سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ / ۰۶:۴۶
کد مطلب: 59999
۱۰
۴

نامه رئیس سازمان نظام روان شناسی به رئیس جمهور در رابطه با حوادث اخیر کشور

نامه رئیس سازمان نظام روان شناسی به رئیس جمهور  در رابطه با حوادث اخیر کشور
متن نامه دکتر محمد حاتمی چنین است:

جناب آقای دکتر رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران


با سلام و تحیت

احتراماً؛ لازم می‌دانم؛ درگذشت، "مهسا امینی" که موجب تألم خاطر مردم عزیز کشورمان گردید، خدمت خانواده داغدار امینی تسلیت عرض نمایم. جناب آقای رئیس‌جمهور؛ هر چند مدت اخباری می‌شنویم، افرادی دست به خودکشی؛ قتل در اثر خشونت، قتل توسط نزدیکان یا فوت در اثرسهل انگاری صورت گرفته است که موجب تاسف و به مخاطره افتادن «امنیت روان» جامعه می‌گردد.

در قضیه رومینا اشرفی(قتل توسط پدر) و میترا استاد(قتل توسط همسر). سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره خواستار کالبد شکافی و چرایی قتل ها و اقداماتی جهت پیشگیری از دیگر حوادث آتی گردید. اما پس از مدتی به فراموشی سپرده شد.

با صراحت عرض می‌نمایم؛ مشکل جامعه ما نگاه درمان محوری در نظام سلامت کشور است که به مقوله پیشگیری که مقام معظم رهبری(مدظل العالی) بارها اولی بر درمان دانسته‌اند و در دنیا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این باره می‌شود، اما در نظام سلامت ما نه در سیاست‌گذاری‌ها و نه در برنامه‌ریزی‌ها چیزی ملاحظه نمی کنیم و نگاه درمان محور تمام اقدامات نهادها، سازمان‌ها و سرمایه‌های اجتماعی کشور را خنثی می‌نماید.

در شرایط کنونی در دنیا از علم روانشناسی فرهنگ محور برای پیشگیری ازآسیب های اجتماعی _ روانی،بهزیستی زندگی،آرامش روانی ورشد سالم بهره اول را می برند. بنابراین ضرورت دارد:

1- خدمات روان‌شناسی و مشاوره درمراکز خدمت دهی به مردم، همچون سازمان ها، نهادهای نظامی، انتظامی و قضایی توسعه یابد و ضابطین تحت آموزش‌های لازم روان‌شناختی ارتباط با مردم قرار گیرند و در مواقع لازم با روان‌شناس مشورت یا افراد را به روان‌شناس ارجاع دهند. بر اساس گزارش های دریافتی در مراکز انتظامی که در بدو امر پرونده را به روانشناس ارجاع داده اند در اکثر موارد به صلح وسازش منجر شده است .

2- نگاه "سلامت محور" و سرمایه‌گذاری در "پیشگیری" به عنوان اولویت اول نظام سلامت کشوربا ابعاد زیستی،روانی،اجتماعی ومعنوی برنامه ریزی شود که البته با هر سرمایه‌گذاری در این بخش صد برابر آن در درمان، کاهش خشونت و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی بهره‌برداری خواهیم کرد.نادیده گرفتن ابعاد روانی،اجتماعی ومعنوی سلامت نتیجه اش همین کاهش سلامت روان وناهنجاری های اجتماعی است،"سلامت روان" ، "سلامت اجتماعی"و"سلامت معنوی" امری فرابخشی لازمه مشارکت ونقش پذیری تمام ارکان نظام و نهادهای مردم نهاد است واین میسر نخواهد شد، بلکه درماموریت و ساختار وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی وسازمان بهزیستی تغییر ایجاد شود.در این رابطه برنامه تبیینی وتفصیلی جامع راهبردی سلامت روانی واجتماعی بر مبنای سیاست کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری،جمعیت،خانواده،رفاه وتامین اجتماعی در دست تدوین است،بزودی تقدیم حضورتان می شود.

3- توسعه خدمات روان‌شناسی و مشاوره براساس برنامه اعلامی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با رویکرد پیشگیری درساختار مدارس، نهادها، ارگان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی و قضایی و حذف برنامه‌های غیر ضروری وافزایش برنامه های ارتقایی،پیشگیری ومداخله ای.

4- آموزش سواد سلامت‌روان، خودمراقبتی، دیگر مراقبتی و آموزش مهارت‌های ارتباطی، کنترل خشم، استرس و هیجان به عنوان یک برنامه ملی توسط اعضاء سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره از طریق رسانه ملی، مدارس و دانشگاه‌ها وجلوگیری از فعالیت غیر قانونی روانشناس نماها اجرایی شود.

5- بهره‌مندی خدمات روان‌شناسی و مشاوره کلیه آحاد جامعه خصوصاً اقشار در معرض خطر و دهک ‌های پایین جامعه از طریق وضع کردن بیمه‌های پایه و تکمیلی و تلاش برای بالندگی جامعه، رشد سالم، تفاهم و همدلی .

6- جایگزینی طرح روانشناس ومشاور خانواده بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شورای مرکزی(19-2-1391)بجای طرح ناموفق پزشک خانواده دراقصی نقاط ایران بطوریکه خانواده ها خود مدیریت رفتارفرزندان خود را بر عهده گیرند.


جناب آقای رئیس جمهور در شرایط کنونی که کرونا فروکش کرده است، مردم به شدت نیازمند آرامش روانی، عدالت در نظام سلامت کشور و امنیت روان هستند. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با عنایت به جایگاه مهمی در "امنیت روان وآرام بخشی" جامعه بر عهده دارد، همانطوریکه در "بیانیه پایانی" همایش ملی آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی – اجتماعی در دوران پساکرونا پیشنهادات خود را اعلام کرد، نظر به اینکه بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور را در اختیار دارد؛ با تمام ظرفیت با توجه به موارد ذکر شده، جهت تدوین، نظارت و اجرای برنامه‌های مقابله با آسیب‌های روانی – اجتماعی و پیشگیری در خدمت دولت محترم آماده ایفای نقش می‌باشیم .

با احترام
محمد حاتمی
رئیس سازمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اصغر
Iran, Islamic Republic of
با سلام در کشور ما کسیکه کارش به روانپزشک می‌کشد اول ٠کل دار ندارش را باید بده به روانپزشک بعد هم یک آدم غیر عادی و خود خواه به جامعه بر میگرده
بانو هستم
Romania
من صحبت‌های اقای دکتر را تایید میکنم
رها
Iran, Islamic Republic of
کلی پول میچاپن روان‌شناس‌ها کلی اسم میذارن روطرف و....
امین
Iran, Islamic Republic of
مرگ این خانم ها چه ربطی با روان پزشکی داره؟؟؟ من که هرچی فکر میکنم متوجه نمیشم.
هر اتفاقی هم که میفته یه عده دنبال کیسه دوزی برای خودشون هستن تا بهترین بهره برداری رو بکنن
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...