سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۰
کد مطلب: 59964
۰

مجلات علمی که نمایه نمی‌شوند، روزنامه‌ای بیش نیستند!

مجلات علمی که نمایه نمی‌شوند، روزنامه‌ای بیش نیستند!
به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب ۶ کشور که در زنجان برگزار شد، با بیان اینکه نشست‌های کلان‌منطقه‌ای این معاونت از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در این نشست‌ها علاوه بر ماموریت‌ها و پروژه‌های انفرادی دانشگاه‌ها، یک پروژه مشترک برای هر کلان‌منطقه تعریف می‌شود.
 
وی تولید علم را اصلی‌ترین سیاست وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات عنوان کرد و افزود: شعار سال که "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" است، از محل تولید علم و فناوری محقق می‌شود و زنجیره علم و دانش از ایده تا محصول در امتداد هم قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس شاخص ارزیابی تولید علم (CAGR) ، میانگین سرعت رشد علم در ایران حدود ۸ است، تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید هوشیار باشند و تلاش کنند که سرعت رشد علم در آنها کمتر از میانگین کشوری نشود چرا که این موضوع یکی از شاخص‌های ما در حمایت از دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به این‌که درصد قابل توجهی از تحقیقات در کشور در مرحله تولید علم متوقف می‌شود، اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده، سرعت تولید فناوری در کشور ما به مراتب پایین‌تر از تولید علم است و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهت حل این مشکل اقدام شود.

پناهی با تاکید بر لزوم ارتقاء مجلات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تصریح کرد: تولید علم و فناوری وابسته به انتشار مجلات علمی است و تا زمانی که این مجلات در پایگاه‌های معتبر علمی منتشر نشوند و دانشگاه‌ها و دانشمندان در سطح جهان، به آن دسترسی نداشته باشند، روزنامه‌ای بیش نیست.

وی هدف از نشست با معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های قطب ۶ کشور را آشنایی با وضعیت موجود این دانشگاه‌ها در حوزه تولید علم و توسعه فناوری وعلم‌سنجی و همچنین مسائل مربوط به نشریات و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و افزود: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود از گزارشات گذشته‌نگر پرهیز کنند و ضمن عبور از وضعیت موجود، برنامه‌های خود را در حوزه علم و فناوری و اطلاع‌رسانی و علم سنجی بیان کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مروری بر مشکلات حوزه سلامت در کلان‌منطقه ۶ کشور و آشنایی با زیرساخت‌ها و تجهیزات دانشگاه‌های این قطب را از دیگر اهداف نشست امروز بیان کرد و گفت: باید مسئله‌ی مشترک دانشگاه‌های کلان‌منطقه ۶ شناسایی شود و به صورت یک پروژه مشترک با هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری توانمندی‌ها پیش رود.

وی پیشگیری را اولی‌تر از درمان دانست و اظهار کرد: پیشگیری مانند پژوهش به منزله سرمایه‌گذاری است و بسیار مطلوب خواهد بود اگر پژوهش‌های مشترکی با نگاه پیشگیرانه در کلان‌منطقه ۶ تعریف شود.

پناهی با تاکید بر هم‌افزایی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رفع مشکلات حوزه سلامت، گفت: شبکه‌سازی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه تحقیقات است و باید از توانمندی‌های کلان‌منطقه‌ای برای حل مشکلات سلامت هر منطقه استفاده شود.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی ضمن تاکید بر لزوم شناسایی مشکلات و معضلات کلان‌منطقه ۶ در حوزه سلامت، خطاب به معاونین تحقیقات و فناوری این قطب اظهار کرد: درخواست ما از شما این است که با منابع محدود، خواسته‌های نامحدود این منطقه را برطرف کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی