کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده‌ نابه‌جا از عناوین روان‌‌پزشکی و روان‌شناسی در اظهارات باعث تشدید انگ اجتماعی خواهد شد

17 آبان 1401 ساعت 12:39

انجمن‌های حوزه‌ سلامت روانی-اجتماعی کشور در مورد استفاده نابجای برخی مسئولان از عناوین روان‌‌پزشکی و روان‌شناسی در اظهاراتشان ابراز نگرانی کردند.


به گزارش میگنا در این بیانیه که در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱ از سوی انجمن های زیر صادر شده، آمده است:

در شرایط پیچیده‌ی این روزها و در میان بحران‌های اجتماعی، وظیفه‌ی انسانی ما صاحبان حرفه‌های مرتبط با سلامت روانی-اجتماعی مراقبت از سلامت افراد جامعه، به‌ویژه افراد دچار اختلالات و مشکلات سلامت روان، با رعایت حقوق اساسی آنان است.

متأسفانه، اخیراً برخی مسئولان، در اظهارنظرهایی غیردقیق و نادرست، به ارجاع معترضان به روان‌پزشک، روان‌شناس یا مؤسسات روان‌شناسی اشاره کرده‌اند که به شائبه‌ی سوءاستفاده از روان‌پزشکی و روان‌شناسی دامن زده و مجامع علمی و فعالان این حوزه را به شدت نگران کرده‌اند. علاوه بر آن، اظهارنظرهای مبنی بر استفاده‌ی نابه‌جا از روان‌‌پزشکی و روان‌شناسی در چنین مواردی باعث تشدید انگ اختلالات و درمان‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی خواهد شد.

این امر می‌تواند باعث نگرانی‌هایی در جامعه شود که خود زمینه‌ساز انتشار و گسترش اطلاعاتی غیردقیق و تأییدنشده در فضای رسانه‌ای شده و به اعتماد جامعه به نظام سلامت و سلامت روان آسیب بزند.

خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به نظام سلامت و خدمات سلامت روان منجر به کاهش دسترسی افراد نیازمند به این خدمات و تبعات منفی در سلامت روان افراد و جامعه خواهد شد.


ما صاحبان حرفه‌های مرتبط با سلامت روانی-اجتماعی خواهان دقت مسؤولان در گفته‌های خود و توقف این نوع اظهارنظرهای نادرست هستیم.

ما تأکید می‌کنیم که با به‌کارگیری روان‌پزشکی و روان‌شناسی به عنوان مجازات یا عاملی برای سلب حقوق اجتماعی افراد به شدت مخالفیم و آن را مغایر با اصول حرفه‌ای می‌دانیم.

ما متخصصان و بالینگران حوزه‌ی سلامت روان خود را متعهد می‌دانیم که از دانش و تخصص خود فقط برای کمک به سلامت افراد نیازمند به این خدمات و در جهت حفظ و ارتقای سلامت آنان استفاده کنیم؛ و در این کار به اصول اخلاق حرفه‌ای پزشکی، به ویژه حفظ رازداری و خودمختاری افراد در انتخاب درمان، پای‌بندیم.

امیدواریم، با بذل توجه خاص همه‌ی گروه‌ها، پزشکی و روان‌پزشکی کشور همواره مورد اعتماد جامعه و در خدمت همه‌ی اقشار آن باقی بماند.


انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
انجمن علمی روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران
انجمن علمی روان‌درمانی ایران
انجمن علمی پزشکی روان‌تنی ایران
انجمن روان‌شناسی ایران


 


کد مطلب: 60365

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60365/استفاده-نابه-جا-عناوین-روان-پزشکی-روان-شناسی-اظهارات-باعث-تشدید-انگ-اجتماعی-خواهد

میگنا
  https://www.migna.ir