کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رابطه زناشویی جذاب و مفرح است

بهترین روابط زناشویی هم مسایل جدی و عمیقی دارند!

سارا غلامی

25 مهر 1401 ساعت 23:12

باید با این واقعیت روبرو شویم که حتی بهترین روابط زناشویی هم مسایل جدی و عمیقی دارند. بااین حال برخورد جدی با این مسائل راه حل نیست.


دانستن این که چه موقع غیر جدی عمل کنیم. نوعی هنر است. همچنین بسیاری از زوج‌ها که در تلاش برای بهبود رابطه‌شان هستند اغلب فراموش می‌کنند که عملا با هم تفریح داشته باشند. خردمندی زوج‌ها دربارۀ استفاده از شوخی و لذت در احساس خوشبختی آنها بسیار حیاتی است.

نشانۀ یک فرد "هنرمند در زمینه رابطه "این است که می تواند حتی وقتی با مشکلات بسیار جدی و حساس برخورد می کند آن را خیلی راحت بگیرد و روحیه‌ای را به کار ببرد که امکان دست‌یابی به یک راه حل رضایت بخش برای طرفین را فراهم می کند. درواقع زندگی در کار خلاصه نمی شود. زندگی کسانی که می شناسیم چیزهایی که می دانیم یا مقدار دارایی های‌مان نیست. اینها مارا خوشبخت نمی کنند.

«شادی واقعی از کسی که در اصل هستیم و این که چقدر ارتباطمان با یکدیگر سالم هست نشأت می گیرد»

لذت ،در عمق وجود ما است. طبیعت اساسی ما است و ما از لحظۀ تولد با لذت همدم هستیم. پرنده‌ها به صورت دسته‌ای زندگی می کنند.

سگ‌ها گله دارند. اسب ها گروه دارند. انسان‌ها نیز به گونه ای برنامه ریزی شده اند که به دنبال ارتباط هستند.

ارتباط و لذت دو روی یک سکه هستند
شما نمی توانید لذت را تجربه کنید، مگر این که در رابطه تان آرامش داشته باشید. اما باید به واقعیت مهم پی ببریم، این که یک روش مطمئن برای از بین بردن لذت وجود دارد...

تله خطرناک رابطه را جدی بگیرید!
آیا تا به حال چیزهایی شبیه این را به خودتان گفته اید: «اگر همسرم واقعا مرا دوست داشت، باید می دانست چه می‌خواهم...» «ما بیش از دوازده سال است که باهم زندگی می کنیم. چطور ممکن است که نداند چه می‌خواهم...» تصور این که همسرتان می تواند ذهن شما را بخواند یا تلاش برای خواندن ذهن او، به اندازۀ "منفی بافی"در رابطه مسموم کننده است. ما این را «تله خطرناک رابطه» می نامیم، افتادن درون هریک از این دوتله، لذت را از رابطه شما بیرون خواهد راند.

بستۀ مراقبتی محبت‌آمیز از همسرتان بپرسید!
به جای این که چیزی را فرض کنید، باید از همسرتان بپرسید که چه چیزی برای او لذت بخش است. سپس به آنچه که همسرتان می گوید گوش دهید،و آنچه که خواسته است را به اوبدهید؛ او نیز لازم است همین کار را برای شما انجام دهد. این حرف ما را به تمرین «رفتارهای مراقبتی محبت امیز »رهنمون می سازد. این تمرین فرصتی را برای شما و همسرتان است تا آنچه راکه به طور مشخص برای شما و همسرتان مراقبتی یا محبت آمیز تلقی می شود را با یکدیگر در میان بگذارید. این‌ها رفتارهایی هستند که از همسرتان انتظار دارید، اما به صورت راز نزد خود نگه داشته اید.

رفتارهایی که امید داشتید همسرتان حدس خواهد زد، رفتارهایی که به خاطر انجام ندادنش او را مقصر دانسته و یا سرزنش کرده اید. با این حال خوب است بدانید که بیان این موارد عملا به عهدۀ خود شما بوده است.

پرداختن به رفتارهای مراقبتی محبت آمیز می تواند به تدریج قلب همسرتان را التیام ببخشد. همچنین درخواست آنچه که می خواهید شما را از موقعیت قربانی بودن بیرون می آورد.و وقتی این کار را می کنید، "لذت"را تجربه می کنید، و وقتی رفتار محبت‌آمیزی به همسرتان هدیه می دهید، این کار اغلب باعث می‌شود احساس که خود شما هدیه دریافت کرده اید.

خنده وکیل، طلاق را دور نگه می‌دارد
شواهد پژوهشی گسترده وجود دارد که از اهمیت شوخی و خنده پشتیبانی می کند. احساس لذت باعث می شود مغز شما مواد شیمیایی عصبی خاصی را تولید و آزاد کند که باعث می شود احساس شادی و درارتباط بودن کنید. به عبارت دیگر، لذت باعث می شود مغز شما لذت بیشتری را خلق کند.

اکسی توسین که (هورمون عشق نامیده شده است) یکی از این مواد شیمیایی عصبی است. اکسی توسین که هورمون پیوند هم نامیده می شود، مسؤل ایجاد پیوند عاطفی مادر و بچه است.

ثابت شده است که اکسی توسین استرس را کاهش می دهد، سیستم ایمنی را تقویت می کند و فشارخون و احتمال بیماری های قلبی را پایین می‌آورد. دانستن این که خنده و تفریح به همراه همسرمان چنین تأثیرات ملموس گسترده دارد حیرت انگیز است.

امکان ندارد که کسی بخندد و همزمان حالت تدافعی به خود بگیرد. درواقع جایی که خنده و شوخی وجود دارد، همسران هیچ دلخوری ازهم نخواهند داشت.

منبع: کتاب راهنمای زناشویی آسان
نویسندگان:هارویل هندریکس/هلن لاکلی هانت

دکتر سارا غلامی- روانشناس


کد مطلب: 60161

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60161/بهترین-روابط-زناشویی-هم-مسایل-جدی-عمیقی

میگنا
  https://www.migna.ir