کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأثیر ریتم روزانه و سطح فعالیت افراد در طول شبانه روز

دکتر استوارت فوگل عصب‌شناس و استاد دانشکده روان‌شناسی

باشگاه خبرنگاران جوان , 16 آبان 1401 ساعت 12:34

به نظر دانشمندان خواب با هوش انسان ارتباط دارد دکتر استوارت فوگل مدیر آزمایشگاه تحقیقات خواب دانشگاه اتاوا می‌گوید: هنگامی که عوامل کلیدی از جمله زمان خواب و سن را در نظر گرفتیم، متوجه شدیم برعکس این موضوع درست است، که افراد با میزان بیداری صبحگاهی توانایی کلامی برتری دارند.


این نتیجه برایمان جالب و قابل بررسی بود، چرا که نشان می‌دهد مسئله فعالیت بدنی و زمان مناسب بدن برای پرداخت به آن بسیار پیچیده‌تر از آن است که قبلاً به آن فکر می‌کردیم و نظریه دادیم.
تیم فوگل با نظارت بر ریتم‌های بیولوژیکی و ترجیحات روزانه و زمان‌بندی افراد، تمایلات بیداریشان در عصر یا صبح را شناسایی کردند.
کرونوتایپ یک فرد مربوط به زمانی است که در روز ترجیح می‌دهد کار‌های سختی انجام دهد، از فعالیت‌های فکری گرفته تا فعالیت‌های بدنی مانند ورزش کردن.
افراد جوان معمولاً در عصر‌ها فعال‌تر هستند، در حالی که افراد مسن و آن‌هایی که به طور منظم در فعالیت‌های روزانه / شبانه خود تثبیت شده اند، تمایل به فعالیت در صبح دارند.
همانطور که می‌دانید، کودکان و نوجوانان در سنین رفتن به مدرسه، برنامه‌های خود را توسط والدین در صبح‌ها تنظیم می‌کنند. در حالی که، این برنامه ممکن است به آن‌ها آسیب برساند.
فوگل می‌گوید: بسیاری از زمان‌های شروع مدرسه توسط زمان‌بندی بدنی ما مشخص نمی‌شود، بلکه توسط والدین و برنامه‌های کاریشان تعیین می‌شود، بنابراین بچه‌های مدرسه‌ای بهای آن را می‌پردازند و ممکن است ضرر بیشتر از نفع عایدشان شود، زیرا آن‌ها عموما تیپ‌های عصرگاهی هستند که مجبورند طبق برنامه صبحگاهی فعالیت کنند و ساعت بدن خود را تغییر دهند.
برای مثال، کلاس‌های ریاضی و علوم معمولاً در اوایل روز برنامه‌ریزی می‌شوند، اما صبح‌ها زمانی نیست که دانش آموزان در بهترین حالت بدنی و روحی خود هستند.
نهایتا، فرزندان ما در محرومیت هستند، زیرا نوع برنامه‌ای که بر آن‌ها تحمیل می‌شود اساساً هر روز با ساعت بیولوژیکی آن‌ها مبارزه می‌کند.
در یک مطالعه تیم تحقیقاتی، داوطلبانی از طیف سنی وسیعی انتخاب کردند که برای رد کردن اختلالات خواب و سایر عوامل مخدوش کننده، به شدت غربالگری شدند.
محققان داوطلبان را به یک دستگاه نظارت برای اندازه گیری سطح فعالیت مجهز کردند.
فوگل می‌گوید: تعیین قدرت ریتم یک فرد، که هوش را هدایت می‌کند، برای درک نتایج این مطالعه ظریف کلیدی و مهم است، زیرا سن و زمان واقعی خواب فرد فاکتور‌های مهمی را اثبات می‌کند.
فوگل می‌افزاید: ما به این نتیجه رسیدیم که مغزمان واقعاً می‌خواهد منظم باشد تا در ریتم‌های بدنی خودمان بهینه باشیم.
تلاش مغز این است که به برنامه تعیین شده پایبند باشیم و درست پیش برویم.
اگر انتخاب زمانی فعالیت، طبق ساعت بدن تنظیم شود، به بهترین نتیجه ممکن دست خواهیم یافت.
 


کد مطلب: 60356

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60356/تأثیر-ریتم-روزانه-سطح-فعالیت-افراد-طول-شبانه-روز

میگنا
  https://www.migna.ir