کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورزشکار و اضطراب روی رینگ

خبرگزاری ایسنا , 24 آبان 1401 ساعت 22:42

شناخت اضطراب در بین ورزشکاران و مقابله با آن موجب می شود که ورزشکار عملکرد بهتری در مسابقات و تمرینات ورزشی داشته باشد.


حالات اضطرابی بیشتر در مورد مسائل مربوط به آینده و اینکه در زمان آینده چه اتفاق ناگوار و وحشتناکی در انتظار است و ممکن است آسیب بزند، رخ می دهد و در رابطه با ورزشکاران این حالات اضطرابی به مسابقات، تمرینات ورزشی یا حتی در زمان هایی که ورزشکار تنها است یا در فضای جمعی قرار دارد، ایجاد می شود.

علت اضطراب زیاد
انسان باهوش ترین موجود زنده است و می تواند منطقی فکر، یک موقعیت را به صورت واقع بینانه ارزیابی و در مورد آن تصمیم گیری و نیز بهترین راه ممکن از بین راه های مختلف را برای انجام آن انتخاب کند.

چرا اضطراب انسان را کنترل می کند؟
عمده دلایل این اتفاقات و این حالات به مسائل ژنتیکی، جسمانی، فرهنگی، آموزشی، شخصیتی، فکری و احساسی بر می گردد؛ اینکه ما در چه فرهنگی پرورش یافته باشیم، چه آموزش هایی دیده باشیم، چه آموزش هایی ندیده باشیم یا از نظر شخصیتی چه نوع شخصی باشیم (حساس، عاطفی، ترسو، محتاط، پراسترس، قوی، بی مهابا، هیجانی).

بر اساس مطلبی که توسط ابوالفضل نیکفرد تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: اینکه چگونه فکر کنیم، افکار را چگونه مرتب و هدایت کنیم، از این افکار و مسائل چه برداشتی داشته باشیم، چه حسی به ما القا شود یا اینکه چه حسی را تجربه کنیم، تمام این مسائل شرایط اضطراب یا عدم اضطراب ما را فراهم می کند.

در صورتی که ورزشکار پیرو تمام مسائل گفته شده به سمت و سوی حالات غیر متعارف (ترسیدن و نترسیدن) از دید دیگران و گاهی متعارف از دید خود (این حد از ترس منطقی است) برود با مسائل و مشکلاتی روبرو می شود که به بعضی از آن ها حالات اضطرابی و اضطراب گفته می شود.

در صورتی که این حالات ماندگار باشد و هر کدام در شرایط مختلف باشد ما را به اختلالات مختلفی از جمله اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیا های خاص، اختلال اضطراب جدایی و...مبتلا می کند. همچنین علائم مربوط به این اختلالات که در اکثر موارد شایع است شامل وحشت، ترس، اضطراب، خطر، عذاب، مشکلات خواب، عدم آرامش، عرق کردن بدن، تنگی نفس، تپش قلب، خشکی دهان، دل درد، حالت تهوع، سرگیجه و...است.


اظطراب قابل درمان است؟
افرادی با چنین مسائل و مشکلاتی، در صورتی درمان می شوند که در وهله اول بپذیرند که دچار این مساله هستند و در پی درمان و اقدام به درمان برآیند. این افراد ممکن است به دارو درمانی و دریافت دارو از متخصص نیاز داشه باشند، پس بهتر است به جای خود درمانی به متخصص مراجعه و تحت درمان قرار گیرند اما بعضی از افراد به همراه دارو درمانی به روان درمانی و مشاوره نیز نیاز دارند و برخی نیز تنها با مراجعه به متخصص روانشناسی مربوطه به درمان این موضوع بپردازند.


کد مطلب: 60429

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60429/ورزشکار-اضطراب-روی-رینگ

میگنا
  https://www.migna.ir