جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۵
کد مطلب: 60322
۲
دکتر بهنازکازرونی زند

تاب آوری و تحقیقات ریسک

باشگاه تاب آوری
تاب آوری و تحقیقات ریسک
 به گزارش میگنا بهناز کازرونی زند دکترای تخصصی روانشناسی بالینی و مترجم کتاب تاب آوری کودکان در باشگاه تاب آوری نوشت :تحقیق متمرکز بر ریسک شامل مطالعاتی می شود که  فرضيه هاي آنها نشان مي دهند رويداد و يا كيفيت خاصي این احتمال را افزایش می دهد که فرد یک نتیجه منفی را تجربه کند.
پژوهشگران معمولا از مدل های ریسک در مطالعات مربوط به سلامتی برای شناسایی عوامل پیش بینی کننده اختلالات مختلف در آسیب پذیری و تاب آوری استفاده می‌كنند.
به عنوان مثال، درک اینکه استعمال سیگار باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌شود، منجر به علمی می‌شود که استعمال دخانیات را به عنوان عامل خطر این بیماری شناسایی می‌کند. شناسایی ریسک به دلایلی مهم است.
شناخت ریسک موجب پیشگیری می شود.
 هنگامی که عوامل خطر شناسایی می شوند، می‌توان از آنها جلوگیری کرد که خود منجر به بهبود نتایج سلامتی می‌شود. علاوه بر این، ارزیابی فردی است
سطح خطر ممکن است در تشخیص کمک کند، همان طور که پزشکان سوابق بیمار را برای پیش بینی اختلالات ارزیابی می‌کنند.
با دیدن مزایای این رویکرد، بسیاری از رهبران علوم اجتماعی از پذیرش مدل پزشکی حمایت کردند، از جمله تمرکز بر شناسایی و کاهش خطر. محققان علوم اجتماعی به جای بررسی عوامل خطر برای اختلالات مختلف سلامت به دنبال شناسایی عوامل خطری هستند که به پیش بینی نتایج ضعیف مربوط به سلامت روانی یا عملکرد اجتماعی منجر می شوند.
 به عنوان مثال، مطالعات اولیه قادر به ایجاد ارتباط بین تجربیات دوران کودکی و خطر اعتیاد به الکل یا سایر مواد اعتیاد آوربودند.
 به طور خاص، بخشی از پیشینه نشان می دهد که رشد در یک خانه با یک والد که با الکل یا اعتیاد به مواد مخدر روبرو است، احتمال اینکه کودک  دربزرگسالی برای حل مشکلات خود به اعتیاد روی بیاورد را افزایش می دهد. (Chassin، Pitts، DeLucia، & Todd، 1999).
تحقیق بر اساس مدلهای خطر، دانش مهمی را به علوم اجتماعی به عنوان مجموعه ای از عوامل خطر افزوده است که منجر به اقدامات مهم پیشگیری و مداخله گردیده اند.
 
باوجود نقش مهم این تحقیق، اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که عوامل خطر تنها عوامل پیش بینی کننده عملکرد نیستند (Benard، 2004؛ Rutter، 2000؛ Werner & Smith، 2001). همان طور که پژوهش پیش می رود، رهبران علوم اجتماعی به مواردی که ریسک مورد انتظار حاصل نمی شود، علاقمند شدند.
به عبارت دیگر، در حالی که محققان متوجه می شوند کودکانی که در یک خانه با پدر و مادر که در معرض اعتیاد هستند رشد می کند، احتمال این که مشکلات خود را در معرض ابتلا به اعتیاد خود قرار دهد، افزایش می یابد، اما همه کودکان مطرح در این وضعیت در معرض این مشکل نیستند. چه تفاوتی بین نمونه های مختلف وجود دارد؟
 
این مسئله مهم باعث شد که بسیاری از محققان رشد کودک، مطالعاتی در مورد راه های ایجاد تاب آوری انجام دهند.
سازه تاب آوری به شرایطی اشاره می کند که افراد قادر به جلوگیری از نتایج منفی مرتبط با ریسک هستند (Benard، 2004؛ Luthar، Cicchetti & Becker، 2000؛ Rutter، 2000). به طور خاص، محققان به دنبال افرادی هستند که در معرض خطر بالایی برای نتیجه منفی هستند اما با وجود این خطر، عملکرد سالم را حفظ می کنند.
 برای توضیح این مسیرهای متنوع، محققان علاقه مند به تاب آوری، نه تنها عوامل خطر را اندازه گیری می کنند، بلکه همچنین به دنبال شناسایی عوامل محافظتی یا تجربیات و کیفیت هایی هستند که به نظر می رسد افراد را در برابر خطر محافظت می کنند (Mandleco & Perry، 2000).
نمونه هایی از عوامل محافظتی شامل مواردی مانند حمایت اجتماعی، حس شوخ طبعی و انعطاف پذیری است .
نکته پایانی اینکه دکتر بهنازکازرونی زند مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان را برای استفاده در ایران اعتبار یابی کرده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا