سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ / ۲۳:۴۲
کد مطلب: 59970
۰

۳۴ ماهگی کودک؛ آغاز مهارت های زبانی و احساسی

۳۴ ماهگی کودک؛ آغاز مهارت های زبانی و احساسی
کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی به سرعت در حال رشد و تغییر هستند. رفتاری که شما با آن‌ها انجام می‌دهید می‌تواند این فرایند رشدی را به میزان زیادی سهولت بخشد و به بهداشت روانی و جسمی خود و فرزندتان کمک کند. اگر شما هم کودکی در این سن دارید و به افزایش آگاهی خود در مورد تربیت کودک سه تا چهار ساله تان علاقمند هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی در حوزه کودک بهترین راهکارها و اصول تربیتی را فراگرفته و به بهترین شکل فرزندتان را تربیت کنید.

تربیت کودک سه ساله | تغییرات کودک در 3 تا 4 سالگی
کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی در جنبه‌های مختلف شناختی، هیجانی، جسمی و یادگیری به سرعت در حال تغییر هستند. آگاهی از نکات مربوط به ســن تربیت کودک به شما کمک می‌کند تا متناسب با سن او بدانید چه رفتاری داشته باشید. در ادامه به برخی از این تغییرات رشدی 3 تا 4 سالگی اشاره خواهیم کرد.

تربیت کودک و تغییرات هیجانی در 3 تا 4 سالگی
در 3 تا 4 سالگی، کودک شما شروع به شناخت بدن، ذهن و هیجانات خود می‌کند. در حقیقت کودک در این سن به سطحی از خــودآگاهی دست می‌یابد. او می‌تواند فرق هیجانات مختلف نظیر عصبانیت، غم، شادی و... را تشخیص دهد. به همین خاطر واکنش‌های هیجانی شما به رفتارهای او در این سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین در 3 تا 4 سالگی کودکان ممکن است نسبت به چیزهای خیالی نظیر هیولاها از خود ترس نشان دهند و کابوس های شبانه کودکان حس امنیت آن ها را مختل نماید. به همین خاطر شما باید مراقب واکنش‌های او در این زمینه باشید. بسیار اهمیت دارد زمانی که او از چیزی می‌ترسد ترس‌های او را تقویت نکنید، در کنار او بمانید و به او اطمینان دهید که مراقب او هستید.

آشنایی با تغییرات زبانی برای تربیت کودک 3 تا 4 سال
زبان در 3 تا 4 سالگی با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو می‌شود. کودک با گوش دادن به حرف‌های شما و دیگران دایره لغات وسیعتری پیدا می‌کند. در این دوران فرزند شما برای کسب مــهارت ارتباط کلامی بسیار به ارتباط کلامی نیاز دارد. در هر فرصتی با او صحبت کنید، برای او کتاب و مجله بخوانید. کودک در این دوره علاقه زیادی به ارتباط و مکالمه با شما نشان می‌دهد که این موضوع می‌تواند ارتباطات میان شما را عمیق کند. او متوجه اکثر کلماتی که شما می‌گویید خواهد شد، حتی اگر نتواند همه این کلمات را به درستی ادا کند.

در 3 سالگی کودک می‌تواند جملاتی با حداقل 3 تا 5 کلمه بسازد و اطرافیان معمولا متوجه اکثر حرف‌های او می‌شوند. در 4 سالگی فرزند شما دیگر قادر خواهد بود از جملات طولانی تری استفاده کند. او در جملات خود حداقل از 5 تا 6 کلمه می‌سازد. او در این سن قادر است صفات و ویژگی‌ها را بفهمد. برای مثال او معنای کلماتی نظیر زشت، زیبا، مهربان، بداخلاق و... را درک می‌کند. پس در انتخاب صفاتی که برای توصیف او به کار می‌برید، دقت کنید.

تربیت کودک و تغییرات شناختی در 3 تا 4 سال
تربیت کودک از آن موضوعاتی است که بدون مطالعه نمی‌توان وارد آن شد و باید به نکات حساس در تربیت فرزند خود توجه داشته باشند. کودک در سن 3 تا 4 سالگی جذب دنیای اطراف خود می‌شود و با پرسیدن سوالات زیاد سعی در فهم آن دارد. رشــد شناختی کودک او در این زمان به او کمک می‌کند تا مفاهیم متضاد نظیر بزرگ-کوچک، بالا- پایین یا چاق-لاغر را درک کند. از تغییرات شناختی مهم دیگری که در سطح فکر کودک اتفاق می‌افتد رشد بیشتر حافظه است. او در این سن می‌تواند قافیه‌ها را به خوبی به یاد بسپارد و شعرهای زیادی را حفظ کند.

نکاتی برای تربیت کودک 3 تا 4 سال
با توجه به نکاتی که درباره رشد و تربیت کودک در سنین 3 تا 4 سال مطرح شد، رعایت یکسری نکات تربیتی در این دوره ضرورت می‌یابد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در این راهنما تنها به تربیت کودک‌ های ۳ تا ۴ ساله پرداختیم، پس بهتر است مقاله تربیت کودک را برای آشنایی با بهترین روش‌های تربیتی بخوانید.

1- تربیت کودک سه ساله با استفاده از هنر و خلاقیت
پرورش هنر و تفکر خلاق می‌تواند از طریق فعالیت‌های ساده‌ای نظیر رنگ آمیزی و نقاشی صورت بگیرد. انجام بازی‌های موزیکال با کودک نیز از کارهایی است که حس خوبی ایجاد می‌کند و موجب صمیمیت میان والدین و فرزندان می‌شود. سعی کنید درباره چیزهایی که کودک می‌کشد از او سوال کنید و آن را به همه نشان داده و در مقابل دیگران کودک خود را تشویق کنید.
2- تربیت کودک سه ساله با کتاب خوانی
از آن جایی که زبان در 3 تا 4 سالگی به طرز شگفتی در حال رشد است و کودک علاقه به گسترش دایره لغات خود دارد، پس باید با انجام یکسری فعالیت‌های مشترک به فرزندتان در این زمینه کمک کنید. از جمله فعالیت‌هایی که به رشد زبان در کودکان کمک می‌کند می‌توان به کتابخوانی برای کودکان و تمرین آموزش شعر به کودک اشاره کرد. این فعالیت‌ها به تقویت رشد زبان، تفکر و تخیل کوک کمک بسیاری خواهند کرد.

3- تربیت کودک سه ساله | بیشتر با کودک بازی کنید
وقت بیشتری برای بازی با کودک خود بگذارید. در طول بازی‌ها به فرزندتان اجازه دهید تا بتواند آزادانه احساسات مختلف خود نظیر لذت، خشم، غم و... را بروز دهد. این کار در رشد هــوش هیجانی کودک تاثیر بسزایی خواهد داشت. شما برای آموزش هر مسئله‌ای، در قالب بازی راحت‌تر می‌توانید مفهوم را منتقل کنید.

4- تربیت کودک 3 تا 4 سال | آشپزی با فرزندتان را تجربه کنید
کارهای خانه مخصوصاً آشپزی برای بچه‌ها جالب است. با همدیگر غذا درست کنید و برخی کارهای ساده را برعهده فرزندتان بگذارید. این کار به کودک شما کمک می‌کند که به غذا خوردن بیشتر علاقه مند شود، با کلمات جدیدی آشنا شود و با برخی از مفاهیم ساده ریاضی نظیر نصف، دقیقه و یا پیمانه آشنا شود و حتی مواد غذایی را بشناسد. در کنار این مسئله کودک می‌تواند به صورت مستقلانه برخی فعالیت‌ها را انجام دهد و این امر در افــزایش اعتماد به نفس کودکان بسیار بااهمیت است.

اختصاری در تربیت کودک سه ساله
توجه داشته باشید که با توجه به تمامی مواردی که اشاره شد احتمالا شما نیز به اهمیت این مسئله پی برده باشید که نقشتان به عنوان والدین تا چه میزان در تربیت کودک در سنین 3 تا 4 سال موثر است. متاسفانه بسیاری از والدین آگاهی درستی از روانــشناسی کودک ندارند. برای آنکه بتوانید به بهترین نحو کودک خود را تربیت کنید لازم است تا با یک مشاور در زمینه کودک در ارتباط باشید. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود می‌تواند اصول کلی را در اختیارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را یاری رساند.

مشاوران ما در مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی شرایطی را برای شما فرآهم آورده‌اند تا بتوانید با دریافت مشاوره، اصول و روش‌های تربیتی صحیح را بیاموزید و کودکی سالم از نظر اخلاقی و رفتاری تربیت کنید. این مرکز با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه کودک با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و فردی هر خانواده راهکارهای گوناگونی را در اختیار شما خواهند گذاشت.


سوالات متداول
آشنایی با مراحل رشد کودک چه تاثیری در تربیت کودک دارد؟
آشنایی با مراحل رشدی کودک کمک می‌کند تا بدانید در هر دوره سنی کودک چه نوع رفتاری را از خود نشان می‌دهد و بتوانید تربیت مناسبی را داشته باشید. به طور مثال در سن 3 سالگی کودک سعی دارد بیشتر به صورت مستقل عمل کند و از دستورات والدین کمتر پیروی می‌کند. والدینی که از ویژگی این دوران آگاه نباشند تصور می‌کنند که کودک گستاخ شده و ممکن است به تنبیه بدنی روی آوردند. از همین رو آشنایی با مراحل رشدی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.
منبع: هنر زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!