سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۸
کد مطلب: 60072
۴

هیجان پذیری و تاب آوری افراد

باشگاه تاب آوری
هیجان پذیری و تاب آوری افراد
گرچه برخی از احساسات ما ناراحت کننده هستند، تمام احساسات ما بخشی از هوش احساسی ماست. هدف آنها این است که ما را آگاه کنند که لازم است به چیزی توجه کنیم.
وی افزود: وقتی چیزی ما را خوشحال می‌کند، اجازه دهید که احساس خوبی داشته باشیم، بنابراین به دنبال احساسات بیشتر می‌گردیم.
بهرحال،تجربه برخی از احساسات  راحت نیست ،اما خیلی ضروری است تا ما را حفاظت کنند و ما را در تعادل طبیعی زندگی نگه دارند. گاهی همین احساسات  به ظاهر غیر ضرور بخش از کلیت و  نیم رخ عاطفی ماست.
 
مترجم کتاب تاب‌آوری زنان اضافه کرد: ترس واقعا اخطاری است که چیز بدی رخ داده است؛ بنابراین توجه کنید و آماده باشید. اگر احساس می‌کنید که کاملا آماده‌اید،  ترس می‌تواند اخطاری برای مخاطرات فیزیکی هم باشد. برای مثال  می­‌خواهم از جاده رد شوم و اتوبوس دارد به من نزدیک می‌شود،پس نیاز به احساس ترس دارم، تا مرا عقب بکشد و زنده باشم.
 
خشم
وی تصریح کرد: خشم معمولا نشانه‌هایی است که استانداردها و حریم‌های ما چه توسط خودمان و چه دیگری مخدوش شده است. پیام این است که برای کاری که درست است، اقدام کنیم یا در برخی از موارد چیزهایی را که نمی­‌توانیم قبول کنیم، بپذیریم.برای مثال اگر کسی نسبت به ما گستاخی می­‌کند، خشم به ما انگیزه می‌دهد تا به آنها بگوییم دست از این کار بردارند یا خود از موقعیت کناره بگیریم.
سرخوردگی
حیدری گفت: سرخوردگی هم خانواده خشم است. سرخوردگی وقتی پیش می­‌آید که ما به سطح نتایجی که می‌خواهیم و باور داریم باشد، نمی­رسیم. پیام سرخوردگی معمولا ما را وادار به ارزیابی دوباره می­‌کند و به ما انگیزه می­‌دهد تا به هدف خود برسیم.
احساس گناه
وی خاطرنشان کرد:احساس گناه هم زمانی به سراغ ما می­‌آید که بر اساس یکی از استانداردهای خود زندگی نمی­‌کنیم. پیام احساس گناه خیلی ساده است. آنرا دوباره انجام نده و آنچه لازم است را انجام بده تا آنرا سرو سامان دهی. برای مثال، در گرماگرم جرو‌بحث من حرف بدی می­‌زنم. احساس گناه به من کمک می‌کند تا تلاش کنم خطای خود را اصلاح کنم و رابطه را ترمیم کنم.
غم
   او افزود:غم نتیجه احساسی فقدان  است که چیزی از زندگی‌های ما غایب است، یا به این دلیل که ما آنرا از دست داده‌ایم و یا تماس با آنرا از دست داده‌ایم.پیام ضمنی آن این است که قدر آنچه که از دست داده‌ایم را بدانیم و سپاسگزار آنچه داریم باشیم.
حیدی یادآور شد: در برخی از موارد پیام ممکن است مبارزه برای برگرداندن آن باشد به خصوص در مورد عشق از دست رفته.به هرحال بدون غم در زندگی؛ غیر ممکن است که احساس ارزشمندی داشته باشیم.برای آنکه چطور می‌توانید بدون داشتن احساس غم و اندوه در زندگی، احساس خوشبختی داشته باشید؟ تحمل احساسات و هیجانات در این طیف و تنوع کار راحتی نیست اما آنها ما را سرزنده و فعال نگه می‌دارند.
وی اضافه کرد:به یقین نمی‌خواهیم با موجی از احساسات منفی زندگی کنیم اما باید اقرار کنیم همین احساسات ناخوشایند هم در توسعه و تکامل ما کارکردهای خاص خود را دارند
مترجم کتاب تاب‌آوری افزود: مهم است که حوزه کامل و پویایی از احساسات را پذیرفته و تجربه کنیم ، اما تحت سلطه احساساتی که ما را ناراحت و دلگیر می‌کنند یا اغلب نگه می‌دارند، نباشیم.
وی گفت: از قدرت فرایندی که قرار است آنرا انجام دهیم، تعجب نکنید. من افرادی را دیده‌ام که سالها اسیر خشم یا ترس بوده‌اند و ناگهان آرام شده‌اند. شما همه توان خود را برای حمایت از خودتان دارید.و با برخورداری از هوش هیجانی‌تان؛ متوجه می­‌شوید که احساساتتان نشانه‌ایی هستند که شما را راهنمایی می­‌کنند نه اینکه شما را تحت سلطه خود قرار دهند.در حقیقت شما ارباب احساسات خود هستید.
او در ادامه اظهار کرد: احساسات و هیجانات می‌توانند به‌مانند فانوس دریایی یا برج مراقبت برای ما نقش راهنما و هدایتگر داشته باشد باید بدانیم که می‌توان همه آنها را در صلح و آرامش تجربه و مدیریت کرد
گفتنی است؛ عفت حیدری در حوزه تاب آوری آثار متعددی را ترجمه ومنتشر کرده است در این میان میتوان به کتابهای تاب آوری کودکان و تاب آوری در مدارس اشاره کرد .


 
مرجع : فرتاک نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .