کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی از یک پژوهش

صاف کردن مو و سرطان رحم

مهنوش فلاحی پناه

سینا پرس , 27 مهر 1401 ساعت 10:26

زنانی که بیش از چهار بار در سال استفاده مکرر از محصولات صاف کننده مو را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که از این محصولات استفاده نمی کردند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم بودند.


بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، محصولات صاف کننده مو ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند.
محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده دریافتند زنانی که از محصولات شیمیایی صاف کننده مو استفاده می کنند در مقایسه با زنانی که از این محصولات استفاده نکرده بودند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان رحم قرار داشتند.

این مطالعه هیچ ارتباطی با سرطان رحم برای سایر محصولات مو که زنان از آنها استفاده می کنند از جمله رنگ مو، سفید کننده یا هایلایت کننده، پیدا نکرد.

محققان دریافتند: زنانی که بیش از چهار بار در سال استفاده مکرر از محصولات صاف کننده مو را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که از این محصولات استفاده نمی کردند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم بودند. 

داده های این مطالعه شامل ۳۳۴۹۷ زن آمریکایی ۳۵ تا ۷۴ ساله است که به دنبال شناسایی عوامل خطر سرطان پستان و سایر شرایط بهداشتی، هدایت می شود. گفتنی است که این زنان تقریباً ۱۱ سال تحت نظر بودند و در این مدت ۳۷۸ مورد سرطان رحم تشخیص داده شد.
زنانی که بیش از چهار بار در سال استفاده مکرر از محصولات صاف کننده مو را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که از این محصولات استفاده نمی کردند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم بودند. 
الکساندرا وایت (Alexandra White) رئیس گروه اپیدمیولوژی محیط و سرطان و پژوهشگر ارشد این مطالعه جدید، گفت: ما تخمین زدیم که ۱.۶۴ درصد از زنانی که هرگز از صاف کننده های مو استفاده نکرده اند احتمالا تا سن ۷۰ سالگی به سرطان رحم مبتلا می شوند.

اما برای مصرف کنندگان مکرر این محصولات، این خطر تا ۴.۰۵ درصد افزایش می یابد که این این نرخ دو برابری نگران کننده است. 
سرطان رحم حدود ۳ درصد از کل موارد سرطانی جدید را تشکیل می دهد، اما شایع ترین سرطان دستگاه تناسلی زنان است. مطالعات نشان می دهد که میزان بروز سرطان رحم در حال افزایش است. 
محققان اطلاعاتی در مورد برندها یا مواد تشکیل دهنده محصولات موی مورد استفاده زنان جمع آوری نکردند. با این حال، در این مطالعه، پژوهشگران اشاره می کنند که چندین ماده شیمیایی که در صاف کننده ها یافت شده است مانند پارابن، بیسفنول A، فلزات و فرمالدئید می توانند در افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم نقش داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محصولات مو، به ‌ویژه صاف ‌کننده‌ ها، می‌ تواند نگران ‌کننده‌ تر از سایر محصولات بهداشتی باشد، زیرا جذب آن از طریق پوست سر افزایش می ‌یابد که ممکن است در اثر سوختگی و ضایعات ناشی از صاف ‌کننده‌ها تشدید شود.

 وایت در انتها گفت: طبق اطلاعات ما، این اولین مطالعه اپیدمیولوژیک است که رابطه بین استفاده از صاف کننده ها و سرطان رحم را بررسی می کند. تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته‌ ها در جمعیت‌های مختلف و شناسایی مواد شیمیایی خاصی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در زنان افزایش دهند، مورد نیاز است.

 


کد مطلب: 60175

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60175/صاف-کردن-مو-سرطان-رحم

میگنا
  https://www.migna.ir