سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۸:۵۱
کد مطلب: 59978
۰

سه راهکار در سلامتی مغز

سه راهکار در سلامتی مغز
طی سال های گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به آلزایمر در سراسر جهان هستیم و بسیاری از افراد با این پرسش مواجه هستند که بهترین راه برای حفظ اوج سلامت مغز با افزایش سن چیست؟ تیمی از پژوهشگران نروژی، سه راهکار برای این مهم ارائه داده اند.
 
مطالعات بی ‌شماری در مورد جزئیات روش ‌های جلوگیری از زوال شناختی انجام شده و به تازگی تیمی از محققان  نروژی در پژوهش های خود موفق به ساده ‌سازی دانش مدیریت سلامت مغز شدند.
هرموندور زیگموندسون، استاد بخش روانشناسی دانشگاه علم و فناوری نروژ در این رابطه می گوید: کلید های سیستم عصبی ما ماده خاکستری و سفید است. ماده خاکستری از سلول های عصبی (نرون ها) و دندریت ها تشکیل شده ، در حالی که ماده سفید برای تسهیل تماس بین سلول ها (آکسون های میلین دار) عمل کرده و به سرعت انتقال و توزیع سیگنال ها کمک می کند.
اگر کسی بتواند ماده سفید و خاکستری خود را در شکل مطلوب آن نگه دارد، شناخت، مهارت های تفکر و حافظه نیز باید به خوبی کار کند.
این گزارش چیزی شبیه به نوعی جمع بندی است که درک کنونی علم مدرن از بهترین روش پرورش سلامت مغز قوی را پوشش می دهد. 
به گزارش سیناپرس، پروفسور زیگموندسون در ادامه توضیحات خود می افزاید: اگر می خواهید مغز خود را در بهترین حالت نگه دارید، سه عامل را باید جدی بگیرید.

در حقیقت سه کلید شناسایی شده برای سلامت قوی مغز عبارتند از:
  • تمرین فیزیکی یا فعالیت های ورزشی
    فعالیت اجتماعی
    علایق و سرگرمی های قوی و پرشور
در ادامه به تحلیل و بررسی هر یک از این سه مولفه خواهیم پرداخت:
فعالیت بدنی
همه مردم می دانند که گذراندن تمام روز روی مبل برای بدن مفید نیست و فعالیت بدنی کلید سلامت مغز است.
به گفته نویسندگان این مطالعه، سبک زندگی فعال به توسعه سیستم عصبی مرکزی و مقابله با پیری مغز کمک می کند.
محققان توصیه می کنند که تمام تلاش خود را بکنید تا هر روز حداقل کمی تحرک داشته باشید. حتی اگر یک کار کم تحرک انجام می دهید که نیاز به نشستن زیاد دارد، هر ساعت یا بیشتر حداقل برای چند دقیقه حرکت کنید.
فعالیت اجتماعی
برخی از مردم به طور طبیعی اجتماعی تر از دیگران هستند، اما محققان تاکید می کنند که هیچ کس نمی تواند مانند جزیره زندگی کند. سعی کنید با افرادی که برایتان مهم هستند در ارتباط باشید. مغز ما در تعاملات و ارتباطات اجتماعی رشد می کند.
به گزارش سیناپرس، پروفسور زیگموندسون در این رابطه توضیح می دهد: روابط با افراد دیگر، و تعامل با آنها، به تعدادی از عوامل بیولوژیکی پیچیده کمک می کند که می تواند از کند شدن مغز جلوگیری کند.
به یادگیری ادامه دهید و پرشور بمانید
فعال نگه داشتن مغز باعث تقویت شناخت می شود. سرگرمی جدید یا یادگیری یک مهارت جدید را جدی بگیرید. البته هیچ گاه خود را مجبور به انجام این کار نکنید؛ چیزی را پیدا کنید که واقعاً به آن علاقه دارید. هیچ وقت در زندگی برای یادگیری چیزهای جدید دیر نیست!

اشتیاق، یا داشتن علاقه شدید به چیزی، می تواند عامل تعیین کننده و محرکی باشد که ما را به یادگیری چیزهای جدید سوق می دهد. پروفسور زیگموندسون می گوید که این امر با گذشت زمان، بر توسعه و نگهداری شبکه های عصبی ما تأثیر می گذارد در مجموع، نویسندگان مطالعه می گویند مغز ما ماشینی با قدرتی باورنکردنی است، اما درست مانند هر ابزار دیگری، اگر برای مدت طولانی غیرفعال بماند، شروع به ضعیف شدن می ‌کند شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Brain Sciences منتشر شده است.
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو