سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۹:۴۱
کد مطلب: 60074
۱

طبیعت واقعاً استرس ما را کم می‌کند؟

برطبق یافته‌های یک تحقیقِ جدید یک‌ساعت قدم زدن در طبیعت فعالیت‌های مرتبط با استرس را در مغز کاهش می‌دهد.

زیستن در شهر‌ها یکی از عواملِ خطرِ شناخته‌شده در ایجادِ بیماری‌های روانی است، این‌درحالیست که تصور می‌شود زیستن در نزدیکی طبیعت برای مغز و سلامتِ روانی انسان‌ها مفید است. پیش‌از‌این مشخص شده بود که آمیگدال، ناحیه‌ای حیاتی در مغز که در پردازش استرس نقش دارد، در هنگامِ استرس در بینِ ساکنانِ مناطق روستایی کم‌تر از ساکنانِ مناطقِ شهری فعال است که منافع زیستن در بیرون از شهر‌های بزرگ را تأیید می‌کرد.

سونجا سودیماک، دانشجوی دکترا و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «اما مشکل مرغ‌وتخم‌مرغ هنوز حل نشده بود و مشخص نبود که آیا این طبیعت است که اثراتِ مفیدی روی مغز دارد یا اشخاصِ خاصی هستند که زیستن در مناطق روستایی و یا شهری را انتخاب می‌کنند.»

محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانسِ مغناطیسیِ کاربردی (اف‌اِم‌آر‌آی)، فعالیتِ مغزیِ ۶۳ داوطلبِ سالم را قبل و بعد از قدم زدن در جنگل و در مرکز خریدی شلوغ در برلین مقایسه کردند تا به رابطه علی پی ببرند. یافته‌های این مطالعه نشان داد که بعد از قدم زدن در طبیعت، فعالیتِ آمیگدال کاهش یافت که نشان‌دهنده آن است که بودن در طبیعت اثرِ مثبتی روی نواحی‌ای از مغز که با استرس مرتبط است، دارد.

سیمون کان، سرپرست گروه علومِ‌اعصابِ محیطی در گروه لیزه مایتنر که از این پژوهش حمایت کرده است، می‌گوید: نتایج تحقیق جدید از رابطه مثبت بین طبیعت و سلامتِ مغز که تحقیقات پیشین نیز آن را تأیید کرده بودند، حمایت می‌کند، اما این نخستین‌بار است که رابطهِ علیِ بینِ این دو متغیر اثبات می‌شود. جالب است که فعالیتِ مغزی بعد از قدم زدن در مناطق شهری در این نواحی از مغز ثابت ماند و افزایشی نشان نداد که با استدلالی که می‌گوید زیستن در مناطق شهری می‌تواند استرس را افزایش دهد مغایر است.

نویسندگان نشان دادند که بودن در طبیعت بر نواحی‌ای از مغز که در پردازشِ استرس نقش دارد، اثرات مثبت دارد و این اثر حتی بعد از یک‌ساعت قدم‌زدن در طبیعت نیز به‌وضوح قابلِ مشاهده است. این یافته‌ها دانشِ ما را درباره اینکه محیط زیستِ فیزیکی‌مان چطور روی مغز و سلامتِ روانی‌مان اثر می‌گذارد، ارتقا می‌دهد. حتی ماندن به مدتِ کوتاه در طبیعت می‌تواند فعالیتِ آمیگدال مغز را کاهش دهد که نشان می‌دهد قدم‌زدن در طبیعت می‌تواند از مسائل روانی پیش‌گیری کند و به ما کمک کند اثراتِ منفیِ زندگی در شهر‌ها را کاهش دهیم.

این نتایج همسو با مطالعاتی است که نشان می‌دهد که ساکنان شهر‌هایی که در نزدیکی جنگل هستند ساختارِ آمیگدالِ مغزیِ سالم‌تری دارند و بنابراین بهتر می‌توانند با استرس کنار بیایند.

این مطالعه بار دیگر اهمیتِ سیاست‌ها در طراحیِ شهری برای ایجاد فضا‌های سبزِ قابل‌ِ دسترس به‌منظورِ ارتقاء سلامتِ شهروندان و بهبودِ سلامتیِ روانی آن‌ها را برجسته می‌کند. این گروه هم‌اکنون مشغولِ بررسی تفاوتِ سنی و جنسیتی در بهره‌مند شدن از اثراتِ سودمندِ زیستن در مناطقِ روستایی است.

منبع: SciTech Daily
ترجمه: سایت فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد