پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ / ۲۳:۱۱
کد مطلب: 60331
۴

تفریحات ترسناک از نگاه روان‌شناسان و پزشکان

تفریحات ترسناک از نگاه روان‌شناسان و پزشکان
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ بر اساس ادعاهای نشریات و سایت‌های علمی، سالانه در آمریکا نزدیک به ۴۰ میلیون نفر اختلالات اضطرابی را تجربه می‌کنند. در میان این جمعیت بزرگ- که تقریباً ۱۸٪ از جمعیت این کشور را شامل می‌شود تعداد زیادی اضطراب خود را با مدیتیشن و یوگا مدیریت می‌کنند و البته برخی نیز با تغذیه سالم و حفظ یک رژیم مستمر و منظم فعالیت بدنی. جالب این که به گفته روان‌شناسان شمار قابل توجهی از مردم نیز توانسته‌اند با تفریحات ترسناک و ترس‌های گروهی به مقابله با اضطراب بپردازند.

ترس که به عنوان پاسخ احساسی موجودات به تهدیدات شناخته می‌شود، ضمن ایجاد آگاهی درباره خطرات موجود، با ترشح آدرنالین در سیستم عصبی و البته آزاد کردن دوپامین و نوراپی‌نفرین در مغز، در تقویت خلق و خوی افراد نقش مهمی می‌تواند داشته باشد. با این حال تحقیقات جدیدی که بر روی افراد علاقمند به تفریحات ترسناک و ترس‌های گروهی به انجام رسیده، حکایت از این می‌کند که این نوع ترس‌ها می‌توانند باعث تسکین اضطراب و حتی ایجاد و استحکام پیوندهای افراد با دیگران نیز شده- و در عین حال موجب انعطاف‌پذیرتر شدن آن‌ها شوند.

محققان بر این باورند که ترس- به شرطی که تهدید واقعی وجود نداشته باشد- می‌تواند مفید باشد. این یافته جدید محققان آزمایشگاه ترس تفریحی در دانشگاه آرهوس دانمارک است که در تحقیقات‌شان در جریان همه‌گیری کرونا متوجه شدند طرفداران فیلم‌های ترسناک انعطاف‌پذیری روانی و مقاومت بیشتری در مقابل اضطراب نشان می‌دهند.

روان‌شناسان تصور می‌کنند که سرگرمی‌های ترسناک از قبیل تماشای فیلم‌های ترسناک یا بازدید از خانه‌های جن‌زده به افراد کمک می‌کند واکنش‌های خود را تنظیم کرده و ترس‌های‌شان را در زندگی واقعی مدیریت کنند.

ماتیاس کلاسن مدیر آزمایشگاه و دانشیار ادبیات و رسانه در دانشگاه آرهوس می‌گوید: «این کار شبیه به قرار دادن یک خلبان جنگنده در اتاق شبیه‌سازی پرواز است. شما در چنین شرایطی یاد می‌گیرید که چه احساساتی دارید و چگونه باید آن‌ها را کنترل کنید».

این یافته‌ها را یک مطالعه جداگانه که توسط مارجی کر، جامعه‌شناس دانشگاه پیتسبورگ انجام شده، تائید می‌کند.

طبق مطالعات مارجی کر؛ افرادی که از خانه‌های جن‌زده و تسخیرشده بسیار وحشتناک موسوم به اکستریم که در آن‌ها بازیگران را به کار می‌گیرند تا به شرکت‌کنندگان حمله کرده و آن‌ها را بگیرند یا ترس‌ها و ریسک‌های بالاتری مانند شوک الکتریکی به‌شان تحمیل کنند بازدید می‌کنند، آشکارا احساس می‌کنند که پس از آن خلق و خوی‌شان بهبود یافته و اغلب اضطراب و خستگی کمتری را نشان می‌دهند.

محققان هم‌چنین پیشنهاد می‌کنند بهتر است انجام کارهای ترسناک به صورت گروهی و با حضور چند نفر از دوستان انجام گیرد چرا که فعالیت مشترک می‌تواند باعث احساس نزدیکی بیشتری بین افراد شود.


برخی از نظریه‌های ارائه‌شده توسط اعضای آزمایشگاه ترس نشان می‌دهند که افرادی که از اضطراب رنج می‌برند از قرار دادن خود در موقعیت‌های ترسناک لذت می‌برند، زیرا می‌تواند به آن‌ها این احساس را منتقل کند که کنترل کاملی روی احساسات‌شان دارند- به خصوص اگر تهدیدها واقعی نباشند.
 
مرجع : شفقنا زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت