سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ / ۲۳:۴۷
کد مطلب: 60015
۲

روان درمانی و مهم‌ترین انواع آن

روان درمانی و مهم‌ترین انواع آن
روان درمانی گاهی اوقات گفتار درمانی نیز نامیده می‌شود، زیرا بر اساس گفت و گو‌هایی است که با یک روان درمانگر، روانپزشک، درمانگر یا مشاور آموزش دیده انجام می‌شود.
 
انواع روان درمانی
رشته روان درمانی دائما در حال پیشرفت است و اکنون می‌توان آن را به صورت حضوری یا آنلاین انجام داد. انواع مختلفی از آن وجود دارد که می‌توانید متناسب با نیاز‌های خاص خود انتخاب کنید.

این موارد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
درمان فردی
زوج درمانی
گروه درمانی
خانواده درمانی


تکنیک‌های روان درمانی
درمانگر شما ممکن است از روش‌ها یا تکنیک‌هایی مختلف برای انطباق درمان با نیاز‌های شما استفاده کند. علاوه بر این، برخی از درمانگران در روش‌های خاصی مانند هنر، بازی یا درمان با حیوانات تخصص دارند. این تکنیک‌های روان‌درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

درمان شناختی رفتاری (CBT)
هدف CBT شناسایی و تغییر الگو‌هایی است که ممکن است برای شما مضر یا به سادگی مفید نباشند. با شناسایی این الگو‌ها یا رفتارها، شما و درمانگرتان برای ایجاد الگو‌ها یا رفتار‌های مؤثرتر و مفیدتر با یکدیگر همکاری خواهید کرد.

این نوع روان درمانی می‌تواند برای کسانی که از افسردگی، اضطراب یا اختلالات مربوط به تروما رنج می‌برند، مفید باشد. با CBT، ممکن است برای شما آسان‌تر باشد که در مورد مشکلات فعلی که تجربه می‌کنید یاد بگیرید و همچنین ابزار‌هایی را برای مقابله با آن‌ها به شیوه‌ای مناسب و موثر در اختیار شما قرار دهد.

رفتار درمانی دیالکتیکی
نوعی درمان شناختی و رفتاری است. این رویکرد درمانی برای افرادی که افکار خودکشی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دارند، رایج‌تر است.

درمان شخصی (IPT)
این نوع روان درمانی بر کمک به شما در مورد مسائل شخصی اساسی که ممکن است زندگی اجتماعی، شخصی یا حرفه‌ای شما را تحت تاثیر قرار دهد، متمرکز باشد. در برخی موارد، این می‌تواند به غم و اندوه حل نشده، تغییرات ناگهانی در زندگی روزمره یا درگیری با عزیزان و همسالان شما مربوط شود.

روان درمانی
این تکنیک درمانی تلاش می‌کند از رویداد‌های گذشته، مانند رویداد‌هایی که در دوران کودکی شما رخ داده‌اند، استفاده کند تا ببیند رفتار‌ها یا الگو‌های منفی که امروز نشان می‌دهید چگونه می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد.

روانکاوی
بر اساس تئوری‌های زیگموند فروید، این شیوه درمان تمایلات یا خواسته‌های ناخودآگاه شما را بررسی می‌کند و این که چگونه می‌توانند بر روابط، اعمال یا افکار شما تأثیر بگذارند، درمانگر شما با بررسی این افکار ناخودآگاه به شما کمک می‌کند تا نسبت به آن‌ها آگاهی بیشتری پیدا کنید و آن‌ها را برای ارتقای سلامت تغییر دهید.

درمان حمایتی
هدف این تکنیک کمک به توسعه منابع خود از طریق تشویق و راهنمایی است و برای افزایش عزت نفس، تقویت مکانیسم‌های مقابله، کاهش اضطراب و بهبود عملکرد اجتماعی مفید است.


 
منبع: صفا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد