کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تربیت جنسی چیست؟

دکتر فاطمه آذرتاش

12 مهر 1401 ساعت 21:45

تربیت جنسی عبارتست از انتقال ارزش ها و نگرش ها ، عواطف واحساسات مربوط به مرد یا زن بودن ، انسان برخوردار از تربیت جنسی حداقل ضروریات را در باره مسایل جنسی و سلامت آن آموخته است


دکتر فاطمه آذرتاش مشاوره خانواده : تربیت جنسی میتواند شامل انتقال ارزش ها و نگرش ها  ، عواطف واحساسات مربوط به مرد یا زن بودن  که میتواند شامل تن کار شناسی نیز باشند انسان برخوردار از تربیت جنسی حداقل ضروریات را در باره مسایل جنسی را آموزش دیده است
 
 بنا بر همین گزارش از میگنا  رسانه سلامت روان کشور تربیت جنسی کودک به معنای آموزش جنسی به او نیست و بسیاری از خانواده‌ها تصور اشتباهی در‌این‌باره دارند وقتی از تربیت صحبت می‌کنیم شامل موارد بسیاری از جمله تربیت جسمی، بدنی، معنوی و جنسی کودک می‌شود که باید توسط والدین، مدرسه و رسانه‌ها صورت گیرد.
 
🟢تحقیقات نشان داده کودکانی که تربیت جنسی دریافت کرده‌اند کمتر در معرض رفتارهای پرخطر قرار می‌گیرند.
 
🟡در ۳ حالت این تربیت جنسی صورت می‌گیرد ، ابتدا زمانی که کودک می‌خواهد وارد مرحله رشد روانی- جنسی شود، در این حالت ضروری است والدین پیش از شروع این دوران آموزش‌های لازم را به کودک ارائه دهند.
 
🔴کودک باید در سنین ۳ تا ۵ سالگی اسم اندام‌های بیرونی خود را بداند و بیاموزد که کدام اندام‌ها خصوصی هستند و همچنین معنای خصوصی بودن را درک کند، کودک در این سنین باید تفاوت راز و خصوصی بودن را بداند.
 
🟡زمان مناسب دیگر برای تربیت جنسی کودک زمانی است که کودک شروع به سوال پرسیدن از والدین می‌کند مثلا: از آنها می‌پرسد که من از کجا آمده‌ام؟ و باید سوال او را با سوال پاسخ گوید، مثلا از کودک پرسیده شود به نظر خودت از کجا آمدی؟ 
 
🟢پاسخ کودک به این سوال برای والدین منظور فرزندشان را مشخص می‌کند به این ترتیب به ذهنیت و میزان اطلاعات کودک پی می‌برند در این حالت اگر اطلاعات و باورهای کودک اشتباه است والدین باید آن‌ها را در همین مرحله اصلاح کنند.
 
🔴حالت سوم زمانی است که والدین شاهد بروز رفتاری در فرزند خود شده یا فرد دیگری رفتاری را در حضور فرزندشان انجام می‌دهد که از نظر اصول اخلاقی و تربیتی آنها نامناسب است دراین شرایط والدین باید نظرات خود را ابراز کنند تا کودک و نوجوان روش درست زندگی کردن را یاد بگیرد


کد مطلب: 60062

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60062/تربیت-جنسی-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir