کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش پژوهش

مغز زنان قدرتمندتر است

فاطمه کردی

سینا پرس , 25 مهر 1401 ساعت 23:13

این واقعیت است که یک مزیت جزئی برای زنان در این رابطه وجود دارد


ممکن است بسیاری از افراد از خود بپرسند آیا واقعا زنان حافظه بهتری نسبت به مردان دارند؟ نظریات روان ‌شناسی عمومی مدعی هستند که زنان بیشتر از مردان کلمات را به خاطر می‌آورند، یافته های جدید محققان این نظریات را تایید می کند.
 تیمی از محققان دانشگاه برگن در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مغز زنان قدرتمند تر از زنان است یا خیر؟ یافته های ان ها نشان دهنده  این واقعیت است که یک مزیت جزئی برای زنان در این رابطه وجود دارد.‌
در حقیقت طی این مطالعات مشخص شد: مغز زنان کمی بهتر از مردان عمل کرده و این مزیت در طول زمان و با با افزایش عمر ثابت است، اما باید توجه داشت که اختلاف فوق نسبتاً کم است.
مطالعات پیشین در مورد توانایی برتر زنان در یافتن کلماتی مانند نام هایی که با یک حرف یا دسته خاص شروع می شوند، مفروضاتی را مطرح کرده بود. همچنین یک حقیقت پذیرفته شده در این رابطه وجود دارد که زنان نه تنها در یادآوری بلکه در به خاطر سپردن کلمات بهتر هستند.
نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد: این ادعا درست است، اما نه به اندازه ای که بتوان آن را قابل توجه دانست.
هیرنشتاین سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌هنگامی که به تحقیق در مورد تفاوت‌های جنسیتی پرداختیم، نتایج همیشه مختلط بود. برخی مزیت های زنانه و برخی دیگر مزیت مردانه را شناسایی کردیم.  بیشتر مهارت‌ های فکری تفاوت ‌هایی را در میانگین عملکرد بین زنان و مردان نشان نمی ‌دهد یا این تفاوت ها ناچیز هستند. با این حال، زنان در برخی از وظایف بهتر هستند، در حالی که مردان در برخی از موارد بهتر عمل می کنند

 درک تفاوت های جنسی می تواند در تشخیص و درمان شرایط پزشکی که نتایج متفاوتی بسته به جنسیت بیولوژیکی فرد دارد، مفید باشد. به عنوان مثال، دانستن این موضوع که زنان به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به مردان در وظایف شناختی دارند، می ‌تواند منجر به تشخیص نادرست بیماری ‌های مرتبط با زوال عقل شود.
این تیم داده‌ های مطالعات شناختی گذشته را برای شفاف ‌سازی بیشتر در مورد توانایی ذهنی مردان و زنان جمع ‌آوری کرد. متاآنالیز های انجام شده  شامل داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار شرکت‌ کننده بود که آن را به یکی از بزرگترین مطالعات تا به امروز در مورد امکان مزیت زنان تبدیل کرد. 

 نکته بسیار جالب توجه در این تحقیق این است که محققان دریافتند، احتمال بیشتری وجود دارد که دانشمندان زن مزیت فوق را نسبت به همتایان مذکر خود گزارش کنند شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Perspectives on Psychological Science منتشر شده است.

 


کد مطلب: 60154

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60154/مغز-زنان-قدرتمندتر

میگنا
  https://www.migna.ir