کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودکان فقیر در خطر بحران های روحی هستند

موضوع مهمی که باید در مدارس به آن توجه شود

سینا پرس , 24 آبان 1401 ساعت 22:27

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد، نوجوانان متعلق به خانواده های فقیر که سعی می‌ کنند با دوستان مرفه تر مراوده داشته باشند نسبت به آن هایی که از نظر اقتصادی با دوستانشان احساس برابری می ‌کنند، احتمالاً سلامت روانی بدتری دارند.


محققان دانشگاه کمبریج می گویند احساس فقیرتر بودن می تواند منجر به کاهش عزت نفس، اضطراب و مشکلات رفتاری مانند خشم یا بیش فعالی شود.
یافته های این پژوهش نشان می دهد: نوجوانانی که احساس می ‌کردند از نظر ثروت با دوستانشان برابر هستند، عزت نفس بسیار بالاتری داشته و از نظر اجتماعی بهتر رفتار می‌کردند و از سوی دیگر نوجوانانی که احساس می ‌کردند فقیر تر یا ثروتمندتر از دوستانشان هستند، بیشتر در مدرسه قلدری می‌ کنند. محققان یافته‌ های خود را به مشکل احساس تعلق در هنگام ناکافی بودن امکانات اقتصادی مرتبط می ‌دانند.

بلانکا پیرا پی سونیر (Blanca Piera Pi-Sunyer) ، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق گروه روانشناسی دانشگاه کمبریج در این رابطه می گوید: نوجوانی دوران گذار است، در این دوران ما از مقایسه های اجتماعی برای قضاوت در مورد خود و توسعه حس خود استفاده می کنیم. درک موقعیت اقتصادی ما نه تنها در جامعه وسیع تر، بلکه در محیط نزدیک ما، ممکن است روی احساس تعلق ما تاثیرات مخربی داشته باشد. احساس تعلق بهگروه، به ویژه برای رفاه و عملکرد روانی اجتماعی در دوران نوجوانی مهم است.

این محقق در ادامه توضیحاتش اضافه می کند: ممکن است احساس متفاوت بودن در زمانی که حس تعلق به گروه مهم است، خطر مشکلات بین فردی مانند قلدری را افزایش دهد. تحقیقات ما نشان می دهد که مقایسه ثروت خانواده با اطرافیانمان ممکن است در نوجوانی به عزت نفس اجتماعی و شخصی آسیب بزند.

این موضوع بسیار رایج است که جوانان خود را از جهات مختلف با دوستان خود مقایسه کنند. در کنار نا امنی های مالی، نوجوانی می تواند یک جریان دائمی از اضطراب در مورد محبوبیت، جذابیت و بسیاری موارد دیگر باشد.
طی این مطالعات، محققان نابرابری اقتصادی درک شده را در گروه های دوستی ۱۲ هزار و ۹۹۵ نوجوان ۱۱ ساله در بریتانیا تجزیه و تحلیل کردند. آنها کودکانی را که بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به دنیا آمده بودند مورد بررسی قرار دادند و داده هایی را در مورد درآمد خانواده آنها جمع آوری کردند.
عزت نفس کسانی که فکر می کردند از دوستانشان فقیرتر هستند، شش تا هشت درصد کمتر از کسانی بود که احساس برابری می کردند. آنها همچنین نسبت به کسانی که خود را از نظر اقتصادی برابر با دوستان خود می‌دانستند، ۱۱ درصد کمتر از لحاظ رفاه کسب کردند.
علاوه بر این، کودکانی که در گروه‌های دوستی خود احساس فقر می ‌کردند، در مقایسه با کودکانی که احساس می ‌کردند در موقعیت مالی مشابه دوستان خود قرار دارند، ۱۷ درصد بیشتر احتمال دارد که مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. از طرف دیگر، کسانی که احساس می کردند ثروتمندتر یا فقیرتر از دوستانشان هستند، سه تا پنج درصد بیشتر احتمال دارد که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهند.
البته زمانی که شرکت کنندگان به سن ۱۴ سالگی رسیدند، سطح قلدری آن ها کاهش یافت، اما کسانی که احساس فقیرتر بودن می کردند، در این سن نیز هنوز هشت درصد بیشتر از کسانی که از نظر اقتصادی شبیه دوستان خود بودند، قربانی قلدری می شدند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله روانشناسی و روانپزشکی کودک منتشر شده است.
 


کد مطلب: 60427

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60427/کودکان-فقیر-خطر-بحران-های-روحی-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir