سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۱
کد مطلب: 60068
۱

بازنگری اساسی در جذب و گزینش ۲۵ هزار دانشجو معلم

بازنگری اساسی در جذب و گزینش ۲۵ هزار دانشجو معلم
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی در نامه‌ای به رئیس جمهور، جذب و گزینش ۲۵ هزار دانشجو معلم توسط آموزش و پرورش در فرصتی محدود را در تضاد با فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان، اصل تعلیم و تربیت، تاکید‌های مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و خواستار بازنگری اساسی در جذب و گزینش معلمان به خصوص دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شد.

در نامه هاشمی گلپایگانی آمده است:
«خدمت آیت الله سیدابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم
همان گونه که مستحضرید، در هرکشوری جایگاه انسان ساز و اهمیت کار معلمان بر کسی پوشیده نیست و معلم عهده دار پرورش نسل آینده است.

نسلی که باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.

در جمهوری اسلامی، دانشگاه فرهنگیان محوری‌ترین نقش را در این رسالت مهم برعهده دارد. در اساسنامه این دانشگاه، تعلیم و تربیت دانشجو معلمان و مدیران و کارشناسانی با شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه‌ای و مسلط بر مبانی و شیوه‌های تربیت اسلامی، در طراز جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

با این توصیف‌های بی بدیل متأسفانه در پذیرش دانشجویان و معلمان آینده کشور در دانشگاه راهبردی فرهنگیان به دلیل ضعف ساختار، کمبود معلم و فشار‌های سیاسی، در مدت بسیار کوتاهی حدود ۲۵ هزار نفر دانشجو معلم انتخاب و به ساختار وارد می‌شوند و به همین خاطر در بسیاری از واحد‌ها جذب و گزینش بی اثر و حتی صددرصدی داوطلبان صورت خواهدگرفت.
یعنی فردی که می‌خواهد سی سال بر ذهن و روح و روان فرزندانمان تاثیرگذار باشد به بهانه کمبود فرصت بدون اعمال ضوابط جدی، پذیرش می‌شود.

این نحوه جذب و گزینش قطعا با فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان، اصل تعلیم و تربیت، تاکید‌های مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه در تضاد و تعارض است.

اتخاذ سیاست‌های مناسب برای ارتقای شیوه‌های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش از راهبرد‌های کلان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است و انتخاب معلم مسئله کوچک و کم اهمیتی نیست که باری به هرجهت حدود ۲۵ هزار نفر با عجله و بدون اعتنا به تحقق ضوابط، سر کلاس فرستاده شوند. باید این قشر از بین بهترین‌ها و برترین‌های جامعه و معتقدان واقعی به اصول و ارزش‌های دینی و مبانی والای انقلاب اسلامی انتخاب شوند.

رهبر حکیم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان، از عرصه تربیت نیروی انسانی والا، با همت و رشید و شجاع به دلیل آنکه عده‌ای دقیقا می‌خواهند عکس آن تحقق پیدا بکند، به جنگ تعبیر می‌کنند، آیا با این نحوه جذب دانشجو معلم و معلم عملا در این نبرد همه جانبه یک پیش باخته نیستیم؟!

ما از کم کاری دولت قبل در زمینه جذب معلمان و مشکلات و کمبود‌های آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان خسران فراوانی دیده ایم، ولی نباید این دولت در همان مسیری که دولت قبل ریل گذاری کرده، ادامه مسیر بدهد.

این عرصه جای عذرتراشی و احاله دادن مشکلات به دولت قبل نیست؛ نباید سرمایه اجتماعی حاصل از یک نسل در بی تدبیری چگونگی پذیرش معلمان دانشگاه فرهنگیان تضییع شود.

اگر امروز مسائلی، چون عفاف و حجاب با مشکل جدی مواجه شده سهم به سزای آن به خاطر بی توجهی به فرآیند آموزش و پرورش به خصوص جذب معلمانی است که در این تهاجم فرهنگی توانایی فرهنگ سازی را برای دانش آموزان ما نداشته اند به همین خاطر استخدام معلمان شایسته، مسئله زیربنایی در پیشگیری از بروز و ظهور ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی است.

به مصداق امر به معروف و نهی از منکر و در جهت تحقق عدالت آموزشی از حضرت‌عالی که به حمدالله فرد دغدغه مندی در این حوزه هستید انتظار می‌رود:

۱- در نحوه جذب و گزینش معلمان به خصوص دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بازنگری اساسی صورت گرفته و فرآیند جذب دانشجو معلمان به صورت نیمه متمرکز، جدی گرفته شود و به راهبرد کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یعنی «اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی شایسته و متعهد و عامل به رعایت حیا، عفاف و پوشش مناسب» دقیقا عمل شود.

۲- برای انتخاب معلم مطلوب با توجه به تراکم دانش آموختگان و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توان بهترین‌های سایر دانشگاه‌ها را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان گلچین کرد و رتبه پذیرش دانشجو معلم را به مقطع دکتری و کارشناسی ارشد ارتقاء داد و حداقل اینکه برترین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دیگر را جذب دانشگاه فرهنگیان کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی