سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۴
کد مطلب: 60313
۱

چگونه با نوجوانان از خط قرمزها بگوییم؟!

چگونه با نوجوانان از خط قرمزها بگوییم؟!
به گزارش ایبنا، پرسش‌های بی‌شماری در ذهن بچه‌هاست که گاهی پدر و مادرها از پاسخ به آن درمی‌مانند یا نمی‌دانند به فرزندان خود وقتی از آنها درباره تولد خواهر یا برادر کوچک خود سوال می‌کنند چه بگویند یا فرزندان خود را چگونه با مساله بلوغ و تغییرات بدن‌شان آشنا کنند؟

اصلا گفتن از جنسیت با بچه‌ها، کار دشواری است و هستند پدر و مادرهایی که چشم امیدشان را به مدرسه می‌دوزند که کاری بکند و با بچه‌ها از جنسیت و موضوعات مربوط به آن بگوید. جنسیت، موضوع مهمی است که آدم‌ها را از زمان تولد تا آخر عمر رها نمی‌کند و کار اصلی پدر و مادرها این است که اطلاعات لازم در این‌باره را در اختیار فرزندان‌شان بگذارند و این کار به آشنایی خود خانواده‌ها با مراحل رشد جنسی کودکان و چگونگی برخورد مناسب آنها با نیازها و ویژگی‌های روانشناسی و زیست‌شناسی بچه‌ها بستگی دارد. اصلا همه این عوامل است که می‌تواند سلامت جنسی کودکان را در مراحل بعدی تامین کند.

 
آموزش‌های زودرس، شتابزده و ناشیانه مسائل جنسی به بچه‌ها، همان اندازه آسیب می‌رساند که این آموزش‌ها با تاخیر، پنهان‌سازی یا نادیده گرفتن همراه باشد. حالا اگر این احساس طبیعی به شکل سالم و درست هدایت شود، سازه‌های اصلی بهداشت روانی را شکل می‌دهد و ارضای متعادل غرایز جنسی در دوره نوجوانی را موجب می‌شود. البته لازمه رسیدن به این مرحله، برقراری روابط سالم بین پدر و مادرها و بچه‌هاست.

آموختن مهارت‌های ارتباطی به برقراری روابط سالم بین والدین و فرزندان کمک می‌کند. پس اگر پدر و مادرها بتوانند مسائل مربوط به جنسیت را با فرزند خود در میان بگذارند و یک فضای مناسب و دوستانه برای گفت‌وگو فراهم آورند، می‌توانند امیدوار باشند که دختر یا پسرشان، دوران بلوغ را به سلامت و با کمترین تنش پشت سر می‌گذارد.

کتاب «کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان»، پدر و مادرها را با مراحل رشد جنسی فرزندان خود آشنا می‌کند و به پرسش‌های گوناگون آنها پاسخ می‌هد. در این کتاب به آمیزش جنسی، بلوغ و ویژگی‌های آن، مهارت‌های فردی، رفتار جنسی و کنجکاوی‌های جنسی، خودارضایی، سلامت جنسی و پیشگیری از سوء استفاده‌های جنسی و بیماری‌های مقاربتی و دشواری‌های تربیت فرزند اشاره شده است.

کتاب «کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان»، یکی از عنوان‌های مجموعه «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است که از سوی انتشارات صابرین در اختیار پدر و مادرها قرار گرفته است. دکتر کریستال دفریناس نویسنده و سارا رئیسی طوسی مترجم این کتاب است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟