک زندگی اش مشخص می‌شود، با این نام شناخته می‌شود. بر اساس داستان این نمایشنامه توسط نویسنده مشهور، علم روانشناسی این نام را انتخاب کرد.

اگرچه نام این اختلال سندرم اتللو است، اما در واقع یک حسادت بیمارگونه است. سندرم اتللو یا حسادت بیمارگونه حسی است که پیامد‌های جدی برای سلامت روان افراد، عملکرد و فعالیت‌های روزانه آن‌ها دارد.

 
سندرم اتللو یا حسادت بیمارگونه
همچنین سندرم اتللو، علائم و علل مختلفی دارد، از جمله آسیب پذیری روانی فرد حسود. حسادت بیمارگونه خود را در وابستگی عاطفی، ترس از رها شدن، ناامنی روانی، نیاز بیش از حد به حمایت نشان می‌دهد؛ که در نهایت بررسی وجود سایر اختلالاتی که ممکن است زمینه ساز ایجاد حسادت بیمارگونه باشد، بسیار مهم است. به عنوان مثال، اختلالات اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری-اجباری یا اختلال پارانوئید از دیگر عواملی است که سبب بروز حسادت بیمارگونه در افراد می‌شود.

این که گاهی بسیاری از افراد در زندگی به وفاداری همسر خود شک می‌کنند، حتی زمانی که هیچ مدرکی وجود ندارد، امری کاملا عادی است. اما فردی که دارای حسادت بیمارگونه است، نشانه‌هایی از فریب را جایی پیدا می‌کند که اصلا وجود ندارد. او خود به دنبال دلایلی برای زیر سوال بردن وفاداری شریک زندگی اش خواهد بود.


سه ویژگی اصلی حسادت بیمارگونه وجود دارد:
فقدان دلیل واقعی
سوء ظن‌های عجیب
واکنش بیش از حد و غیر منطقی

در میان علائم معمول سندرم اتللو موارد زیر را نیز می‌توان دید:
دقت بیش از حد و تمرکز مداوم: از آن جایی که فکر فریب و خیانت همیشه با با فرد همراه است، او بیش از حد بر رفتار و عملکرد همسرش دقت و تمرکز می‌کند تا از خیانت او سر در بیاورد.

نگرش‌های وسواسی و کنترل کننده: این نگرش‌ها با عدم احترام کامل به حریم خصوصی همسرش یا متعلقات او آشکار می‌شود. شریک زندگی فرد تحت نظارت قرار می‌گیرد. گاهی نیز سر زده به محل کار همسرش می‌رود. یا گاهی در برنامه‌هایی که او دعوت می‌شود همراه می‌شود تا بتواند سرنخی از خیانتش پیدا کند.

آزار بدنی یا کلامی: علیه فرد متهم به خیانت، توهین، فریاد، اتهام و حمله نیز وجود دارد.
سوگیری شناختی: سوگیری شناختی منجر به این می‌شود؛ که فرد تنها آنچه را باور دارد، تایید می‌کند و به حرف جانب مقابل گوش نمی‌دهد.
احساسات منفی درونی: این افراد احساساتی مانند خشم، حس گناه، خشم و رنجش را همیشه با خود دارند.

درمان
افراد دارای حسادت بیمارگونه، برای کار بر روی افکار پارانوئیدی در مورد حسادت و خیانت نیاز به درمان روانشناختی دارند. با ادامه رابطه، انجام زوج درمانی بسیار مهم است.
گاهی اوقات شریک شخص حسود می‌تواند با خواسته‌های او همراه شود و زندگی اش را به خواست همسرش تغییر دهد. اما یکی دیگر از سناریو‌های رایج این است که شریک عاطفی فرد بیمار برای اجتناب از واکنش‌های او به رفتار‌های خاصی دیگر متوسل می‌شود. بدون این که بداند با این کار‌ها به شک او دامن زده و بی اعتمادی اش را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، دروغ گفتن برای جلوگیری از شروع بحث یک امر رایج است. با این حال، شخص حسود این دروغ را در واقع پنهان کردن یک فریب تفسیر می‌کند.

از سوی دیگر، حسادت تاثیر عاطفی زیادی بر شریک زندگی فرد حسود دارد. در نتیجه، در مقطعی سلامت روان او نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .