کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریش و سبیل می‌تواند از مردان در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت کند!

5 مهر 1401 ساعت 23:54

شماری از سایت‌ها و نشریات پزشکی و سلامتی- بر اساس مطالعات جدیدی که روی نتایج تحقیقات ده سال پیش دانشگاه کوئینزلند به انجام رسیده- نوشته‌اند که ریش مردان می‌تواند یک فاکتور محافظتی قوی در برابر اشعه فرابنفش محسوب شود.


به گزارش شفقنا، بر اساس این مطالعات؛ ریش‌های بلند،‌ پرپشت و ضخیم از UPF20 برخوردارند- که می‌تواند محافظت خوبی برای پوست صورت مردان به شمار آید. کارکردی که باعث می‌شود لزوم استفاده از ضد آفتاب برای آقایانی که ریش‌های بلند و ضخیم دارند، به بینی، پیشانی و گونه محدود شود!

در گزارشی که سایت اینترنتی هافینگتون‌پست در این زمینه تنظیم کرده؛ می‌خوانیم: شماری از پزشکان و کارشناسان سلامتی نوشته‌اند که ریش و سبیل می‌تواند از مردان در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. این یعنی اگر خواننده این مطلب مرد است، از این به بعد بهانه خوبی دارد از اصلاح‌کردن صورتش خودداری کند و اجازه دهد موهای صورتش تا هر اندازه که می‌توانند رشد کنند و بلند شوند! به خصوص که چندی پیش هم مشخص شد ریش در برابر باکتری‌های مختلف می‌تواند به مراتب بهداشتی‌تر و مقاوم‌تر از صورت‌های تراشیده به شمار آید. حالا با دستیابی به شواهد بیشتری مبنی بر فواید بهداشتی و سلامتی موهای صورت، بهانه‌های بیشتری برای افرادی که خواهان بلند کردن ریش هستند، به دست آمده است.

در سال ۲۰۱۲ در مطالعه‌ای که توسط اساتید دانشگاه کوئینزلند انجام گرفت، مشخص شد که ریش می‌تواند از ۹۰ تا ۹۵ درصد اشعه‌های مضر یو.وی تا UPF معادل ۲۱ محافظت کند (UPF فاکتوری است تقریبا مشابه SPF- که به عنوان فاکتور محافظتی در برابر از اشعه ماوراء بنفش نور خورشید شناخته می‌شود).

نتایج این مطالعه باعث شد سرپرست و نویسنده نهایی آن- پروفسور پاریسی بگوید: «با این که ریش هرگز نمی‌تواند به اندازه کرم ضد آفتاب خاصیت ایمنی داشته باشد، اما با این حال مطمئناً می‌توان آن را عاملی برای جلوگیری از آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش به شمار آورد».

این پژوهشگر البته تنها کسی نبود که به ستایش ریش پرداخت. دکتر آدام فریدمن متخصص پوست نیز در گفتگو با ایندیپندنت انگلستان، ضمن حمایت از این یافته‌ها گفت که ریش و سبیل می‌تواند باعث محافظت صورت مردان در برابر سرطان پوست و تغییرات سنی و ظاهری صورت شود.

به گفته این پزشک؛ «قرار گرفتن در معرض نور خورشید دلیل اصلی پیری و آسیب‌های وارده به پوست است. بنابراین منطقی است اگر داشتن ریش سنگین بتواند از پوست شما در برابر علائم بالا رفتن سن محافظت کند.‌ به عبارت بهتر داشتن ریش می‌تواند به معنای کاهش چین و چروک و البته کاهش لکه‌هایی باشد که معمولاً با گذر عمر روی صورت پیدا می‌شود». در واقع به گفته آدام فریدمن؛ «اگر صورت شما پوشیده از ریش سنگین باشد، منطقی است اگر از پوست شما در برابر علائم پیری محافظت کند».

با این حال این موضوع را نباید از ذهن دور نگاه داشت که طبق تحقیقات انجام‌شده هرچه ریش ضخیم‌تر و پرپشت‌تر باشد، ویژگی‌های محافظتی بیشتری خواهد داشت. در واقع در این زمینه ریش از قواعد ضرب‌المثل‌ها پیروی نمی‌کند- و این جا بزرگ‌تر بهتر است! قاعده‌ای که برای موهای سر نیز صادق است!

فریدمن در این زمینه می‌گوید: «کسانی که موهای ضخیم و پرپشت دارند، مادام که موهای خود را از دست نداده باشند، بعید است به سرطان پوست یا لکه‌های پیری روی پوست سر مبتلا شوند. بنابراین همین هم می‌تواند اثبات‌کننده اثر محافظتی ریش و مو در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد».

بر اساس یک مطالعه که نتایج آن پیش‌تر در مجله عفونت‌های بیمارستانی منتشر شده بود؛ مردانی با ریش تراشیده در مقایسه با مردان ریش‌دار احتمال بیشتری دارد حامل باکتری‌های عفونت‌زا روی گونه‌های خود باشند. مردان بدون ریش هم‌چنین در زمینه حمل باکتری‌های عامل عفونت‌های پوستی و تنفسی و مسمومیت‌های غذایی نیز آسیب‌پذیرتر هستند.

محققان عقیده دارند که این آسیب‌پذیری ممکن است به دلیل خراش‌های ریزی باشد که در زمان تراشیدن صورت ایجاد می‌شوند و ممکن است تبدیل به مکانی برای تجمیع و تکثیر باکتری‌ها شوند.

منبع ترجمه: https://www.huffpost.com/archive/ca/entry/beard-health-benefits_a_23185509


کد مطلب: 59998

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59998/ریش-سبیل-می-تواند-مردان-برابر-اشعه-ماورای-بنفش-محافظت-کند

میگنا
  https://www.migna.ir