جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 60190
۱
ازدیدگاه طب سنتی

سبک زندگی زنان سالم

دکتر الهه حاجی‌صادقی
سبک زندگی زنان سالم
مؤثرترین راه برای حفظ سلامت زنان، توجه به ورزش و تغذیه است. اولین قدمی هم که برای درمان بیماری مطرح ‌شده، تغییر غذا براساس شرایط فردی است. معالجه با دارو و… در مراحل بعدی قرار می‌گیرند؛ به همین علت برای رسیدن به سلامت در ابعاد مختلف این دومورد، یعنی ورزش و غذا، جزو اساسی‌ترین اقدامات به‌شمار می‌روند.
اما به‌طورکلی از دید طب سنتی شش‌ اصل ضروری برای سلامت زنان توصیه می‌شود.
 
اصلاح رژیم غذایی
هنگام غذاخوردن سعی کنید به آنچه می‌خورید، فکر کنید و شکرگزار باشید. غذای خود را براساس مزاج و شرایط خودتان انتخاب کنید و از مصرف غذای ناسالم بپرهیزید. پرخوری نکنید و برای هضم و جذب و دفع بهتر، غذا را به آهستگی بخورید.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
برای درامان‌ماندن از هر بیماری، به‌خصوص بیماری‌های عفونی، تقویت سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت است؛ حتی آب و هوایی که در آن نفس می‌کشید اگرچه آلوده است، برای درامان‌ماندن از آن بهتر است سیستم دفاعی هوشمند بدنتان را تقویت کنید.
این سیستم، موادزائد را اگر ناچیز باشد، به‌راحتی از طریق سیستم دفاعی‌بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق، قاعدگی، اشک و سایر ترشحات، از بدن خارج می‌کند؛ بنابراین توجه داشته باشید که این سیستم‌ها در بدنتان فعال باشند. در صورت وجود یبوست و اختلال در هر یک از مواد دفعی به متخصصان مراجعه کنید.
 
ورزش‌کردن
 برای سلامت جسم و روانتان در طول روز حتما برنامه ورزشی داشته باشید؛ حتی اگر مدت آن ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. پیاده‌روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های پرمشغله است. به‌تدریج زمان را در فواصل کارتان بیشتر کنید تا دست کم به ۴۵ دقیقه در روز برسد.
 
تنظیم خواب
خواب کافی و به‌موقع از الزامات سلامت است. خواب خوب از حدود ساعت ۱۰ شب تا کمی قبل از اذان صبح توصیه می‌شود. اگر صبح زودتر و با انگیزه و هدف بیدار شوید، شب زودتر به خواب می‌روید. ضمنا برای خواب بهتر می‌توانید از ریلکسیشن و تنفس عمیق و صرف دمنوش‌های خواب‌آور (بهارنارنج، گل ساعتی، اسطوخودوس و...) کمک بگیرید.
 
کنترل استرس و پرهیز از اضطراب
برای زندگی هر فردی خواه‌ناخواه موقعیت‌های استرس‌زا پیش می‌آید؛ اما خیلی اوقات از کنترل او خارج است. به این فکر کنید که این شرایط از طرف یک قدرت نامتناهی برای شما فرستاده شده تا بتوانید محکم‌تر شوید و تجربه‌هایی را از این وضعیت بیاموزید. همه تهدیدها می‌توانند فرصتی برای رشد و تکامل شما باشند.
بنابراین نگرانی را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش بروید. در زمان استرس هم به جای فرار، آن را مدیریت کنید. بدین منظور مهارت کنترل استرس را با انجام ریلکسیشن یا تنفس عمیق و... فراگیرید.
مرجع : اصفهان زیبا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند