سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۳
کد مطلب: 60031
۰

همایش روز جهانی سالمند، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز به کار کرد

 به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، این همایش که با حضور ده ها تن از مسئولان، اعضای هیات علمی، متخصصان، محققان و کارشناسان حوزه سالمندی برگزار شده است، همزمان از طریق سیستم Skyroom  قابل استفاده برای همه متخصصان و علاقه مندان در سراسر کشور می باشد.
    دکتر احمد دلبری عضو شورایعالی سالمندان کشور و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی ضمن خیرمقدم به همه مسئولان و شرکت کنندگان از سازمان ها، نهادها و تشکل های غیردولتی در این همایش، روز جهانی سالمند را به همه پیشکسوتان و سالمندان عزیز تبریک گفت.
    وی با اشاره به همکاری 13 سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در برگزاری این همایش، دغدغه اصلی همه مسئولان سازمان های همکار در این همایش را کیفیت زندگی پدربزرگ ها و مادربزرگ های کشورمان ذکر کرد.
   دکتر دلبری اظهار داشت: کشور ما طی 40 سال گذشته خدمات بسیار شایسته ای در زمینه بهداشت، درمان و بیمه ای در جامعه داشته که باعث شده تا امید به زندگی به میزان 20 سال افزایش یابد و این میزان رشد، از میانگین جهانی نیز بیشتر است. اما انتظار می رود، به تناسب افزایش امید به زندگی در جامعه، کیفیت زندگی نیز افزایش یابد که نیاز به بسیج ملی برای رسیدگی به مسایل مختلف سالمندان داریم.
   وی افزود: نگرانی ما افزایش رشد جمعیت سالمندی در دنیا است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، پیش بینی می شود که در سال 1410 بحث چالش سالمندی تبدیل به یک ابربحران در کشور شود.
   عضو شورایعالی سالمندان کشور همچنین گفت: انتظار می رود دولت محترم به جایگاه دبیرخانه شورایعالی سالمندی توجه ویژه داشته باشد. سند ملی سالمندان که تصویب شده است، نیاز به برنامه اقدام و اجرا دارد، ضمن آنکه نیازمند توجه ویژه مجلس محترم شورای اسلامی به قانون حمایت از سالمندان هستیم.
    دکتر دلبری افزود: بحث معیشتی سالمندان، از جمله موضوعات اساسی این حوزه است، چرا که هم اکنون متاسفانه میزان فقر در میان سالمندان دو برابر دیگر رده های سنی است. تامین نیروی انسانی متخصص حوزه سالمندی نیز از نیازهای جدی این قشر از جامعه می باشد بطوری که کشور ما براساس استانداردهای جهانی به دو هزار و 32 متخصص طب سالمندی نیازمند است، درصورتی که از سه پیش با توقف تربیت نیروی متخصص در این رشته، به تعداد 23 فارغ التحصیل طب سالمندی در کشور، افزوده نشده است که این رقم با استانداردهای جهانی، فاصله زیادی دارد.
    وی همچنین پوشش بیمه تکمیلی برای سالمندان را از دیگر نیازهای این قشر ذکر کرد و گفت: 70 درصد سالمندان کشور، بیمه تکمیلی ندارند و تقریبا 55 درصد سالمندان، مستمری دریافت نمی کنند و اگر امروز به فکر رسیدگی به مسایل و مشکلات  9 میلیون و 300 هزار سالمند کشور نباشیم، این جمعیت در سال 1430 که به بیش از 26 میلیون نفر می رسد، قطعا چالش امروز را به ابربحران تبدیل خواهد کرد.
   وی در پایان سخنانش، از همه دست اندرکاران در اداره سالمندی وزارت بهداشت، در مرکز تحقیقات و دیگر بخش های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سازمان ها و نهادهای مختلف که در برگزاری این همایش همکاری  کردند، تشکر کرد.
   گفتنی است، همایش روز جهانی سالمند، مباحثی همچون « سالمندی در جامعه ایثارگران، تاب آوری و مشارکت زنان سالمند، چالش های سیاستگذاری در حوزه سالمندان، توانبخشی و حمایت های اجتماعی برای سالمندان آسیب پذیر، الزامات سیاستی در بیمه سالمندان، مدیریت شهری در حوزه سالمندی، نیروی انسانی درحوزه سالمندی نظام پزشکی، بیمه سلامت در بازنشستگان نیروهای مسلح، رسانه و سالمندان، سلامت سالمندان و سیاستگذاری در حوزه سالمندی در جهان» را به شرکت کنندگان ارائه می دهد.
   این همایش یک روزه به همت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با همکاری وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان های بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، بیمه سلامت ایران و بیمه دی، سازمان نظام پزشکی،  اداره کل سلامت معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران، انجمن های علمی سالمندی ایران، سالمندشناسی و طب سالمندان ایران،  مددکاران اجتماعی ایران و صندوق جمعیت سازمان ملل برگزار شده است.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.