شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۰
کد مطلب: 60050
۳

قدرت تاب آوری در سالمندی اهمیت بالایی دارد

دکتر لیلا رحیمیان
قدرت تاب آوری در سالمندی اهمیت بالایی دارد
رحیمیان با بیان اینكه احترام و تكریم مقام و منزلت سالمندان مورد سفارش پیشوایان دین است گفت: مبحث سالمند در آموزه‌های دینی و فرهنگی ما ایرانیان از جایگاه والایی برخوردار است.
وی افزود: شعار ملی روز جهانی سالمند با عنوان «تاب آوری و مشاركت زنان سالمند در مدیریت برنامه‌های خانواده» اعلام شده است.
این روانشناس بالینی با اشاره به اهمیت سلامت جسمی و روحی سالمندان اظهاركرد: معمولاً بیشترین نگاه در حوزه سالمندیِ سالم معطوف به سلامت جسم و سلامت تغذیه آنهاست درصورتیكه فارغ از تغذیه سالم، كاهش استرس و هیجانات روحی نیز تا حدود زیادی می‌تواند تاب آوری سالمندان را افزایش دهد.
رحیمیان با ارائه تعریف مختصری از مفهوم «تاب آوری» گفت: تاب آوری در درجه نخست به معنای پذیرش دشواری‌ها و سپس ایجاد ظرفیت بازگشتن از دشواری‌های پایدار و ادامه دار و توانایی در ترمیم خویشتن و برگشت به شرایط متعادل است.
وی با اشاره به اهمیت ویژه تاب آوری در سالمندان افزود: به وجود آمدن این ظرفیت در انسان موجب می‌شود كه فرد، پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار فاصله گرفته و از نظر شایستگی اجتماعی و تحصیلی و شغلی ارتقا پیدا كند.
این روانشناس بالینی با بیان اینكه تاب آوری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند به مرور زمان رشد و یا كاهش پیدا كند گفت: تاب آوری پدیده صرفاً ذاتی نیست و قابلیت یادگیری دارد و در روند آزمون و خطای زندگی شكل می‌گیرد و حاصل آموزش و تعاملات و ارتباطات فرد با اجتماع و خانواده است.

رحیمیان در رادیو گفت وگو اظهاركرد: سالمندی دورانی است كه فرد با كوله باری از تجربه وارد آن می‌شود و خود این كمك می‌كند كه فرد آمادگی روانی و سازگاری بیشتری در رویارویی با بحران‌ها داشته باشد اما لزوماً هم به این معنا نیست كه همه سالمندان قدرت تاب آوری خوبی داشته و افراد تاب آوری باشند.
وی سبك زندگی سالم، ورزش، فعالیت‌های گروهی، مدیریت استرس، واقع بین بودن و خوش بین بودن را از جمله راهكارهای افزایش تاب آوری و سازگاری در افراد عنوان كرد و گفت: تاب آوری به سالمندان اجازه می‌دهد تا فراز و فرودهای سالمندی را به بهترین شكل ممكن بپذیرند و با بحران‌های از دست دادن عزیزان و معلولیت‌های شخصی كنار بیایند.
مرجع : رادیو گفتگو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی