سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۴
کد مطلب: 60065
۱
Coping Cat

گربه سازگار ، راهنمای درمانگر و کتاب کار

با ترجمه دکتر زهرا شهریور
گربه سازگار ، راهنمای درمانگر و کتاب کار
اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی در دوران کودکی است. کودکان اضطرابی از تجربیات لذت‌بخش این دوران محروم می‌شوند و فرصت‌های رشدی خود را در موقعیت‌های اجتماعی و تحصیلی از دست می‌دهند، بنابراین درمان این اختلال یکی از دغدغه‌های متخصصان حوزه بهداشت روان است.
پرفسور فیلیپ کندال استاد آسیب‌شناسی بالینی و درمان کودکان در دانشگاه کمپل ایالت پنسیلوانیا نخستین فردی بود که درمان شناختی‌رفتاری را روی کودکان بررسی کرد و اولین برنامه گام‌به‌گام درمان اضطراب کودکان را بر اساس رویکرد شناختی- رفتاری با عنوان برنامه «گربه سازگار» تدوین کرد. این کتاب راهنما، اصول خود را به‌صورت کاربردی و با زبانی ساده در 16 جلسه به درمانگران آموزش می‌دهد. هر جلسه شامل اهداف، دستورالعمل‌های اجرا و نکات برگزیده است و در آخر نیز درباره پوشش دادن اختلالات همراه در طی اجرای درمان و مدیریت موضوعاتی که ممکن است فرایند درمان را با مشکل مواجه کنند، مطالب مفیدی مطرح می‌شود. تکنیک‌های به کار گرفته‌شده در این برنامه عبارت‌اند از: شناسایی احساس اضطراب و واکنش‌های بدنی، آرمیدگی، بررسی و تغییر خودگویی‌های اضطرابی، حل مسئله، ارزیابی عملکرد و تمرین مواجهه سلسله مراتبی با موقعیت‌های اضطراب‌زا.
کودکان مبتلا به اختلال اضطرابی در انجام فعالیت‌هایی از قبیل حضور به‌موقع در مدرسه، انجام تکالیف، حفظ توجه و تمرکز، برقراری ارتباط اجتماعی، پرداختن به فعالیت‌های لذت‌بخش و به‌کارگیری مهارت‌های اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.
بر مبنای رویکرد شناختی رفتاری، اضطراب کودکان ریشه در اشتغالات ذهنی فراوان با موضوعات نگران‌کننده، برانگیختگی جسمانی و اجتناب از موقعیت‌های جدید دارد.
برنامه درمانی «گربه سازگار» نیز بر اساس اصول شناختی رفتاری و با هدف تمرین مهارت‌های مقابله‌ای در کاهش اضطراب، مؤلفه‌های هیجانی، شناختی و رفتاری مؤثر در اضطراب را با زبانی ساده و متناسب با سطح درک و دانش کودکان به آنها معرفی می‌کند و برنامه مقابله را در قالب چهار سؤال به آنها می‌آموزد.
این کتاب مطابق با دستورالعمل‌های کتاب راهنمای درمانگر طراحی‌شده است، به‌گونه‌ای که کودک در طی جلسه در یادگیری مطالب از آن استفاده می‌کند و در فواصل جلسات نیز تکالیف خود را در آن یادداشت می‌نماید.
مؤلف این کتاب، پرفسور فیلیپ کندال، استاد آسیب‌شناسی بالینی و درمان کودکان در دانشگاه کمپل ایالت پنسیلوانیا است. ایشان از نخستین افرادی است که به طراحی پروتکل‌های درمانی مبتنی بر اصول شناختی رفتاری برای اختلال‌های اضطرابی کودکان پرداخته، اثربخشی آنها را مورد ارزیابی قرار داده و تابه‌حال کتاب‌ها و مقالات زیادی را در این زمینه به چاپ رسانده‌اند.

بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان کشور فیلیپ سی کندال استاد برجسته دانشگاه و استاد روانشناسی لورا اچ کارنل ، مدیر کلینیک اختلالات اضطراب کودک و نوجوان در دانشگاه تمپل و روانشناس بالینی کودک و نوجوان است. کندال  و همکارانش در دانشگاه تمپل ، برنامه Coping Cat را تهیه کرده اند.
 
مرجع : انتشارات ارجمند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی