سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۹
کد مطلب: 59979
۳
۴

ماندن در پشت کنکور؛ مسیر پرخطری که با انگیزه بالا قابل عبور است

ماندن در پشت کنکور؛ مسیر پرخطری که با انگیزه بالا قابل عبور است
بخش میز دانشجو در خبرگزاری فارس مهارت‌هایی را برای دانشجویان و حتی داوطلبان کنکور بیان می‌کند که با به کارگیری این مهارت‌ها مسیر دانشجویی را به درستی و با موفقیت طی کنند.
 
در این قسمت از میز دانشجو، روی سخن ما با آن دسته از داوطلبان کنکور است که رتبه دلخواه خود را در آزمون امسال کسب نکردند و قصد دارند پشت کنکور بمانند و برای آزمون بعدی خودشان را آماده کنند.

اول اینکه اگر داوطلبان در رشته و دانشگاه دولتی قبول شده‌اند و به آن علاقه ندارند باید بدانند که برای پشت کنکور ماندن باید ابتدا از دانشگاه انصراف دهند تا دچار محدودیت‌های قانونی نشوند، اما اگر پیش از انتخاب رشته و با دیدن رتبه کنکور خود تصمیم به پشت کنکور ماندن گرفته‌اند، مشکل قانونی وجود ندارد.

در رابطه با مهارت‌هایی که داوطلبان پشت کنکور باید داشته باشند با منصور سعیدی مشاور آموزشی گفت‌وگو کردیم، سعیدی در این باره گفت: نتایج کنکور سراسری برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌های دولتی و آزاد اعلام و تکلیف داوطلبان مشخص شد، در این زمینه می‌توانیم داوطلبان کنکور را به سه گروه تقسیم کنیم؛ عده‌ای که در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود قبول شدند و تحصیل خود را ادامه می‌دهند، دسته دوم افرادی هستند که در هیچ رشته و دانشگاهی پذیرفته نشدند که این افراد نیز باید طبق برنامه مشخصی درس بخوانند، البته پسرانی که مجبور به خدمت مقدس سربازی هستند نیز باید برای ادامه تحصیل به شکلی برنامه ریزی کنند، اما روی سخن من با داوطلبانی است که در رشته و دانشگاهی پذیرفته شدند اما شک دارند که در این رشته که مورد علاقه‌شان نیست ادامه تحصیل دهند یا خیر.

* مزایا و معایب پشت کنکور ماندن
وی با بیان اینکه پشت کنکور ماندن هم مزایا دارد و هم معایب، خاطرنشان کرد: اگر به دقت درباره پشت کنکور ماندن تصمیم نگیریم ممکن است بیشتر متضرر شویم، ابتدا باید بدانیم ماندن در پشت کنکور چه مزایایی دارد، داوطلبانی که یک بار کنکور دادند و می‌خواهند دوباره پشت کنکور بمانند و در کنکور سال بعد هم شرکت کنند قطعا انگیزه‌ای برای تحصیل در رشته و دانشگاه خاصی دارند، این ها یک بار این مسیر را رفته‌اند بنابراین سختی‌های مسیر را می‌دانند، یک بار هم درس را در مدرسه خوانده‌اند بنابراین دوباره برایشان مرور می‌شود، فرصت بیشتری هم نسبت به سال گذشته دارند زیرا دیگر لازم نیست در مدرسه حاضر باشند و تمام زمان خود را در خانه برنامه‌ریزی می‌کنند، مزیت دیگر این است که این داوطلبان محیط کنکور را تجربه کرده‌اند و ترسشان از فضای آزمون ریخته است چرا که برخی داوطلبان که برای بار اول در کنکور حاضر می‌شوند ترس و استرس دارند اما وقتی برای بار دوم در کنکور شرکت می‌کنند غول کنکور در ذهنشان شکسته است.

سعیدی با اشاره به مزایای دیگر پشت کنکور ماندن، ادامه داد: داوطلبانی که می‌خواهند یک سال دیگر در آزمون شرکت کنند می‌دانند در کنکور قبل چه اشتباهاتی داشته‌اند، چرا در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود قبول نشدند، کجا راه را کج رفتند، برای کدام مطالب باید وقت بیشتری می‌گذاشتند بنابراین فرصت جبران دارند و استرس کمتری را هم تجربه می‌کنند زیرا فضای کنکور دیگر برایشان تاریک و ناشناخته نیست.

وی همچنین از معایب پشت کنکور ماندن نیز صحبت کرد و گفت: قاعدتا برخی افراد در اقوام و آشنایان با این فرد در کنکور شرکت کردند و قبول شدند بنابراین این فرد باید بتواند تحمل سنگینی نگاه‌های اطرافیان را داشته باشد، شاید نیش و کنایه‌ای زده شود که باید بتواند این ها را تحمل کند.


* به تغییرات قوانین توجه کنید
سعیدی ادامه داد: همچنین پشت کنکوری‌ها باید بین استراحت و مطالعه تعادل ایجاد کنند زیرا دیگر به مدرسه نمی‌روند و برنامه‌ریزی درسی برعهده خودشان است، باید حواسشان به کتب درسی هم باشد که اگر تغییراتی وجود دارد با توجه به تغییرات کتب درسی و تغییرات آزمون سراسری خودش را آماده کند.
مشاور آموزشی با اشاره به حذف دروس عمومی برای کنکور سال آینده اظهار داشت: پشت کنکوری‌ها باید توجه کنند که اگر با تکیه بر دروس عمومی در رشته و دانشگاهی قبول شدند که حالا مورد علاقه‌شان نیست و می‌خواهند دوباره کنکور دهند امسال باید بر روی دروس تخصصی تمرکز کنند.

* اگر توانمندی پشت کنکور ماندن را دارید، یاعلی بگویید و آغاز کنید
سعیدی عنوان کرد: این افراد نباید از معدل‌شان بترسند و اجازه ندهند استرس معدل مانع درس خواندن آن‌ها شود، کنکور یک مسیر طولانی و خسته کننده است داوطلب باید مراقب این خستگی‌ها باشد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمام داوطلبان پشت کنکوری پیچید، گفت: با توجه به شرایط خانوادگی و شرایط روحی و جسمی داوطلب برنامه‌ریزی‌ها متفاوت است، اگر انگیزه و هدف بالایی داشته باشند مطمئنا در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود قبول می‌شوند.

مشاور آموزشی گفت: البته آمار نگران کننده‌ای وجود دارد که فقط ۱۱ درصد پشت کنکوری‌ها میتوانند در سال بعد رتبه زیر ۱۰۰۰ را کسب کنند، اما شدنی است و با انگیزه و هدف ممکن است، هر داوطلب کنکور باید انگیزه و توانمندی خود را روی کاغذ بنویسد و اگر به این نتیجه رسید که از پس این مسیر بر می‌آید دست روی زانو بگذارد، یاعلی بگوید و شروع کند، طبق برنامه مشخص پیش بروند و به هدف بیندیشند.

* برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید
سعیدی اظهار داشت: من برای پشت کنکوری‌ها و حتی کسانی که امسال برای اولین بار کنکور دارند این پیشنهاد را می کنم که با یک آزمون بیرون خودتان را تنظیم کنید، خودتان در منزل هم آزمون بگیرید اما آزمون بیرون طبق برنامه است و باید بر اساس برنامه برای خودتان نظم ایجاد کنید.

وی افزود: اگر با برنامه پیش نروند وقت به بطالت رفته و زمان به سرعت پیش می‌رود، حواسشان به معایب و مزایای پشت کنکور ماندن باشد پشت کنکور ماندن ریسک بالایی دارد اما با انگیزه بالا هم می‌توان از این مسیر عبور کرد، داوطلبان پشت کنکوری بدانند که یک سال عقب ماندن هیچ مشکلی در طول زندگی‌شان ایجاد نمی‌کند، البته اگر این ماندن پشت کنکور با این هدف باشد که به صندلی و رشته مورد علاقه خودشان برسند، داوطلبان نگران این یک سال نباشند زیرا باید تا پایان عمر با این رشته زندگی کنند، اما اگر توانمندی پشت کنکور ماندن را در خود نمی‌بینند این کار را انجام ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

maryam
Iran, Islamic Republic of
درود
به نظرم پشت کنکور موندن اشتباه بزرگیه چون اگه تلاش کنی و سال بعد رتبه عالی کسب کنی سازمان سنجش به بهانه مغایرت رتبه مجبورت می‌کنه کنکور مجدد شرکت کنی اون هم در زمان اندک. بلایی که سازمان سنجش امسال به سر پسر من آورده و صدامون به هیچ جا نمی‌رسه و نمی‌تونیم کاری بکنیم.
سارینا
Iran, Islamic Republic of
امسال گفتن ظرفیت ها را زیاد میکنن اما متاسفانه برخلاف حرفشون عمل کردن و حتی ظرفیت ها را نسبت به سال های قبل کمتر کردن الان فقط ما موندیم و نیش و کنایه های اطافیان کاش یکم ما را درک میکردن🥺
گل کرافت
Iran, Islamic Republic of
دختر من امسال رتیه 1500 در کنکور هنر بدست آورد ولی جالب اینجا بود که دوستان صمیمی اش با رتبه بالاتر و معدل کمتر در حالی که انتخاب رشته یکسان انجام دادند قبول شدند و دختر من نه... هر چه اعتراض زدیم هم دستمان به جایی نرسید هتا حاضر نیستند یه بررسی روی نحوه پذیرش و کارکرد سیستمشان داشته باشند
مایده
Iran, Islamic Republic of
امسال ضرفیت فرهنگیان خیلی کمتر بود از پارسال دروغ میگفتن ضرفیت زیاده من با رتبه دو هزار و نهصد منطقه دو الان پشت کنکورم
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.