جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۵
کد مطلب: 60023
۰

مهارت‌های ارتباطی به خانواده‌های دارای فرزند ناشنوا آموزش داده شود

به بهانه روز جهانی ناشنوایان
مهارت‌های ارتباطی به خانواده‌های دارای فرزند ناشنوا آموزش داده شود
روان‌درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است که آموزش مهارت‌های ارتباطی به خانواده ناشنوایان برای برقراری ارتباط با این جمعیت ضروری است.
شبنم مقتدری روز جمعه همزمان با روز جهانی ناشنوایان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره مشکلات ناشنوایان در جامعه و نیز نقش خانواده در مقابل این جمعیت اظهار کرد: حواس پنجگانه با سطح کیفی زندگی، دستیابی به اشتغال، ارتباطات فردی و اجتماعی همچنین سلامت روان مرتبط است. یکی از معضلات اصلی ناشنوایان در جهان امروز، مشکلات ارتباطی و انتقال پیام‌ برای نیازهای فردی است.
وی اضافه کرد: برای نمونه، گاه کودکان ناشنوا در صورت عدم انتقال پیام به خانواده با اختلالات مرتبط با سلامت روان روبه‌رو می‌شوند. در دوران شیوع کرونا هم با تعطیلی مدارس، آموزش در بستر فضای مجازی برای کودکان ناشنوا دشوار بود و عدم حضور در کلاس‌های آموزشی تبعات متعددی به دنبال داشت.
مقتدری خاطرنشان کرد: خانواده ناشنوا باید مهارت‌های زندگی و مهارت‌های ارتباطی را آموزش ببیند. این امر حمایت عاطفی خانواده به ویژه والدین را نمایش داده و ارتباط و تعاملات خانوادگی را تقویت می‌کند. یکی از مهمترین مهارت‌های ارتباطی در این زمینه «همدلی» است. این مهارت به ناشنوا اطمینان می‌دهد که توسط خانواده درک خواهد شد.

این روان‌درمانگر توضیح داد: گاه خانواده به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط با فرد ناشنوا، دچار خشم و عصبانیت شده و این امر نیازمند همدلی برای کنترل عواطف و احساسات منفی است.
وی افزود: خانواده ناشنوا باید خود را به‌جای عضو ناشنوا قرار داده و از نگاه او به همه وقایع و رویدادها بنگرد در این مهارت (همدلی)، «خانواده خود را به‌جای عضو ناشنوا قرار می‌دهد و از نگاه او به همه وقایع و رویدادها می‌نگرد.» همدردی با ترحم و دلسوزی همراه است و گاه باعث تجربه هیجانات منفی و احساس حقارت در ناشنوا می‌شود؛ اما در همدلی، عضو ناشنوا در خانواده درک می‌شود.

مقتدری یادآور شد: در برخی موارد، خانواده به ویژه پدر و مادر با آگاهی از ناشنوایی فرزند، دست به انکار زده و برای پذیرش واقعیت مقاومت می‌کنند. این والدین باید با برخی از تکنیک‌های مهارتی - که سبب ارتقای آگاهی، پذیرش مساله و حذف باورهای نامعقول خواهد شد- حمایت و توسط روان درمانگران این حوزه آموزش داده شوند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: ارتباط و تعامل با مشاوران و روانشناسان در این زمینه و نیز انجام مصاحبه‌های تشخیصی دقیق به خصوص قبل از سه سالگی هم می‌تواند نقش مهمی در حمایت از فرزندان ناشنوا داشته باشد.
 
مقتدری گفت: افزایش سطح آگاهی ناشنوایان، توانمندسازی، آموزش مهارت مقابله با استرس، خانواده درمانی و آموزش حفظ بهداشت روانی خانواده ناشنوایان و برنامه‌های زود هنگام‌ توانبخشی هم در این رابطه اثرگذار است همچنین آموزش مداوم برای مربیان مدارس و کارکنان مرتبط با کودکان نیز باید در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا، ۳۰ سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان با هدف ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، زبان اشاره و آگاهی جامعه از مشکلات این جمعیت و نیز معرفی دستاوردهای ناشنوایان ثبت شده است و در کشور ما نیز از سال ۱۳۸۰ که شورای فرهنگ عمومی با پیشنهاد روز ۸ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان در ایران موافقت کرد، این روز در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.


 
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن