سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۳
کد مطلب: 60003
۰
گزارش پژوهش

کابوس میتواند منجر به زوال عقل می شود

فاطمه امینی
کابوس میتواند منجر به زوال عقل می شود
یافته های مطالعات اخیر نشان می دهد کابوس های مکرر در سنین میانسالی یا بالاتر ممکن است با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط باشد ما یک سوم عمر خود را در خواب می گذرانیم و یک چهارم وقت ما در خواب صرف دیدن رویا می شود. بنابراین، برای افراد با امید به زندگی در حدود ۷۳ سال، این میزان به بیش از شش سال رویاپردازی می رسد.
با این حال، با توجه به نقش اصلی که رویا در زندگی ما ایفا می کند ما هنوز در مورد اینکه چرا رویا می بینیم یا اینکه مغز چگونه رویاها را خلق می کند و مهمتر از همه درباره اهمیت رویاها برای سلامتی اطلاعات بسیار اندکی در دست داریم. 
به گفته محققان، نتایج آخرین مطالعات نشان می دهد که رویاها می توانند اطلاعات شگفت انگیزی را در مورد سلامت مغز ما نشان دهند.
پژوهش ها به طور خاص نشان می ‌دهد که دیدن خواب‌ های بد و کابوس ‌های مکرر از جمله خواب ‌های بدی که باعث می‌ شود از خواب بیدار شوید، در سنین میانسالی یا بالاتر، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط باشد.
در این مطالعه، داده های سه پژوهش در مورد سلامت و پیری تجزیه و تحلیل شده است که شامل بیش از ۶۰۰  نفر بین سنین ۳۵ تا ۶۴ سال و ۲۶۰۰ نفر در سن ۷۹ سال و بالاتر می شود. در آغاز مطالعه شرکت‌ کنندگان طیفی از پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. در ادامه داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند تا محققان دریابند آیا شرکت ‌کنندگانی که در ابتدای مطالعه فراوانی کابوس‌های شبانه داشتند، بیشتر احتمال دارد که دچار زوال شناختی شوند یا خیر.
پژوهشگران دریافتند:شرکت‌ کنندگان میانسالی که هر هفته کابوس ‌های شبانه را تجربه می ‌کردند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر زوال شناختی در دهه بعد بودند، در حالی که شرکت ‌کنندگان مسن ‌تر دو برابر بیشتر احتمال داشت که با زوال عقل تشخیص داده شود.
جالب اینجاست که ارتباط بین کابوس ها و زوال عقل آینده برای مردان بسیار قوی تر از زنان بود. برای مثال، مردان مسن‌ تری که هر هفته کابوس می ‌دیدند، در مقایسه با مردان مسن ‌تری که هیچ خواب بدی نداشتند، پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند اما این میزان در زنان تنها ۴۱ درصد بود. 
به طور کلی، این نتایج نشان می ‌دهد کابوس ‌های مکرر ممکن است یکی از اولین نشانه‌ های زوال عقل باشد که می ‌تواند چندین سال یا حتی چند دهه قبل از ایجاد مشکلات حافظه و تفکر به ویژه در مردان، شناخته شود. از طرف دیگر، این امکان نیز وجود دارد که دیدن خواب های بد و کابوس های منظم حتی دلیل زوال عقل باشد. 
صرف نظر از اینکه کدام نظریه درست است، پیامد اصلی این مطالعه این است که دیدن خواب ‌های بد و کابوس ‌های منظم در سنین میانسالی و بالاتر ممکن است با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در آینده مرتبط باشد.
خبر خوب این است که کابوس های مکرر قابل درمان هستند که می تواند تجمع پروتئین‌ های غیرطبیعی مرتبط با بیماری آلزایمر را کاهش ‌دهد به گفته پژوهشگران، این یافته ‌ها نشان می‌ دهد که درمان کابوس ‌های شبانه ممکن است به کاهش زوال شناختی و جلوگیری از ایجاد زوال عقل در برخی افراد کمک کند و این موضوع یک راه مهم برای کشف درمان زوال عقل در تحقیقات آینده خواهد بود شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet's eClinicalMedicine منتشر شده است.

 بنا برهمین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان کشور دمانس یا خردسودگی به معنی زوال عقلی است كه شایع ترین علامت آن اختلال حافظه است اما این علامت به تنهایی دلیل بر دمانس نبوده و دو یا چند آسیب جدی درعملكرد مغز همانند اختلال زبان و مشكلاتی در تفكر و توانایی های اجتماعی برای تایید دمانس باید وجود داشته باشد

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .