چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۱
کد مطلب: 60182
۳

کم خوابی سالمندان و بیماریهای مزمن

گزارش از یک پژوهش جهانی
کم خوابی سالمندان و بیماریهای مزمن
نتایج یک مطالعه جدید بین المللی نشان می دهد:افراد مسنی که دارای خواب شبانه کمتری هستند، احتمالا به طور همزمان به بیماری های مزمن متعددی دچار می شوند.
 
طبق مطالعه ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، بزرگ سالان بالای 50 سال که پنج ساعت یا کمتر در شب می خوابند، در مقایسه با همسالان خود که هفت ساعت می خوابند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیش از یک بیماری مزمن قرار دارند. 

با توجه به آن که امروزه، امید به زندگی افزایش چشمگیری داشته است، زندگی با چندین بیماری مزمن در میان افراد مسن و عموما در کشورهای با درآمد بالا، امری رایج است. 

مدت زمان خواب با بیماری های مزمن فردی مرتبط است، اما کمتر در مورد ارتباط آن با چند بیماری یا به عبارتی، وقوع همزمان دو یا چند بیماری مزمن تحقیق شده است. 

در این زمینه، دانشمندانی از دانشگاه پاریس سیته، اینسرم و دانشگاه کالج لندن داده‌های مربوط به مدت زمان خواب گزارش‌شده توسط خود را در حدود 8 هزار نفر از افراد 50، 60 و 70 ساله برای یک دوره 25 ساله مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طبق یافته های این پژوهش، در 50 سالگی، آن‌هایی که پنج ساعت یا کمتر می‌خوابیدند، 30 درصد بیشتر از افرادی که هفت ساعت می‌خوابیدند، در معرض خطر ابتلا به چند بیماری بودند.
 این درصد ها برای افراد 60 و 70 ساله به ترتیب 32 و 40 بودند.

 همچنین در سنین 60 و 70 سالگی، خواب بیش از 9 ساعت یا بیشتر با نرخ بالاتر بیماری های مزمن متعدد مرتبط بود، اگرچه این موضوع تنها در تعداد کمی از شرکت کنندگان مشاهده شد.

به گفته مجریان این تحقیق، مطالعه ما بر اساس داده های حدود 8000 مرد و زنی که به مدت 25 سال پیگیری شده بودند، نشان داد که خواب کوتاه از اواسط تا اواخر زندگی با خطر بروز بیماری های مزمن متعدد مرتبط است.

 این یافته ها که بینشی جدید را در خصوص میزان خواب در بزرگ سالان و ارتباط آن با بروز بیماری های مزمن متعدد ارائه می دهند، در نشریه بین المللی PLOS Medicine منتشر شده اند.


 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.