جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۴
کد مطلب: 60451
۲

هنر گوش کردن فعال را بیاموزیم

هنر گوش کردن فعال را بیاموزیم
زمانی که به حرف‌های دیگران گوش می‌دهیم، در واقع به آنها می‌گوییم: من به تو علاقه دارم، من به تو اهمیت می‌دهم، من می‌خواهم بدانم تو چه فکر می‌کنی، چه احساسی داری و چه نیازی داری...
 
ارتباط ما نه تنها تحت تأثیر چیزی که گفته می‌شود قرار می‌گیرد، بلکه از آنچه که گفته نمی‌شود و یا زبان بدن نیز تأثیر می‌گیرد.  
 زبان بدن، پیام‌های غیرکلامی را منتقل می‌کند و در تمامی تعامل‌های بین فردی وجود دارد.

انواع مختلف ارتباط غیرکلامی  
 کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره نیروی انتظامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به انواع مختلف ارتباط غیرکلامی می‌گوید: تماس بدنی، مجاورت و نزدیکی، تماس چشمی، حالت چهره، وضعیت بدنی، نحوه لباس پوشیدن، سکوت و فرازبان ( ویژگیهایی مانند بلندی، آهنگ و سرعت کلام) ارتباط غیرکلامی مهم هستند.
 شکوه یارمحمدی اصل اول را «گوش دادن» دانسته و می‌افزاید:گوش دادن به اطلاعات جدید، حتی اگر منفی به نظر می‌رسد، بهتر از گوش ندادن به آنهاست” اطلاعات قدرت است.»
وی با بیان اینکه رفتار مساوی با خود انسان نیست، بیان می‌کند: از هیچ انسانی نمی‌توان انتظار داشت که هیچوقت اشتباه نکند، چرا که همه انسان‌ها در معرض اشتباه کردن هستند.

برای یادگیری گوش کنیم
 کارشناس ارشد روانشناسی استان مرکزی اصل دوم را «برای یادگیری گوش دادن» دانسته و می‌گوید: باید به چیزهایی که در حرف‌های همسرمان درست، مفید و قابل درک است، گوش دهیم، حرف‌های آنها را سم‌زدایی کنیم.
یارمحمدی تصریح می‌کند: برای پیدا کردن چیزی که در حرف‌های همسرمان اشتباه است گوش ندهیم، برای پیدا کردن حقایقی که فکر می‌کنیم پشت حرف‌های همسرمان پنهان است، گوش ندهیم.

به صدای احساسات گوش کنیم
وی «به احساسات گوش دادن» را اصل سوم دانسته و ادامه می‌دهد: گوش دادن به احساسات منفی همسر بهتر از گوش ندادن به آنهاست، اول به احساسات توجه کنیم و بعد موقعیت را ریشه‌یابی کنیم یا پند و اندرز بدهیم، همدلی کنیم و آن را ابراز کنیم.


دوطرفه گوش دهیم
یارمحمدی کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی باتاکید بر اینکه باید صدای احساسات همسرمان را شنیده و آن را بصورتی که به او نشان دهیم احساس او را درک کرده‌ایم، ابراز کنیم، اظهار می‌کند: اصل چهارم «دوطرفه گوش دادن» است، هم به افکار، احساسات و خواسته‌های خود و هم به افکار، احساسات و خواسته های همسرمان گوش دهیم، درست مثل این که با دو بلندگو که ولوم یکسانی دارند، به یک آهنگ گوش می‌دهیم.

وی خوب گوش دادن را راهکار حل مشکلات زناشویی و خانواده‌ها دانسته و می‌گوید: مشکلی که امروز اکثر خانواده‌های با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم توانایی خوب گوش کردن است که گاها منجر به فروپاشی خانواده و گسترش آسیب‌های اجتماعی در خانواده و جامعه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ