سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۲
کد مطلب: 59980
۲

روز روان درمانی

روز روان درمانی
به مناسبت 25 سپتامبر روز جهانی روان‌درمانی می خواهیم درباره آن صحبت کنیم. روان درمانی امری پیچیده است و تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و بسته به گرایشی که دارد به صورت روابط میان فردی، مراقبت از سلامتی، رفع مشکلات اجتماعی، برقرار کردن رابطه و موارد دیگر دانست .

روان‌درمانی کاربرد آگاهانه اصول روانشناسی است که به افراد کمک شود تا رفتار ها، شناخت‌ها، هیجان‌ها و یا ويژگی‌های شخصی دیگر خود را در مسیری مطلوب تغییر دهند.
 
روان‌درمانی چه اهدافی را دنبال می کند؟
روان‌درمانی اهداف متفاوتی را دنبال می کند که یکی از آن‌ها، بر طرف کردن علائم موجود می باشد و یکی از اهداف اساسی از بین بردن و تقلیل دادن رنج و درد بیمار است و در واقع به فرد کمک می شود تا محدودیت‌هایی که این درد و رنج به فرد تحمیل کرده است را بر طرف سازد.

مورد دیگر تغییر علایم موجود می باشد که بر طرف کردن کامل علایم بیماری بعضی از شرایط جلوی رسیدن به این هدف را می گیرند. این موانع عبارت است از نبودن انگیزه کافی، محکم نبودن شخصیت، محدودیت‌های زمانی و مالی بیمار. افراد را نمی توانیم به طور کامل معالجه کنیم ولی می توانیم تغییراتی را در او ایجاد کنیم تا زندگی بهتری داشته باشند.

از اهداف دیگر، متوقف کردن علایم موجود می باشد که برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن بعضی از بیماری‌های روانی اسکیزوفرنی مزمن و شدید می توان از روان درمانی استفاده کرد ولی احتمال معالجه کامل وجود ندارد ولی کاهش علایم بسیار مفید خواهد بود و افراد می توانند به کمک درمان ارتباط مریض با واقعیت را تداوم ببخشیم و از قطع ارتباط کامل او با جهان جلوگیری کنیم. مورد دیگر، این که روان درمانی در مسائل خانوادگی، شغلی، اجتماعی، تحصیلی و مانند آن ها جنبه‌های عاطفی دارند و با این روش می توان از بر طرف کردن علایم به تصحیح الگوهای غلط بین فردی و اجتماعی استفاده کرد و هدف دیگر این که تقویت رشد و تکامل جنبه های سالم و مثبت شخصیت می باشد.

در خصوص درمان سه رویکرد اصلی روانکاوی، رفتاری شناختی و انسان‌گرایانه راه‌های اساسا متفاوتی را برای بررسی انسان و مشکلات عاطفی و رفتاری او ارائه می دهند و مشاوره به روش های گوناگون فردی، گروهی و خانوادگی می باشد.

روان‌درمانی می تواند روند طولانی مدتی داشته باشد و اکثر درمانگران برای رسیدن به نتیجه مطلوب مدت زمان طولانی را مد نظر دارند و روانکاوی کلاسیک فرویدی هنوز پر هزینه و طولانی ترین نوع روان درمانی محسوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .