جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۹
کد مطلب: 60052
۲
۱
بررسی یک پژوهش با نگاهی به این موضوع که

اعتیاد یک جزء ژنتیکی دارد

سنا دلفیه
اعتیاد یک جزء ژنتیکی دارد
محققان آمریکایی، در تحقیق جدیدی به دنبال کشف رمز و راز استعداد افراد در اعتیاد به مواد مخدر هستند.
 چرا برخی افراد به مواد مخدر و الکل معتاد می شوند در حالی که برخی دیگر نه؟ کدام ژن ها یا شبکه های ژنی در این موضوع، نقش کلیدی دارند؟ محققان مرکز ژنتیک انسانی دانشگاه کلمسون، با استفاده از مگس سرکه یا مگس میوه، این اسرار را کشف کرده اند.
این تحقیق می ‌تواند زمینه توسعه داروهای جدید یا استفاده مجدد از داروهای تأیید شده برای درمان یا پیشگیری از اعتیاد در انسان، را گسترش دهد.
محققان دریافتند:ما می دانیم که برخی افراد ممکن است به راحتی معتاد شوند در حالی که برخی دیگر می توانند مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف کنند ولی هرگز معتاد نشوند، بنابراین واضح است که یک جزء ژنتیکی، وجود دارد.
محققان در تحقیقات خود از مگس میوه استفاده کرده اند، زیرا تقریباً 70 درصد از ژن های مگس میوه دارای همتایان انسانی هستند.
در یک مطالعه قبلی، محققان نشان داده بودند که مصرف کوکائین باعث ایجاد تغییرات سریع و گسترده در بیان ژن در سراسر مغز مگس میوه می‌ شود و این تفاوت ‌ها در مردان مشهود تر از زنان است.
در مطالعه قبلی، مغز مگس ها، پس از اینکه مقدار ثابتی از ساکارز یا ساکارز همراه با کوکائین را مصرف کردند، توسط محققان تشریح و به سلول های منفرد تجزیه شد. سپس پژوهشگران، با استفاده از فناوری توالی یابی نسل جدید، اطلسی از تغییرات بیان ژن پس از قرار گرفتن در معرض کوکائین ساختند.
محققان در این مطالعه، پانل مرجع ژنتیکی مگس سرکه (DGRP) را توسعه داده اند. DGRP به محققان اجازه داد تا از تغییرات طبیعی، برای بررسی انواع ژنتیکی استفاده کنند که در حساسیت به استرس زا های مختلف نقش دارند.
محققان در مرحله بعدی، انواع مرتبط با اولویت (انتخاب ساکارز حاوی کوکائین یا ساکارز ساده) و ژن‌ های مرتبط با آن گونه‌ ها را نقشه ‌برداری خواهند کرد.
پژوهشگران افزودند: ما می ‌توانیم با بررسی و مشاهده پانل، دریابیم که آیا می ‌توان مدل اعتیاد را بیشتر توسعه داد یا خیر. به عبارت دیگر، اگر مگس ها به طور مکرر در معرض کوکائین قرار گیرند، آیا تمایل بیشتری به آن نشان می دهد و واکنش های رفتاری یا فیزیولوژیکی نامطلوب ایجاد می کند؟ و با وجود این ناملایمات، آیا همچنان کوکائین را ترجیح می دهد؟ این، معیار واقعی اعتیاد خواهد بود.
مطالعه آزمایشگاهی در مقیاس کوچک پیشین محققان، یک تنوع ژنتیکی مرتبط با اولویت انتخاب را نشان داد که در طول زمان تغییر کرد.
دانشمندان افزودند: بنابراین، حتی در مقیاس کوچک، تنوع ژنتیکی وجود دارد. این موضوع نشان می ‌دهد، آزمایش بزرگ ‌تری که اکنون در حال انجام هستیم، احتمالاً موفق خواهد بود.
ژن ‌هایی که در ترجیحات کوکائین، مهم و دارای همتایان انسانی هستند، می ‌توانند اهداف بالقوه ‌ای برای توسعه درمان ‌هایی باشند که می ‌توانند اعتیاد را درمان یا از آن پیشگیری کنند.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
بسیار مطلب خوبی بود مممنونم از نشر آگاهی
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!