پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۷
کد مطلب: 60259
۰
گزارشی از یک پژوهش

صدای پرندگان و سلامت روان

صدای پرندگان و سلامت روان
تماشای پرندگان و گوش دادن به صدای آن‌ها با بهبود سلامتِ روانی و ذهنی مرتبط است و ماندگاری آن می‌تواند تا ۸ سال ادامه داشته باشد.

برطبق مطالعه‌ای که کینگز کالج لندن انجام داده است، کسانی که دچار بیماری افسردگی بودند با دیدن پرندگان و شنیدنِ صدای آن‌ها بهبود چشمگیری در سلامتیِ روانی‌شان مشاهده شد.

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در سراسر جهان است. این شواهد نشان‌دهنده نقشِ مهمِ حیاتِ پرندگان در کمک به افرادی است که به نحوی دچار آسیب‌هایی در سلامتِ روان‌شان هستند.
این مطالعه که در نشریه Scientific Reports منتشر شده است، از یک برنامه کاربردی هوشمند برای جمع‌آوری داده‌های واقعی و لحظه‌ای افراد مشارکت‌کننده استفاده کرد. نویسنده ارشد این مقاله، رایان هاموند، که دستیار پژوهشی در یکی از مؤسسات روان‌شناسیِ کینگز کالج لندن است، می‌گوید: «هر روز شواهد بیش‌تری بیان‌گرِ فوایدِ زیستن و بودن در نزدیکی طبیعت هستند و ما بر اساسِ غریزه فکر می‌کردیم که حضور صدای پرندگان می‌تواند در ارتقاء خلق بسیار مفید باشد.

اما تحقیقاتِ اندکی انجام شده بود که اثرِ پرندگان را بر سلامتیِ روان در محیطِ زیستِ واقعی و درلحظه نشان دهد. با استفاده از برنامه کابردیِ Urban Mind ما برای اولین‌بار ارتباطِ مستقیم بین دیدن و شنیدنِ پرندگان و خُلق مثبت را نشان دادیم. امیدواریم که این شواهد بتواند اهمیتِ محافظت از محیط‌زیستِ پرندگان را نه‌تنها برای تنوع زیستی بلکه برای سلامتِ روانیِ خودمان، نشان دهد.»

این مطالعه بین ماه‌های آوریل ۲۰۱۸ و اکتبر ۲۰۲۱ و با مشارکت ۱۲۹۲ نفر که ۲۶۸۵۶ ارزیابی را با استفاده از برنامه کابردیِ Urban Mind پر کردند، انجام شد. مشارکت‌کنندگان از سراسر جهان برای انجام این پروژه به خدمت گرفته شدند، اما اکثریت آن‌ها از انگلستان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بودند.
برنامه کاربردی سه روز در هفته از مشارکت‌کنندگان می‌پرسید آیا پرنده‌ای را دیده و صدای آن را شنیده‌اند و سپس پرسش‌هایی درباره خلق‌شان از آن‌ها می‌پرسید. این پرسش‌ها طراحی شده بودند تا محققان بتوانند ارتباط بین این دو متغیر را بررسی کنند و بتوانند تخمین بزنند که این ارتباط چقدر ماندگار بوده است.

این مطالعه هم‌چنین اطلاعاتی درباره تشخیص‌های موجودِ وضعیت‌های سلامتِ روان جمع‌آوری کرد. تحلیل این داده‌ها نشان داد که شنیدن و دیدنِ زندگیِ پرندگان با بهبود سلامتی روان هم در افراد سالم و هم در آن‌هایی که از افسردگی رنج می‌بردند، مرتبط بود.

نویسنده ارشد این مقاله، آندرآ مِچِلی، استاد مداخله زودهنگام در سلامتِ روان، در کینگز کالج لندن، می‌گوید: «مطالعۀ ما شواهدِ پایه‌ای را برای ایجاد و حمایت از فضا‌هایی با تنوعِ زیستی که محلِ زیستِ پرندگان هستند، فراهم می‌کند؛ زیرا بر اساس این پژوهش ارتباطی قوی بین پرندگان و سلامتِ روانی وجود دارد. به‌علاوه، این یافته‌ها از ایجاد راهکار‌هایی برای افزایشِ فرصتِ مواجه شدنِ شهروندان، به‌خصوص کسانی که دچار وضعیت‌هایی مثل افسردگی هستند، با حیاتِ پرندگان حمایت می‌کند».

جو گیبونس، معماری که در این پژوهش مشارکت داشته است، می‌گوید: «چه کسی است که در یک صبحِ دل‌انگیز بهاری به ملودی‌های پیچیده کُرِ صبحگاهیِ دل نداده باشد؟ یک تجربه چندحسی است که به‌نظر می‌رسد زندگیِ روزمره ما را، فارغ از خلق و مکانی که در آن هستیم، غنی می‌کند. این تحقیقِ هیجان‌انگیز بر این نکته تأکید می‌کند که دیدن پرندگان و شنیدنِ صدای آن‌ها تا چه‌اندازه می‌تواند روحیه ما را بهبود ببخشد.
این مطالعه شواهدی را به دست آورده است که نشان می‌دهد محیط‌هایی که تنوع زیستی دارند، می‌توانند سلامتِ روانیِ ما را احیا کنند؛ و صدای آواز پرندگان که تحریک‌کننده احساسات است، بخشی از این «دوزهای» روزانه طبیعت است که ارزشمند هستند و ماندگاریِ بالایی دارند.»




 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود