جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۲۲:۳۳

شناسایی میکروب افسردگی در روده

پس از تجزیه و تحلیل همه ژن ‌های موجود در میکروبیوم روده، تیم تحقیقاتی یک باکتری خاص به نام Faecalibacterium prausnitzii را که مسئول بزرگترین اختلاف عملکردی بین انسان های سالم و افسرده است، شناسایی کردند.

الکسی کوتون (Alexey Kovtun) محقق ارشد این مطالعه گفت: اگر می ‌دانید که کدام ژن‌ها در بیماران افسرده در مقایسه با جمعیت سالم به میزان کمتر یا بیشتر نشان داده می ‌شوند و کدام باکتری مسئول آن است، می ‌توانید دو کار را انجام دهید.
ابتدا می توانید از تجزیه و تحلیل میکروبیوتای مدفوع به عنوان یک ابزار تکمیلی در هنگام تشخیص اختلال روانی استفاده کنید.
دوم، می توانید داروهایی بسازید که میکروبیوم روده را در بیماران افسرده عادی کند.

او افزود: برای شناسایی میکروب های افسرده کننده در روده، محققان به اصطلاح تجزیه و تحلیل متاژنوم کامل را انجام دادند. یعنی، پژوهشگران کل دی ان ای باکتریایی را از نمونه مدفوع گروهی از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و گروهی از افراد سالم را از نظر روانی بازیابی و توالی یابی کردند. کوتون گفت: نتیجه این است که ما هم می ‌دانیم چه ژن ‌ها و گونه‌ های باکتریایی در میکروبیوم هر گروه وجود دارد و چقدر قوی هستند.

به گفته او، گام بعدی شناسایی مجموعه ای از ژن هایی است که به طور قابل توجهی بین افراد سالم و افراد مبتلا به اختلال روانی متفاوت است و روی آن ژن های خاص تمرکز می کنیم تا بفهمیم کدام یک از باکتری های حامل آنها در میکروبیوم بیماران افسرده بیش از حد یا کمتر حضور دارند.
کوتون همچنین توضیح داد که در تحقیقات ما یک باکتری خاص به نام Faecalibacterium prausnitzii واقعاً برجسته بود که در روده بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به میزان قابل توجهی کمتر است. ما آن را به سه گروه ژنی که به شدت کمتر در متاژنوم میکروبیوم آن بیماران وجود داشتند مرتبط کردیم.

اولین مورد از سه مجموعه ژن قابل توجه در تولید هورمون ملاتونین نقش دارد که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. مورد دوم با تشکیل انتقال دهنده های عصبی کلاسیک گلوتامات و گاما آمینوبوتیریک اسید مرتبط است. سومین ژن شامل چندین ژن مسئول سنتز اسیدهای زنجیره کوتاه است که کمبود آنها با افسردگی مرتبط است.

الکسی کوتون در پایان افزود: امیدواریم که این یافته ها بتواند برای ساخت کیت ‌های آزمایش سریع در جهت تشخیص اختلالات روانی و تولید داروهای روان‌شناسی که با هماهنگ کردن میکروبیوم روده بیمار، بهزیستی روانی را ارتقا می ‌دهند، مفید باشد.

این یافته ‌ها که نویدبخش ارتقای سلامت روان و تولید داروهای روان‌بیوتیک هستند، در مجله تخصصی Biomedicines منتشر شده اند.

هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.