پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۶
کد مطلب: 60413
۳

الزام حضور مشاور تربیتی در مدارس

الزام حضور مشاور تربیتی در مدارس
اصغر باقرزاده گفت: مربیان ما بی انگیزه هستند، ولی دانش آموزان خیلی انگیزه دارند. اینکه نوجوان بی انگیزه باشد بستگی به این دارد که در چه مسائلی بی انگیزه است. نوجوانان در یک سری مسائل، باانگیزه و در یک سری مسائل کم انگیزه هستند.
 
وی افزود: مدت هاست که به آموزش و پرورش به ویژه به بخش پرورشی توجه ویژه‌ای نشده است، این اشکال است که نیروی انسانی به روز نشده و آن‌ها را تحت حمایت‌های فکری، معنوی، ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای قرار ندادیم.

باقرزاده اضافه کرد: در کشور حدود ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که از این تعداد مدرسه، حدود ۴۰ هزار مدرسه مربی تربیتی دارند و امسال ۷ هزار نفر از این تعداد بازنشسته می‌شوند؛ البته از این تعداد مربی پرورشی حدود ۵۰ درصد بالای۲۰ سال سابقه دارند و ما هیچ وقت این نیرو را به روز نکرده ایم و این موضوع باعث بی انگیزگی دانش آموزان می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم‎ترین کار این است که بشنویم؛ زیرا شنیدن راه ارتباط است با ایجاد بستر گفت و گو و شنیدن حرف‎ های دانش آموزان، با دغدغه های آنها آشنا می شویم و نیازهایشان را درک می کنیم.تقریبا بیش از ۲۸ ماه دانش آموزان حضور فیزیکی در مدرسه نداشتند و ارتباط مستمر حضوری در این مدت خیلی کم بوده است.

باقرزاده گفت: براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد حدود ۳۹ میلیون نفر بازی رایانه ای انجام می دهند که باید پژوهشی در این باره انجام شود تا متوجه شویم از این تعداد چه میزان دانش آموز هستند. طبق پژوهش ‎های به عمل آمده در طول۱۰ سال گذشته، آسیب‎ هایی که بچه ها دچار آن هستند، هرسال یک درصد افزایش پیدا می کند، اما در دو سال اخیر کرونایی، این میزان در هر سال ۲ درصد شده است.

او ادامه داد: به کانون های فرهنگی-تربیتی اعلام کرده ایم فضا‌های دورهمی دوستانه برای دانش آموزان فراهم کنند، آنها اکنون پر از سوالات متفاوتی هستند که ما کمتر توجه کرده ایم؛ اگر برای این افراد فضا باز شود به سوالات آنها پاسخ داده می شود.

وی افزود: وظیفه آموزش و پرورش تولید و طراحی بازی نیست؛ بنیاد و مجموعه های فرهنگی نیز وجود دارند که این بازی ها را طراحی می کنند.

باقرزاده تصریح کرد: باید مربیان را که بسیار زحمت می کشند با انگیزه و توانمند کنیم؛ تاکنون دوره های توانمندسازی این مربیان مجازی بود، اما اکنون ۶ هزار نفر را به صورت حضوری دعوت خواهیم کرد تا با موضوعات تربیتی مهم از جمله بازی آشنا شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: تربیت فرآیندی تاثیرگذار است که جوشش دانش آموز از درون آن است. وقتی بتوان فضای حقیقی را برای دانش آموزان فراهم کنیم آنها بازی را کنار می ‎گذارند و وارد یک فضای تربیتی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: تربیت در فضای مجازی یک نوع مرعوب شدن است وقتی فرد را در این فضا رها کنیم زیست بوم آن را تغییر داده ایم، در حالی که می ‎توان میدان زندگی او را تغییر دهیم. فرد باید در فضا و میدان حقیقی زندگی کند تا از فضای مجازی بیرون بیاید.

باقرزاده اظهار کرد: باید به این سوال جواب دهیم که چه کسی باید محصولات فرهنگی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد؟ آیا این امر وظیفه آموزش و پرورش است؟ آموزش و پرورش و معاونت پرورشی وظیفه دارد شرایط تربیتی را برای بچه ها در مدارس و حتی در خارج از مدرسه فراهم کند؛ در این امر شکی نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حضور مشاور تربیتی در مدارس برای دانش آموزان لازم است، اکنون در مدارس حدود ۱۳ هزار مشاور داریم. براساس قانون احیای معاونت پرورشی، باید به هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور اختصاص دهیم اما حدود ۳۹ هزار مشاور برای نیل به این هدف کمبود داریم.

وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان مهم‎ترین محل برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است، از این رو درخواست داریم این ظرفیت بالا برود تا هرساله بتوانیم تعدادی دانشجو در رشته ‎های مشاوره بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.