سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۵
کد مطلب: 59952
۴

بگذارید کودک کودکی کند!

بگذارید کودک کودکی کند!
محمدرضا پیرمرادی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه حال خوب شبکه سلامت سیما پیرمرادی با اشاره به این نکته که بیشترین رشد مغز در طی یک سال اول عمر کودک انجام می‌شود، گفت: در این یک سال، سلولهای‌های مغز دوبرابر می‌شوند و در دو تا سه سالگی ۹۰ درصد نورون‌های مغزی ایجاد شده‌اند و شروع به کار می‌کنند، به همین دلیل کودک دنیای جدید را تا سه سالگی درک خواهد کرد.

وی گفت: کودکی، نقش بسیار مهمی در حال خوب آینده افراد بازی می‌کند و به ضرورت رسیدگی به این نهال های زندگی در سال‌های اول کودکی تاکید کرد. کودک باید درک کند دنیا، دنیای آرامی است و من می‌توانم در تمام سالهای زندگی حال خوبی داشته باشم.

همان‌گونه که مغز کودک شروع به رشد می‌کند، مناطقی از مغز پیشرفت بیشتری خواهد داشت و برعکس از فعالیت نقاط دیگری از مغز کاسته می‌شود؛ در حالی که اگر برعکس باشد، در انسان ۴۰ساله هنوز بخش هیجانی (لیمبیک)فعال خواهد ماند.

پیرمرادی به والدین گوشزد کرد: کودک باید در سن خودش کودکی کند و آموزش زودتر از موعد به بچه‌ها که هنوز آمادگی ذهنی در قسمت پیشانی ندارند، مضر است.

رساندن زودتر از موعد کودک به بزرگسالی، آسیب‌زاست
برای رشد و توسعه مغز کودک نیاز به تعامل اجتماعی کودک است، کودک باید با همسالان و درصد کمی از بزرگسالان ارتباط داشته باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مشکل وقتی بیشتر می‌شود که کودک تک فرزند، بین پدر و مادر دارای منطق فراوان گیر کرده باشد، در این موقع بخش لیمبیک مغز کودک فریاد می‌زند من نیاز به بازی و فعالیت دارم. پدر و مادر به بچه می‌گویند: کتاب بخوان و دائماً در زندگی کودک وارد می‌شوند و او را به سمت منطقی شدن روانه می‌کنند.

پیرمرادی تصریح کرد: خداوند در هیچ کدام از فعالیتهای تکاملی انسانی عجله ندارد، ما نمی‌توانیم سخت افزاری وارد مراحل رشد کودک شویم.در هیچ کدام از فعالیت‌های عالم عجله نیست، ولی والدین عجول می‌خواهند کودک خود را به فعالیت‌های زودهنگام منطقی وادار کنند.

وی گفت: برای رشد صحیح مراحل مغذی کودک، نیاز است که کودک تعاملات اجتماعی با همسالان داشته باشد، بچه‌ها دائماً باید زندگی و تفریح کنند. این گونه فعالیت‌های اجتماعی در عملکرد شناختی آینده کودک موثر خواهد بود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اگر کودکی دچار بیش فعالی باشد چه باید کرد،گفت: کودکان بیش فعال اگر کنترل نشوند، به سمت ضد اجتماعی شدن پیش می‌روند؛ زیرا این کودکان در سن پایین تخلیه نشده‌اند.این کودکان حتی اگر با فعالیت‌های توصیه شده کنترل نشوند، نیاز به دارو درمانی خواهند داشت.

پیرمرادی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مورد والدین عجول وجود دارد، این است که آنها بر روی خودشان کنترل ندارند که باعث می‌شود دائما به کودک تذکر دهند. در کودکی که قرار است بخش لیمبیک( بازی و هیجان) فعال باشد، تفکر و توصیه به منطق و تمرکز کارساز نخواهد بود، این والدین ساده ترین چیزها را به کودک تذکر می‌دهند، به این والدین توصیه کرد کودک را رها کنید و تنها به هیجاناتی وارد شوید که ممکن است به کودک لطمه بزند. همانند طلوع خورشید که به آهستگی اتفاق می‌افتد منطقی کردن کودکان باید به مرور و آهسته انجام شود.


منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .